SRS lampan tändes idag!!

Makemehappy
12 juni 2008 · 256 Inlägg

Det handlar om en Saab 9000 cse 97:a. När jag skulle köra hem från jobbet så tändes helt plötsligt lampan.
Åkte till saab som var på vägen och frågade de. De vill ha 500kr för en felundersökning plus att laga den.

Och det är enligt mig inte värt det, nån som vet hur man kan släcka den sj?

Senast redigerat av Makemehappy (12 juni 2008)

Batta
13 juni 2008 · 1 353 Inlägg

500 kr är väldigt billigt för en felsökning med instrument, brukar ligga på 1500 härikring.

och jag kan dock inte mycket om saab, men pröva lägg av batterikabeln i en timme eller två så kanske databoxen glömmer bort det, men, om det är något som är fel så kommer den ju att komma tillbaka och lysa ^^

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Hamilton
13 juni 2008 · 8 873 Inlägg

Makemehappy skrev:
Det handlar om en Saab 9000 cse 97:a. När jag skulle köra hem från jobbet så tändes helt plötsligt lampan.
Åkte till saab som var på vägen och frågade de. De vill ha 500kr för en felundersökning plus att laga den.

Och det är enligt mig inte värt det, nån som vet hur man kan släcka den sj?

Billigaste måste nog vara att du helt enkelt plockar ut lampan...för vad ska man med airbag till roll

Fotograf på tierpidag.se
haaka
13 juni 2008 · 10 Inlägg

Unskyld norsken (svorsk) hmm

Men ved permanent och intermittent-fel i srs får du nok ikke slukket varsel-lampen ved å koble av batteri.
Plukke ut pæren er heller ikke så lett som det høres ut, og kan 'plage' deg sen (og evt. neste bileier)..

500,- for felsøk/felkodavläsning er jo ikke så galt..wink

Edit: Sørg i allefall for å få jobben gjort ordentlig, og om du føler det ikke er verdt pengene, så gjør kanskje ikke et lite varsellys så mye?

Senast redigerat av haaka (13 juni 2008)

Ng900t
Mido__
13 juni 2008 · 276 Inlägg

saab har en jävla tendens och tända lampor och varna å grejja för minsta lilla så du kan nog ta det där med en liten nypa salt. för så mycket kan ju inte hända med airbagen om du inte e och kabelmekar själv förstås! anledningen till vrf dom vill ha så mycket deg är för att saab har så mycket felkoder. dom har typ en felkod för varje kabel(kanske inte riktigt men nästan) och et programmet kostar mer än alla skjortor i hela världen men. det e den förklaringen jag har fått för varför dom tare så mycket för felsökningen iaf!! om du vill släcka sj ede bara o dra ur kabeln på baksidan av instrumentpanelen. på vissa saabar kommer du åt där genom att släppa på plastskyddet under ratten vet däremot inte om det går på din

Volvo 360 GL "Douchebag" (1987)
Frippe1
13 juni 2008 · 116 Inlägg

Batta skrev:
500 kr är väldigt billigt för en felsökning med instrument, brukar ligga på 1500 härikring.

och jag kan dock inte mycket om saab, men pröva lägg av batterikabeln i en timme eller två så kanske databoxen glömmer bort det, men, om det är något som är fel så kommer den ju att komma tillbaka och lysa ^^

när srs lampa lyser ska man värkligen inte försöka släcka den sj! 500 kr e billit för felsökning! men sedan tillkommer ju naturligtvis reparationskostnad som mekanikerna e väl värda att ta=)

Passiv säkerhet som just airbag ska naturligtvis aldrig vara några som helst tveksamheter över funktion!

Senast redigerat av Frippe1 (13 juni 2008)

Frippe
Volvo 855R (1997)
SaaB_Turbo
13 juni 2008 · 336 Inlägg

Fixade min SRS lampa på samma sätt på en gamal 92a. Det var inget fel på Airbagen var bara och nolla felkoden, det betalade jag 300:- för.

Senast redigerat av SaaB_Turbo (13 juni 2008)

Hamilton
13 juni 2008 · 8 873 Inlägg

Mido__ skrev:
saab har en jävla tendens och tända lampor och varna å grejja för minsta lilla så du kan nog ta det där med en liten nypa salt. för så mycket kan ju inte hända med airbagen om du inte e och kabelmekar själv förstås! anledningen till vrf dom vill ha så mycket deg är för att saab har så mycket felkoder. dom har typ en felkod för varje kabel(kanske inte riktigt men nästan) och et programmet kostar mer än alla skjortor i hela världen men. det e den förklaringen jag har fått för varför dom tare så mycket för felsökningen iaf!! om du vill släcka sj ede bara o dra ur kabeln på baksidan av instrumentpanelen. på vissa saabar kommer du åt där genom att släppa på plastskyddet under ratten vet däremot inte om det går på din

Vart man lämnar bilen för felsökning avgör ju även priset, verkstäder bedriver inte välgörenhet utan tar betalt för sitt jobb. Jag betalar en kanellängd för felsökning med TECH2.

Senast redigerat av Hamilton (13 juni 2008)

Fotograf på tierpidag.se
newBadboy
13 juni 2008 · 340 Inlägg

E ni helt knäppa eller. Ta bort gödlampan, smart. Sen vet man ändå inte vad felet är...

Makemehappy
13 juni 2008 · 256 Inlägg

SaaB_Turbo skrev:
Fixade min SRS lampa på samma sätt på en gamal 92a. Det var inget fel på Airbagen var bara och nolla felkoden, det betalade jag 300:- för.

Hur nollställer man den?

dabby född blåvit
13 juni 2008 · 624 Inlägg

Löjligt att dom vill ta betalt för att plugga in en kabel och avläsa en skärm, Volvo tar 280kr men jag menar vafan varför inte göra det på 27 sekunder gratis istället?

Hamilton
13 juni 2008 · 8 873 Inlägg

dabby skrev:
Löjligt att dom vill ta betalt för att plugga in en kabel och avläsa en skärm, Volvo tar 280kr men jag menar vafan varför inte göra det på 27 sekunder gratis istället?

Ja! Varför jobbar inte alla gratis..roll
Sedan att en TECH2 kostar en 30-50 000 i inköp kan ju inte vi som kunder belastas för...lol

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang