wimhed skrev:
Min ic sitter precis i grillen på min 740. Och det är inget som skymmer den...
Hindret kan ju sitta bakom IC'n också. Sätter man en plast skiva bakom en Luft/luft värmeväxlare, så hindrar den all luft att passera likväl som om den satt framför.
Nu sitter där ingen plast skiva, men väl kanske en värme växlare till (Vanliga kylaren.).
Ju lättare fartvinden kan passera genom hela paketet, destu effektivare...
Mao, att sätta dit ett nytt fett IC framför ett nästan tätt kyl, gör inte så mycket nytta.
Ju större IC, destu kallare (=Bätre) luft får man ur den, men att sätta dit en lastbils IC till en 16L V8 som lätt får ner tempen till normal ute temp, hjälper inte då man skulle få en spoolup som inte var av denna värld. Turbo-ladning är en hel vetenskap, där allt går ut på att få balans i alla delar.
Någon skrev att det är bätre med att förbätra flödet i motorn än att höja trycket.
Det samma gäller givetvis IC'n, bätre med en mindre med maximalt flöde av fartvind, än att satsa på en mega-stor.