3129
Sök

Uppsägning!

schtek
478 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Varit anställd en månad på mittjobb, trivs inte så bra, har inget med mitt itnresse för bilar att göra..
Nu har jag fått jobb på en verkstad, och skall säga upp mig imorgon.. fyfan vad skammlsigt det känns efter bara en månad:O Vad ska man säga? Hellst vill jag ju börja på det nya jobbet på måndag.. men för respekt och god ton hör väll till att jag kanske arbetar en vecka till så mitt nuvarande arbete hnner hittanågon ny lr organisera om sig då det är högsäsong där nu och mkt o göra..

damn vad pinsamt, hur ska man inleda konversationen? Vad ska an föreslå och säga la bla, asnervös:P

Sleeper
3 084 Inlägg
26 mars 2008
jag skulle sketit ner mig och skickat ett  sms till chefen att jag slutar big_smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
26 mars 2008
Hade jag haft ett nytt jobb jag skulle börja på och det var något jag var intresserad av så hade jag bara gått rakt in till chefen direkt på morgonen och frågat om jag har några speciella villkor för uppsägning eller någon uppsägningstid, hade han sagt nej hade jag bara sagt hej då.

Eller typ jobbat månaden ut om det skulle inträffa mitt i en löneperiod tongue

Men bara säg som det är, du trivs inte där och har hittat ett jobb som passar dig bättre. Inte mer med det.
Senast redigerat av TBOC_Razor (26 mars 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
26 mars 2008
Har du uppsägningstid?

Gå till din chef och säg att du hittat ett annat jobb. Han kan inte hålla kvar dig längre än du har i uppsägningstid.

Har du ingen uppsägningstid så bestämmer du själv när du vill gå.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

644 Inlägg
26 mars 2008
Normalt sett har man en månads uppsägningstid,men det kanske går att komma överens med arbetsgivaren att sluta tidigare?Kan ju vara svårt om det är mycket att göra iofs..

8 156 Inlägg
26 mars 2008
Säg bara att du fått ett erbjudande om ett jobb som du känner att du inte kan tacka nej till.
Han förstår nog. Sen kanske ni kan göra en deal om när du får sluta?
Om du orkar med att jobba lite extra på fritiden så kanske det kan vara uppskattat?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Bobo
26 mars 2008
Varför ska man skämmas för att säga upp sig, hur tror du arbetsgivaren behandlar sin personal när de inte behöver dem längre, alltid pengar som styr, var glad att du kan ha olika jobba att välja på.
Senast redigerat av Bobo (26 mars 2008)

schtek
478 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
aah, okejrå! känns skönare när ni lade upp det sådär!
Nej, jag har bara varit anställd en månad ca.. så jag har 2 månader kvar av min provanställning om jag inte minns helt fel..

Själv tkr jag att cheferna är asdryga och giriga som satan, därför trivs jag inte med folket (personalen är hur grym som helst!) Men sen är sysslorna väldigt enformiga och som sagt var inte alls inom något av mina intressen, så vill ju inte sumpa en chans att jobba på en verkstad..
Klart jag ska säga upp mig, men fan vilken klump i magen man har!

Känns ju som om man sätter dem i skiten genom att sluta.. men det är väl förvisso deras problem..
Det jobbiga för mig är att inleda konversationen:S
Ska man kanske bara fråga rakt uppochned när chefen går förbi "Du, hur lång är min provanställning?" sen ta det därifrån..

1 079 Inlägg
26 mars 2008
provanställning? då kan du gå på dagen bara säg att du vill avsluta provanställningen, bara arbetsgivaren som har en uppsägningstid på 14dagar där han kan göra det utan giltigt skäl. http://www.foretagarna.se/sverige/conte … 69897.aspx
Senast redigerat av Madhouse (26 mars 2008)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Livsnjutare
342 Inlägg
26 mars 2008
Bobo skrev:
Varför ska man skämmas för att säga upp sig, hur tror du arbetsgivaren behandlar sin personal när de inte behöver dem längre, alltid pengar som styr, var glad att du kan ha olika jobba att välja på.

Exakt!! Jag jobbar som snickare och på höstkanten när bygget man är på börjar komma till bestitingen och det är lite mer än en månad kvar så kommer chefen med uppsägningslappen! Enbart för att ha sitt på det säkra att iaf att det inte dyker upp något mer jobb! Sen blir det för längning med en vecka och en till o.s.v! Jag brukar säga att vid uppsägningsdatumet går jag hem o stämplar! Punkt slut! Då drar dom mer o mer på uppsägningen!

Så du ska då fan int vara feg, säg som det är och dra till lite: "Du har hittat ett mer intressantare jobb som ger bättre betalt, när kan jag gå?"

Halvsats till 940 säljes! Ej ltt! Gått max 20 mil! Säljes pga. krockad bil!

1 079 Inlägg
26 mars 2008
Jonve skrev:
Bobo skrev:

Exakt!! Jag jobbar som snickare och på höstkanten när bygget man är på börjar komma till bestitingen och det är lite mer än en månad kvar så kommer chefen med uppsägningslappen! Enbart för att ha sitt på det säkra att iaf att det inte dyker upp något mer jobb! Sen blir det för längning med en vecka och en till o.s.v! Jag brukar säga att vid uppsägningsdatumet går jag hem o stämplar! Punkt slut! Då drar dom mer o mer på uppsägningen!

Så du ska då fan int vara feg, säg som det är och dra till lite: "Du har hittat ett mer intressantare jobb som ger bättre betalt, när kan jag gå?"

Han kan snarare säga, jag har hittat ett annat jobb jag börjar imorrn. Har arbetsgivaren snålat och gett provanställning så har han ingen rätt att kräva att man stannar en minut längre.

Bobo
26 mars 2008
De har gett dig en provanställning för att se om du duger... nu kan du visa att de inte duger istället smile

schtek
478 Inlägg
26 mars 2008
Trådstartare
Bobo skrev:
De har gett dig en provanställning för att se om du duger... nu kan du visa att de inte duger istället smile

haha fan vad jag garvar..

namen sant, men man vill ju inte vara otrevlig eller elaksådär.. min pappa är kund hos dem dessutom, därför måste jag sköta det hela ganska snyggt:P
Men ska säga det på ett trevligt sätt imorgon, att jag hittat ett jobb som ger mig mer för framtiden och som jag inte vill missa chansen på..

Om Någon av cheferna blir griniga eller liknande tackar jag för mig och drar därifrån och sänder en faktura för att ta ut min lön tongue Men först och främst trevlig!

Det som gör mig orolig är att jag inte 100% säker på om jag har provanställning, men jag är iaf ganska säker på att dem sa 3 månader på interjuvn! jaja. får återkomma imorgon och berätta hur det gick till:D Nu ska jag lägga mig, ska upp tidigt. Tack för svaren, skriv mer!smile

Fortare än kvickt
241 Inlägg
26 mars 2008
folk blir oftast inte så arga som man tror. vad ska han göra? han är väl vuxen och förstår läget. är du dessutom ödmjuk och samarbetsvillig så får du nästan alltid detsamma i retur.

Akta lacken pappskalle!

* Klåpare
1 718 Inlägg
26 mars 2008
Om du inte ens kommer ihåg din anställningsform så är nog chefen bara glad att du själv säger upp dig! wink
Nej men ärligt talat, om du har fått erbjudande om en fast anställning så är det bara att ta det. Om din nuvarande chef gav dig provanställning så är han osäker på något, företagets ekonomi eller din kompetens. Om du trumfar med att du fått ett annat jobberbjudande kanske han erbjuder högre lön och fast anställning för att ha kvar dig. Om inte, skit i han. Du jobbar inte för att andra ska tycka om dig, utan för att du vill tjäna stålars.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

Teknisk
328 Inlägg
26 mars 2008
Har själv erfarenhet av uppsägning. Det finns egentligen inga sätt att linda in det på. Var bara rak och säg till chefen att du säger upp dig.
För övrigt bör man sköta det snyggt och inte ge chefen obefogad kritik vid uppsägningstillfället. Ingen vits med att "ta tillfället i akt" och kasta skit på chefen. Bättre då att inte säga nåt alls. Tro mig, det känns skönare efteråt om du inte "hämnats" genom att "ge igen" (om det nu finns någon som helst anledning till detta).

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.

142 Inlägg
26 mars 2008
Förstår dig, hade nog också haft en klump i magen. Men försök ta dig samman o nu jävlar. Går direkt in till chefen o säg precis som det är smile Hade jag nog gjort smile Men jag kan inte säga för mkt pga har aldrig sagt upp mig. Lycka till. MVH Vic smile

Gooo Wide =)

1 079 Inlägg
27 mars 2008
Jag går på sista månaden av min uppsägningstid just nu, blev erbjuden ett jobb jag inte kunde tacka nej till. Ringde upp personalchefen och min teamleader och berättade att jag ville säga upp mig och skickade ett mejl som bekräftelse med "härmed säger jag upp min anställning i företaget, datum och ort" inga konstigheter med det. Men nog var det lite pirrigt efter 5års anställning att våga byta jobb.

schtek
478 Inlägg
27 mars 2008
Trådstartare
Aya, tackar för råd och grejjor!
kunde knappt somna inatt.. men imorse så sa jag att jag fått ett bättre jobb erbjudande och ville sluta.
Dem tog det skitbra... typ "jaha, okej, tråkigt för oss, men kul för dig att jobba med ngt du tkr är kul.." SÅ jag arbetar där sistya dagen imorn till 11=) sedan är det nya arbetet på måndag, fan vad bra det känns!smile

956 Inlägg
27 mars 2008
Känns skönt nu va när du har grejat det??

eldus veldus

Sök