3172
Sök

Nu får de fan vara nog.. bensinen över 13 kr/litern..

8 156 Inlägg
20 maj 2008
IMPRAZERN skrev:
det e la billigt, snart kommer den ligga på 27kr / litern

Eller så var det bara en statlig utredning (med miljönissar?) som kom fram till att om Sverige ska klara målen så måste man höja koldioxidskatterna radikalt. Men det finns ju faktiskt områden som helt saknar koldioxidskatter idag?
Vi kan ju börja med att ta bort EU:s transportstöd. Så man kanske inte behöver höja skatten på bensin mer. Bara det att om man höjer koldioxidskatten med 300% så höjs ju dom skatterna som är högst väldigt mycket, medan dom låga skatterna inte höjs lika mycket, om man ser rent pengamässigt. Procentuellt blir ju ökningen lika stor.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Teddan
2 495 Inlägg
20 maj 2008
Ellertz skrev:
richardoo290 skrev:
r-ted skrev:
lastbilsregga en personbil är ju så löjligt, bara för att spara nån tusenlapp om året , herre gud .......

Nej nu får ni stila er och skaffa lite miljöbilar gott folk, har ni inte råd börja cykla

haha, skulle vilja se dig på en cyckel lol .. vem vet du kanske trampar på ordentligt (om du ska till donken)

haha precis.. Han verkar ju ha nått emot en vanlig svensson som inte har tagit miljonlån för att kunna köpa en bil smile

Miljonlån ???

Jag har 330 000kr i lån på allt jag äger då är Ferrarin, Bmw:n , volvon och mitt nyrenoverad hus inräknat.
Så jag vet att jag sitter i en guldsits big_smile

detta ihop med min trevliga inkomst gör att jag kan se ner på sånt avskum som hatar alla som det går bra för.

Avundsjuka kräk är det värsta som finns.

Det är bara fattiga som tycker att det är fult att prata om pengar.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Teddan
2 495 Inlägg
20 maj 2008
Adamski skrev:
MEn hörde ni inte var bensinpriset skulle avra om 20 år? runt 28kr litern och den kommer bara stiga och stiga hela tiden. Och om alla köper etanol bilar vad gör de då? jo höjer det med givetvis när de flesta har dessa bilar..

OCh miljöbilar visst vissa är rätt snygga men de får jeu ner hästarna så mycket runt 70 hästar vilken körglädje har man lixsom..

OCh med de små miljöbilarna har jag läst att de drar lika mycket som en stor bil om man ligger och pumpar i 120 med dem ? :S

Bmw 118d, 318d volvo c30diesel, hundkoja diesel med många flera är klassade som miljöbilar , dom drar ca 0,4l/mil på lnasväg och gör en bit över 200km/h så det borde ju räcka som bruksbilar åt dom flesta.

Bilar, datorer och hundar
187 Inlägg
20 maj 2008
ja, de är säkert bra allihop i 15cm snö när vägen man bor på är bort prioriterad för att det inte finns pengar till snöröjning. men ja just det, vi betalar ju massor i bränsle skatt. Så det borde ju finnas pengar till det med.
Eller?????

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
20 maj 2008
V40ThoppE skrev:
ja, de är säkert bra allihop i 15cm snö när vägen man bor på är bort prioriterad för att det inte finns pengar till snöröjning. men ja just det, vi betalar ju massor i bränsle skatt. Så det borde ju finnas pengar till det med.
Eller?????

Newsflash.. samhället använder skattemedel även till saker som inte har med bilar och trafik att göra. Och har så gjort sedan urminnes tider. Tråkigt att behöva berätta detta för dig, men jag kände att någon måste ta sitt ansvar.

sad

Teddan
2 495 Inlägg
20 maj 2008
pUs skrev:
V40ThoppE skrev:
Eller?????

Newsflash.. samhället använder skattemedel även till saker som inte har med bilar och trafik att göra. Och har så gjort sedan urminnes tider. Tråkigt att behöva berätta detta för dig, men jag kände att någon måste ta sitt ansvar.

sad

hehehehhe:lol:lol

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
20 maj 2008
Tradegy84 skrev:
Du å alla andra idiotiska moderater som hatar Arbetarklassen så in i själen att dom måste trampa på dom som redan ligger kan ju ta å betala bilar samt drivmedel åt alla dom som befinner sig i det som ni kallar "Arbetarklass"

Blir så jävla förbannad när man läser sådana idiotiska inlägg.. Kom med en vettig lösning på problemet istället för att sko dig själv och trampa på andra. madmadmadmadmadmadmadmad

Och ditt eget inlägg var vackert och sansat, eller? roll

Såhär är det: alla som inte håller med dig behöver faktiskt inte vara moderater. Och dom behöver definitivt inte "hata" arbetarklassen heller. Faktum är att många arbetare röstar på just moderaterna.

Mitt tips till dig är följande: stäng av datorn, lugna ner dig, samt gå iväg och läs en valfri dagstidning. Titta inte bara på bilderna eller annonserna, LÄS den. Samt hör av dig till mig om du får problem med läsförståelsen.

Teddan
2 495 Inlägg
20 maj 2008
pUs skrev:
Tradegy84 skrev:
Du å alla andra idiotiska moderater som hatar Arbetarklassen så in i själen att dom måste trampa på dom som redan ligger kan ju ta å betala bilar samt drivmedel åt alla dom som befinner sig i det som ni kallar "Arbetarklass"

Blir så jävla förbannad när man läser sådana idiotiska inlägg.. Kom med en vettig lösning på problemet istället för att sko dig själv och trampa på andra. madmadmadmadmadmadmadmad

Och ditt eget inlägg var vackert och sansat, eller? roll

Såhär är det: alla som inte håller med dig behöver faktiskt inte vara moderater. Och dom behöver definitivt inte "hata" arbetarklassen heller. Faktum är att många arbetare röstar på just moderaterna.

Mitt tips till dig är följande: stäng av datorn, lugna ner dig, samt gå iväg och läs en valfri dagstidning. Titta inte bara på bilderna eller annonserna, LÄS den. Samt hör av dig till mig om du får problem med läsförståelsen.

snyggt, jag fattar inte riktigt vad det är med folk.
Å sen att man skulle hata arbetarklassen bara för att man är moderat ??? vissa är ju hel korkade alltså.
Jag själv är ute på fältet ibland och jobbar , och jag ser abslout itne ner på en "arbetare".
Alla yrkeskategorier behövs för att ett samhälle skall fungera

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
20 maj 2008
Lundback skrev:
Ellertz skrev:
Nu börjar ja bli sjukt less... skulle tanka förut och bensinfan kostade 13.07 på en obemannad station, nu får de fan vara nog hmm

Nu är ja less på alla protestlistor man fyller i och som sen aldrig nånsin spelar en roll..

Kan vi inte göra nått som märks ? ja är skitsugen på en blokad mot rosenbad eller nått, tänk själv att stå 2000 pers utanför så inte en gubbe kommer in, de är sånt som märks... visst de är olagligt men gör viu inget nu så kommer snart soppan kosta som guld..

mm precis! fan ja lever på studiebidraget å de ska ju räcka till aningen mer än bensin men de gör de fan inte

Skrattretande, ditt inlägg tar nog priset.

Hur bortskämd får man bli? Du pluggar liksom inte för att köpa bensin, du studerar för att skaffa dig en utbildning. Förhoppningsvis utbildar du dig också till något som ger dig jobb i framtiden, men att döma av logiken du redan visat prov på så kanske du pluggar skrivmaskinstillverkning, eller något annat lovande framtidsämne..

Liksom.. "Mitt studiemedel räcker knappt till bensin.."  Stackare. Unge Herr Lundbacks lidanden..

2 014 Inlägg
20 maj 2008
För sista gången innan tråden låses: håll er till ämnet!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Teddan
2 495 Inlägg
20 maj 2008
Alecci skrev:
För sista gången innan tråden låses: håll er till ämnet!

Tror nog inte det går att få något mer kreativt ur denna tråden, så det kanske är lika bra att den låses.

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
20 maj 2008
Ok, sorry. Ska hålla mig till ämnet och skriver därför att bensinpriset varken är särskilt högt eller lågt. Samt att väldigt många av er verka ha förtvivlat svårt att se objektivt på frågan. Och varför tycker jag detta?

Jo. Fick precis ett par tabeller av en bekant. Här är en kurva över hur lönerna har utvecklat sig från 1992 fram till 2006:

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____103539.asp

Och här är en kurva över hur det genomsnittliga bensinpriset utvecklat sig under motsvarande period (kurvan startar på 1982, men fortsätter till 2007):

http://www.spi.se/statistik.asp?art=56

Jämfört med den allmänna löneutvecklingen så borde bensinen alltså (enligt hans uträkning, ni får gärna kontrollera) ha kostat 14.86 per liter redan år 2006. Slutsatsen är alltså att bensinpriset mer eller mindre följt med löneutvecklingen konstant. Ska man vara petig har priset till och med sjunkit en smula. Mot bakgrund av det känns trådens titel väldigt märklig..

Om någon av de allra argaste trådaktivisterna orkar, så kan ni ju gärna kommentera ovanstående. Inte för att jag tror att det lär hända, men man kan ju hoppas.
Senast redigerat av pUs (20 maj 2008)

Teddan
2 495 Inlägg
20 maj 2008
pUs skrev:
Ok, sorry. Ska hålla mig till ämnet och skriver därför att bensinpriset varken är särskilt högt eller lågt. Samt att väldigt många av er verka ha förtvivlat svårt att se objektivt på frågan. Och varför tycker jag detta?

Jo. Fick precis ett par tabeller av en bekant. Här är en kurva över hur lönerna har utvecklat sig från 1992 fram till 2006:

http://www.scb.se/templates/tableOrChart____103539.asp

Och här är en kurva över hur det genomsnittliga bensinpriset utvecklat sig under motsvarande period (kurvan startar på 1982, men fortsätter till 2007):

http://www.spi.se/statistik.asp?art=56

Jämfört med den allmänna löneutvecklingen så borde bensinen alltså (enligt hans uträkning, ni får gärna kontrollera) ha kostat 14.86 per liter redan år 2006. Slutsatsen är alltså att bensinpriset mer eller mindre följt med löneutvecklingen konstant. Ska man vara petig har priset till och med sjunkit en smula. Mot bakgrund av det känns trådens titel väldigt märklig..

Om någon av de allra argaste trådaktivisterna orkar, så kan ni ju gärna kommentera ovanstående. Inte för att jag tror att det lär hända, men man kan ju hoppas.

Jag måste kommentera då , jag håller med dig tillfullo i det du skriver och har sett något liknande .

Det som dom flesta stör sig på är nog sista tidens ökningar, men det dom glömmer är att vi flera år har betalt för "lite" för vårat bränsle.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
20 maj 2008
Oj, de va värst, ja orkar inte räkna efter men antar att de stämmer.
De som iaf jag reagera på, och nog de flesta, är att när ja tog körkort för 3½ år sen, så låg priset på 10.49kr/litern, skrivit upp varje gång ja tankat, som värsta schweizaren, och sen en ökning med 1kr per år, det ses liksom som väldigt mkt, väldigt fort och man vill gärna stoppa att de fortsätter öka 1kr per år i många år framåt.
Det är iaf de som ja tycker känns oroande, att de kan verkligen springa iväg till all evighet.

Sen behöver man väl inte vara ett geni för att förstå att ökad lön, ger ökade priser på konsumtionsvaror vilket då blir inflation, och alla blir glada.
Senast redigerat av Mortalis (20 maj 2008)

119 Inlägg
20 maj 2008
Bensinskattens storlek är ändå intressant. Skattemässigt får staten in ungefär 70-80 miljarder kronor om året på enbart bensinskatt. Det är ju en enorm summa pengar som kan jämföras med den ständigt omdiskuterade försvarsbudgeten som anses vara alldeles för stor, på ca. 40 miljarder om året. Man undrar ju varför ingen lagat hålet i fickan för någonstans måste ju pengarna försvinna...

Tycker det är synd att de höga skatterna tvingar småmackarna att lägga ner, de har ju svårt att hävda sig gentemot större aktörer som kan sprida ut sin vinstmarginal på flera håll.

pUs, kan du inte lägga upp några kurvor på hur bostads-, livsmedels-, och elpriserna har utvecklats samt hur bensinpriset i Sverige har rört sig i förhållande till råoljepriset översatt på den svenska marknaden? Olja handlas ju trots allt med dollar och nu är dollarn nere på under sex kronor! Därför spelar det ingen roll för oss om dollarpriset/fat är det högsta när dollarn är den lägsta. Vi ska ju alltid bara regleras från alla håll och kanter, den lilla människan ska dra de tyngsta lassen.

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
20 maj 2008
Mortalis skrev:
Oj, de va värst, ja orkar inte räkna efter men antar att de stämmer.
De som iaf jag reagera på, och nog de flesta, är att när ja tog körkort för 3½ år sen, så låg priset på 10.49kr/litern, skrivit upp varje gång ja tankat, som värsta schweizaren, och sen en ökning med 1kr per år, det ses liksom som väldigt mkt, väldigt fort och man vill gärna stoppa att de fortsätter öka 1kr per år i många år framåt.
Det är iaf de som ja tycker känns oroande, att de kan verkligen springa iväg till all evighet.

Sen behöver man väl inte vara ett geni för att förstå att ökad lön, ger ökade priser på konsumtionsvaror vilket då blir inflation, och alla blir glada.

Visst, men det är bara genom att blicka tillbaka över en längre tidsrymd som man kan konstatera om priset har utvecklat sig helt galet, eller hyfsat normalt, eller något annat. Att priset stiger en krona om året under en kort period säger liksom inte så mycket, det kan ju ha stått stilla åren innan och då känns ökningen betydligt värre för stunden..

Jag tror att upprördheten mest beror på att bilentusiaster i allmänhet vill åka bil mycket, och därför vill ha så billig bensin som möjligt, oavsett följderna. Inget fel i det, men jag har inte läst någon som uttryckt sig så ärligt än..

2 014 Inlägg
20 maj 2008
pUs skrev:
Jag tror att upprördheten mest beror på att bilentusiaster i allmänhet vill åka bil mycket, och därför vill ha så billig bensin som möjligt, oavsett följderna. Inget fel i det, men jag har inte läst någon som uttryckt sig så ärligt än..

Det där har jag inga problem att skriva under på i alla fall.

Jag tror det också bottnar mycket i att det egentligen inte är priset på bränslet som ökat särskilt mycket, utan snarare beskattningen av det. Om skatten ständigt skulle varit konstant (ett fastställt antal kronor per liter istället för en procentsats), och man därmed endast märkt av den faktiska prisökningen - i motsats till ökade beskattningen - så hade nog indignationen och de därmed följande klagomålen varit mindre.

Personligen har jag svårt att inse varför staten väljer att så hårt beskatta någonting som är väldigt avgörande för folks överlevnad och/eller möjlighet att arbeta.

Jag själv exempelvis skulle knappt kunna arbeta om priset steg så mycket att jag inte längre hade råd att ta bilen till jobbet. Mitt pendlingsavstånd är cirka 3 mil enkel resa, så att gå eller cykla känns lite avlägset. På grund av mina arbetstider är såväl samåkning som andra färdmedel helt enkelt en omöjlighet.

Jag hade gärna tagit buss och/eller tåg till och från jobbet, men med de förbindelser som är tillgängliga skulle resan till jobbet ta cirka 1,5 timme medan resan hem från jobbet skulle ta en evighet eftersom de färdmedlen inte finns tillgängliga vid den tiden på dygnet.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Ûbersturmstekare
534 Inlägg
20 maj 2008
Alecci skrev:
pUs skrev:

Det där har jag inga problem att skriva under på i alla fall.

Jag tror det också bottnar mycket i att det egentligen inte är priset på bränslet som ökat särskilt mycket, utan snarare beskattningen av det. Om skatten ständigt skulle varit konstant (ett fastställt antal kronor per liter istället för en procentsats), och man därmed endast märkt av den faktiska prisökningen - i motsats till ökade beskattningen - så hade nog indignationen och de därmed följande klagomålen varit mindre.

Det skulle liksom inte funka heller. Man beskattar i regel inte saker i kronor utan i procent - skatten skulle ju minska indirekt i storlek för varje år. Då skulle den få justeras manuellt i så fall, stegvis eller stötvis. Det sistnämnda skulle antagligen orsaka samma sorts protester som nu..

Personligen har jag svårt att inse varför staten väljer att så hårt beskatta någonting som är väldigt avgörande för folks överlevnad och/eller möjlighet att arbeta.

Enkelt, staten har inte klarat sig utan intäkten. Tråkigt men sant. Men numera finns det även andra argument med i spelet, hållbar utveckling, avveckling av oljeberoendet, sånt..

Jag själv exempelvis skulle knappt kunna arbeta om priset steg så mycket att jag inte längre hade råd att ta bilen till jobbet. Mitt pendlingsavstånd är cirka 3 mil enkel resa, så att gå eller cykla känns lite avlägset. På grund av mina arbetstider är såväl samåkning som andra färdmedel helt enkelt en omöjlighet.

Då skulle du antagligen få flytta närmare arbetet. Eller byta jobb. Utvecklingen går mycket mot distansarbete i de fall det är möjligt, samt att människor drar dit jobben finns. Det funkar inte längre att stanna kvar i små samhällen om arbetsmarknaden ser knagglig ut, på gott och ont.

1 587 Inlägg
20 maj 2008
Vem är det som startat ett mass sms om detta ?? 23:e maj ?

119 Inlägg
20 maj 2008

Håller med om att det retar upp en! Dessutom så hävdar man ständigt att det är för miljöns skull. Hade det varit för miljöns skull borde det vara en avsatt summa med destinationsbestämd skatt som går till miljöförbättrande arbete. Dessutom borde man inte inrikta sig så hårt på enbart bilismen. Öka beskattningen på all mat som inte är närodlat vet jag! Eller all importerad mat! Fast då skulle ju EU bli arga så det kan man ju inte... roll

Sök