TBOC_Razor skrev:
940turboplus skrev:
Anubis skrev:
Jag har LMM på min o kör med öppen de ända som händer är att när du drar på fullt o släpper gasen så blir tomgången låg några sekunder + att han skjuter lite eld ibland
kan det inte vara lite skillnad mellan en skyline och en volvo?
Även skillnad på LMM och LMM, finns ju både LuftMasseMätare och LuftMängdMätare. Dom där två är olika på något vis men kommer inte riktigt ihåg hur
Luftmängdmätare:
En kläppa som sitter i ett hus och som dras med luftströmmen. Mer luft = mer utslag på kläppan. Kopplat till kläppans axel sitter en potentiometer som ger en resistans beroende på kläppams utslag.
Huset som kläppan sitter i är inte rakt utan snäckformat, och fjädern som håller emot kläppan är inte linjär. Detta ger att signalen som styrdatorn får av mätaren (eg en spänning 0-5V då potentiometern är en del av en spänningsdelare) inte är linjär till luftflödet utan måste räknas om i en algoritm i datorn.
Eftersom luftens densitet ändras med temperaturen, men kläppan inte känner av detta med tillräcklig noggrannhet så måste man komplettera kläppan med en lufttempgivare, ofta inbyggd i huset men kan även sitta i insuget eller i tryckrören på turbomotorer.
Luftmassemätare (hettråd):
En tråd av lämpligt matrial (ofta platina eller wolfram) värms upp till en förutbestämd temperatur (ofta 100grC över utetemp). En tempgivare sitter intill tråden och mäter tempen på den.
När luften passerar genom röret där tråden sitter kyler den ner tråden (och tempgivaren). Mer luft = kallare tråd.
Tempgivaren ingår i en Wheatstonebrygga där en annan resistor ingår som är justerbar (kalibrering). Utgången på bryggan driver en förstärkare som matar hettråden och kompenserar för olika luftflöde så tråden hålls lika varm hela tiden. Samtidigt tar man ut en spänning ifrån kretsen som ger en 0-5V signal helt linjär med den genomströmmande luftens massa, och datorn får en uppfattning om mängden syre som motorn har fått, oberoende av temperaturen.
Luftmassemätare (hetfilm):
Samma princip som hettråd, men med en tunn folie klädd på en fena istället, och är då tåligare än den tunna sköra tråden.
rätta om jag har fel.