2913
Sök

ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in... Visa mer

GAS democar 2018!
714 368 Visningar
Projektet avslutat 9 september 2014
31 Inlägg
22 mars 2012
Jaha jag nu suttit en hel dag på jobbet och plöjt HELA tråden. Mycket trevlig läsning då jag har exakt samma bil som TS, dock med något sämre ljud... Kul läsning som sagt. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 mars 2012
Kom på en grej med ronin023s tag.......

Billjud är för fjollor.....
Bilar låter........om billjud är för fjollor så vill han ha tysta elbilar......vad gör han då på gorg? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

dB Jägare!
732 Inlägg
23 mars 2012
Exaktamente! ;P

Designer.
1 260 Inlägg
23 mars 2012
"16 årig grabb som har mycket intresse av Billjud & Motorer!"

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
Oj nu har det skrivits en del här! Jag vet dock vem Robin023 är, så ingen fara med honom. wink Håller på och kopplar i stegen nu, skulle ha gjort det igår men åkte på en rejäl förkylning och blev sängliggande. Borde väl egentligen vila idag också men det känns så ineffektivt, vill få nåt gjort iaf. Bara stegen är inkopplade så kan man sätta sig i bilen och pilla inställningar, så vilar man och gör nåt samtidigt! wink Bilder kommer senare.

badarn skrev:
Jaha jag nu suttit en hel dag på jobbet och plöjt HELA tråden. Mycket trevlig läsning då jag har exakt samma bil som TS, dock med något sämre ljud... Kul läsning som sagt. smile

Kul! Men vad tycker chefen om det? wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

31 Inlägg
23 mars 2012
ChriZtoffer skrev:
Oj nu har det skrivits en del här! Jag vet dock vem Robin023 är, så ingen fara med honom. wink Håller på och kopplar i stegen nu, skulle ha gjort det igår men åkte på en rejäl förkylning och blev sängliggande. Borde väl egentligen vila idag också men det känns så ineffektivt, vill få nåt gjort iaf. Bara stegen är inkopplade så kan man sätta sig i bilen och pilla inställningar, så vilar man och gör nåt samtidigt! wink Bilder kommer senare.

badarn skrev:

Kul! Men vad tycker chefen om det? wink

Inget så länge som jag sköter mina sysslor. smile

7 241 Inlägg
23 mars 2012
ChriZtoffer skrev:
)

Förstod att det var internt....därav min kommentar wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
badarn skrev:
Inget så länge som jag sköter mina sysslor. smile

En del har tur! Låter ju inte helt fel att kunna sitta och nöta trådar på Garaget under arbetstid. smile

Lonefox skrev:
Förstod att det var internt....därav min kommentar wink

Du ja, men lika bra att skriva så alla andra förstår. wink

Nu sitter iaf slutstegen på plats, äntligen! Nu finns det alltså 100W per diskant samt 100W per mellanregister, 300W per midbas (1000W totalt till framsystemet) och 1200W till subbarna att leka med. smile Gjorde klart det sista på racket i tisdags och såg till så att allting fungerade som tänkt. Var vist lite trångt uppe i vänstra hörnet ovanför översta steget, fick lov att sätta ihop ett "specialverktyg" för att kunna dra i den sista skruven.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-a7e2d20de827585c2bbc0c0275498d8d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-0959d930a28ba1e30743c829efe069e7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-0069eb871c282b5b8f04f1b29c21def0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-19f150c76996a16e57ea1ec592a036b6.jpg

Gjorde klart kabeldragningen i onsdags, orkade inte så mycket mer då jag började känna mig seg i kroppen. Inte så konstigt då jag i torsdags vaknade med feber, täpt näsa och not i hela kroppen. Blev soffläge den dagen och en del planerande och funderande.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-2ad391de84d8db76cb0ddaaa520ecc03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-f4bd6d872d6aa451de86096e65f5e586.jpg

I fredags kom jag igång litegrann och fick på tyg på racket och kopplade in stegen men det tog en stund att få till allt, hade lyckats märka några kablar fel och lågnivåkontakterna glappade lös från stegen vilket tog mig en stund att upptäcka, trodde först att nån lödning hade blivit kass och släppt men efter lite pill så satt dom till slut där och jag kunde gaina in stegen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-55b73821d211007623781e17bf9a48fe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-66548ce9dc02fb0fc74cf281f71b8907.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-e4b29a28cc9fc53ed8d6b85ab890e6c9.jpg
(Ursäktar alla fläckar på stegen, lär ta och torka av dom)

Nu gäller det bara att sitta några timmar i bilen och ställa in allt så bra som möjligt. Tänkte försöka börja i morgon och kompa ihop allt så gott jag kan så får vi se hur långt jag kommer. Misstänker att det kommer ta en stund att få allt att spela riktigt bra ihop, skulle egentligen haft en RTA-mätare men får förlita mig på öronen tills vidare. Just nu är jag bara glad att allt sitter på plats och fungerar. Får se om jag sätter igång med baslådebygge till veckan eller om dom små Amegorna får sitta i över Elmia. Vore kul att få i den nya lådan men misstänker att det kommer ta tid, och Passaten är inte heller riktigt klar än.

Apropå Passaten så har det blivit lite mer tid lagd på den också. Ägaren kom förbi tidigare i veckan och var helt bestört över att nåt lät väldigt illa från lådan, efter en liten felsökning visade det sig att locket på lådan hade släppt i limningen så det låg och rörde på sig. Misstänker att det beror på för låg temperatur vid limningen. Nu är det iaf tillfixat med PL400 och ett antal vinkeljärn. Hoppas att det håller, trycker iaf på duktigt från lådan!
Senast redigerat av ChriZtoffer (25 mars 2012)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

709 Inlägg
25 mars 2012
sjukt snyggt och cleant! önskar man hade tålamodet och perfictionen att göra något sådant som dej wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
Ja det var inte helt enkelt att få dit stegen, på vardera sida om dom är det 8mm MDF och utanför den är det en massa plåt. Trångt ska de va! smile Tålamod är nog det enda som behövs för att få till nåt sånt där, ingen vidare finess på det hela egentligen, behövs inte heller då det ända blev klätt med tyg och bara ska vara robust nog att hålla stegen på plats när installationsdommarna är där och rycker å sliter. wink
Senast redigerat av ChriZtoffer (25 mars 2012)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 241 Inlägg
25 mars 2012
Är det det som kallas headroom? wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
Precis! wink Det ska dynamik oavsett volym! Vet dock inte vad högtalarna tycker om det... wink Nej men till mellanregister och diskant är det rätt lagom med 100wrms var, svårt att få till nåt annat också med dom här stegen när man ska dela aktivt. Sen så är kanske 300Wrms per mid "lite" i överkant men det kommer nog behövas en del sen med QW6orna i dörrarna.

Nu sitter jag förresten och beställer nya sommardäck. Skulle fått hjälp med det från en kompis kompis som jobbar på däckfirma men det strulade till sig och jag vill inte vänta mer så nu blir det en uppsättning Nankang NS2 235/40R18. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

7 241 Inlägg
25 mars 2012
ChriZtoffer skrev:
Precis! wink Det ska dynamik oavsett volym! Vet dock inte vad högtalarna tycker om det... wink Nej men till mellanregister och diskant är det rätt lagom med 100wrms var, svårt att få till nåt annat också med dom här stegen när man ska dela aktivt. Sen så är kanske 300Wrms per mid "lite" i överkant men det kommer nog behövas en del sen med QW6orna i dörrarna.

Nu sitter jag förresten och beställer nya sommardäck. Skulle fått hjälp med det från en kompis kompis som jobbar på däckfirma men det strulade till sig och jag vill inte vänta mer så nu blir det en uppsättning Nankang NS2 235/40R18. smile

Tja själv nöjer jag mig med 2x60W till topparna, 2x100W till middarna och 600W till basarna...
Fast det är ju klart.....mina saker är lite mer lättdrivna än dina med wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
Duger ju det också, en annan får mosa på med mer effekt när man har tungdrivna grejer. wink Å andra sidan så finns det även en jäkla massa kontroll. Får se sen bara hur långt monoblocket räcker om man ska försöka spela högt.

Nu har jag iaf beställt däck, det blev som jag skrev i förra inlägget Nankang NS2 235/40ZR18. Hoppas dom ska hålla i lite bättre. smile Dom gamla åkte ut på annons, har blivit totalt nedringd/smsad/mejlad sen dess.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 april 2012
Trådstartare
Dags att skriva av sig lite igen då. Har länge velat åk till Elmia och tävla men som det ser ut nu så blir det inte av p.g.a ett antal olika anledningar, tyvärr. Kommer istället bara åka dit och kolla på mässan som vanligt, men det är kul det också. smile Fördelen är att jag får mer tid på mig att få klart bygget så allt spelar som det ska till premiären, som istället blir på Kungsängens Motorshow den 12e maj.

Håller fortfarande på och funderar på hur jag ska göra med nya baslådan, tänkte ju tidigare bygga nån låda som tar upp ungefär lika mycke utrymme som den nuvarande men utnyttjar det bättre, men tror jag har en annan lösning på gång. Har kommit på att det är rätt skoj med bas så jag funderar på ett par Kicker L7 15" och en portad låda som tar upp större delen av skuffen, platsbyggd då såklart. Sen nånting att driva dom med, troligtvis 3st PDX-M12 till.

Fick iaf på sommarhjulen igår, äntligen! Fick hjälp med att kränga av dom hala Fortuna däcken som satt på (håller bra men nada fäste) och på med Nankang NS-2, vilken skillnad! Är som att dom nya däcken skulle vara gjorda av butylgummi eller nåt, hur mycke grepp som helst. Nu blev det riktigt roligt att köra bil igen, nu skulle man bara haft lite mer effekt och bättre bromsar.

Var en liten träff här i Falun där Björn hade med sitt Termlab så vi som ville fick mäta lite. Kom upp i 127dB med Amega 6,5orna, trodde det skulle bli runt 130dB men jag testade bara en låt. Mer intressant var det då med Passaten som jag byggt en del i, 142,4dB till Flux Pavilion - Hold me close och toppresultat 145dB med 46Hz ton! Roligt även att det bara ökade 0,1dB med förardörren öppen.

Avslutar med att skriva några rader om en väldans gullig/smidig liten säkringshållare. 50mm2 anslutningar och plats för en m-ANL säkring, ryms garanterat på dom flesta ställen då hållaren inte är mycket grövre än kabeln man sätter den på. Just den här ska sitta bak i Passaten på kabeln till främre batteriet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-ddf088c281de8b06c3570fd4e0372f5b.jpg

Nu ska jag riva av klädseln på passagerarstolen och försöka laga stoppningen, tror det gått hål på den för högersidan är alldeles ihopsjunken och det blir vitt fnas på golvet när nån setat där. Vore bra att få det fixat innan Elmia. Tänkte även lacka grillen med plastidip och fixa lite saker i inredningen, om jag inte ger mig på att bygga baslåda då.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

155 Inlägg
2 april 2012
hehe har du fastnat i basträsket till slut big_smile
Nice resultat med passaten, 142,4dB och då är inte basarna inspelade.
Gissar på att det kommer öka en del till när basarna börjar mjukna.
Då borde jag vara nöjd med 142.3dB med mina 12or och 1600Watt wink
Inte testat med ton dock, det måste göras vid första bästa tillfälle.

Oxå sugen på plastidip, släng gärna upp en bil på hur grillen blev.

63 Inlägg
2 april 2012
En sak jag undrar över är hur många db du kommer upp i om du stänger av basen och bara låter 6,5" plus övriga mindre element spela?
Dessutom vore det intressant att veta på vilket Frekvens du har satt HPfiltret för 6,5"arna för att uppnå max SPL.

Kan ta det på PM men skriv gärna nån rad om ämnet om du tycker det kan va intressant för oss alla!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
--JoNaS-- skrev:
hehe har du fastnat i basträsket till slut big_smile
Nice resultat med passaten, 142,4dB och då är inte basarna inspelade.
Gissar på att det kommer öka en del till när basarna börjar mjukna.
Då borde jag vara nöjd med 142.3dB med mina 12or och 1600Watt wink
Inte testat med ton dock, det måste göras vid första bästa tillfälle.

Oxå sugen på plastidip, släng gärna upp en bil på hur grillen blev.

Den delen av inlägget var dock tänkt som ett Aprilskämt, men det verkar tydligen inte ha gått hem. wink Nog för att det vore kul med lite mer bas än det jag har nu, men de tror jag att Amega QW12orna ska klara av, alternativt T1 Audio 15". Dubbla L7 15" blir nog både för utrymmeskrävande och lite väl mycket bas, vill gärna ha kvar hörseln, och framförallt ha någorlunda rapp bas...

142,4dB var som sagt med Hold me close, en låda avstämd till 40Hz och bara ett batteri på originalplats. Det ska i ett till batteri där bak (ett Optima YT 75Ah), en kondensator och en del labbning med lådan. Samt att det ska tätas mer runt lådan, och testat lite andra låtar med mer lämplig peakfrekvens. Vore kul om man kunde nå 145dB med musik, det är iaf mitt mål. Sen får vi se vad som krävs för att nå dit. smile

euf0ria skrev:
En sak jag undrar över är hur många db du kommer upp i om du stänger av basen och bara låter 6,5" plus övriga mindre element spela?
Dessutom vore det intressant att veta på vilket Frekvens du har satt HPfiltret för 6,5"arna för att uppnå max SPL.

Kan ta det på PM men skriv gärna nån rad om ämnet om du tycker det kan va intressant för oss alla!

Pratar du om min bil nu? Där sitter bara 6,5" element för tillfället. wink Dom som agerar sub är delade högpass 32Hz/24dB, lågpass 63Hz/12dB när det ska poppas på. För SQ bruk kör jag dom högpass 25Hz/24dB & lågpass 56Hz/12dB. Midbasarna i dörrarna kör jag antingen högpass 71Hz/24dB eller 50Hz/24dB, dom klarar mer men inte dörrarna. Får inte ut så värst mycket bas från dom, på sin höjd runt 115dB.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 april 2012
Trådstartare
Skriver väl några rader här igen då. Har pysslat med bilen i princip hela veckan för att ha den fräsch inför Elmia, men så igår ringer en kompis och ber mig köra ner hans bil som ska säljas där nere, så SAABen kommer stå hemma... Jaja spelar egentligen ingen roll då jag ändå inte ska tävla, men det är ändå kul att köra egen bil, men man lär väl ställa upp för vännerna. smile

Rev ur passagerarstolen i tisdags för att fixa sidostödet som säckat ihop totalt. Varje gång nån setat där så har det blivit en hög med vitt fnas under stolen. Tydligen var den inge skön heller säger dom som setat där, undrar varför... Vart iaf rätt duktigt med plats i bilen utan stol, man skulle nog kunna få dit en rätt stor baslåda... wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-77cc50acf24148361e33cf7aa37bb107.jpg

Slängde upp stolen på "operationsbordet" och drog av klädseln, det visade sig att två olika delar av stoppningen hade separerat vilken ledde till att stoppningen inte låg kvar på ramen. Fogade samman stoppningen med fogskum så nu borde det hålla ihop, den ser då ut och känns som den ska, hoppas att det håller.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-6639e6b878f1a6bcc05f605d8542e117.jpg

Medans stolen låg och härdade fick jag för mig att ge mig på grillen med plastidip. Skruvade lös fronten för att komma åt grillen enklare, och då fick jag se att däcken tydligen tagit i lite i innerskärmarna, det är alltså mer tight än jag trott. Men det är väldigt sällan man svänger så mycket, för normalt bruk är det ingen fara.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-e3c18752b330e76be3fcb92452e63ab8.jpg

Fick sen lös grillen och målade på den igår, så här såg det ut innan. Tyvärr en gammal bild eftersom jag alltid glömmer att ta kort innan jag gör nåt...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/442931_e4wf5q.jpg

Och så här blev resultatet. Skulle helst haft en helt ny grill med bikakemönster, men dom kostar, alldeles för mycket. Det får nog duga såhär, blir en fränare grill på nästa bil. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-c335267dad139890f42de10beae281ca.jpg
https://www1.garaget.org/archive/67/66688/89685/89685-2702809.jpg

Nu ska jag och dammsugaren gå igenom bilen grundligt invändigt, sen blir det en sväng med trasa och diskmedel så det blir rent och fint. Ses i Jönköping på lördag! smile Dock utan min egen bil som sagt...

Saab 9-3SC {SQ-edition}

282 Inlägg
5 april 2012
Ser bra ut smile

Sök