3288
Sök

Sportrattens för och nackdelar

4 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
#1
En sportratt hade ju varit ballt, och inte minst sagt grymt snyggt, men det verkar ju finnas vissa nackdelar. Det jag tänker mest på är att man ju måste slopa air-bagen, och det kanske man får ångra bittert om man vär råkar ut för en olycka. Dessutom blir kan det väl bli jobbigt om man har en bil som saknar servo?

Borde man investera i en cool sportratt eller ska man låta den trista men trygga original-ratten vara kvar?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
23 juni 2008
#2
Finns ju sportrattar med luftpåse också.

Dock lär dom väl kosta mer och vara mer riskabla att koppla in tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

4 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
#3
Tack för tipset. Ska kolla upp det! smile

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
23 juni 2008
#4
Går det inte att sätta in en nyare BMW ratt t.ex. m-ratt? Då bibehåller du säkerheten samtidigt som det blir ganska snyggt wink

http://www.blocket.se/vi/16197883.htm?ca=11_s
http://images.eurotuner.com/images/eurp_0711_09_z+1986_bmw_325e+steering_wheel.jpg
http://images.eurotuner.com/featuredvehicles/74772s+1999_bmw_328i_sedan+steering_wheel.jpg
Senast redigerat av TenZer (23 juni 2008)

Rock'n Roll

1 311 Inlägg
23 juni 2008
#5
måste man inte ha licens av nåt slag på att pilla med airbag?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Dr Snuggles
956 Inlägg
23 juni 2008
#6
Corpze skrev:
måste man inte ha licens av nåt slag på att pilla med airbag?

Jo det måste man .

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

4 001 Inlägg
23 juni 2008
#7
Corpze skrev:
måste man inte ha licens av nåt slag på att pilla med airbag?

inte vad jag vet om...
bara lossa en batteripol & vänta en stund innan man skruvar bort ratten, sen hur man släcker airbag lampa måste man nog fråga en verkstad om

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
23 juni 2008
#8
Corpze skrev:
måste man inte ha licens av nåt slag på att pilla med airbag?

Då kan man kanske vända sig till någon med licens för att utföra jusst det man måste ha licensen till wink

Rock'n Roll

F-14 Tomcat Fighterpilot
887 Inlägg
23 juni 2008
#9
Kolla in BMW:n på min sida..
Där ser du nya M3 ratten inkopplad på en äldre M5:a.

Personligen så tycker jag att det är en av de snyggaste rattarna som finns.

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho

Nattdrömmare
137 Inlägg
23 juni 2008
#10
hade en 12" sportratt på en 240 -82 med muskelservo.. klart man kan ha liten ratt smile
lättast att släcka airbag lampan är nog att höra med bilverkstan "runt hörnet"

..:: mer vild än tam ::..

Dr Snuggles
956 Inlägg
23 juni 2008
#11
Jo man måste ha en speciell "licens" för att handskas med airbags. Min gamla fordonslärare som hade varit bilmekaniker förr i tiden men sen gick över till lärare hade inte den "licensen" eller "behörigheten" .
Senast redigerat av Racso (23 juni 2008)

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

4 001 Inlägg
23 juni 2008
#12
Racso skrev:
Jo man måste ha en speciell "licens" för att handskas med airbags. Min gamla fordonslärare som hade varit bilmekaniker förr i tiden men sen gick över till lärare hade inte den "licensen" eller "behörigheten" .

jag har bytt flera rattar med airbag och jag har då ingen licens, men ibland har man fått återställa airbag-lampan, men visst jag kanske har gjort mer än man egentligen får men vem ska kolla upp det?

ps. räknar man inte med att en airbag är förbrukad efter 10-12 år? ds.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Dr Snuggles
956 Inlägg
23 juni 2008
#13
kolvas skrev:
Racso skrev:
Jo man måste ha en speciell "licens" för att handskas med airbags. Min gamla fordonslärare som hade varit bilmekaniker förr i tiden men sen gick över till lärare hade inte den "licensen" eller "behörigheten" .

jag har bytt flera rattar med airbag och jag har då ingen licens, men ibland har man fått återställa airbag-lampan, men visst jag kanske har gjort mer än man egentligen får men vem ska kolla upp det?

ps. räknar man inte med att en airbag är förbrukad efter 10-12 år? ds.

Nu är det ju tyvärr så att jag inte är någon bilmekaniker själv, så jag kan ju inte lova till 100% att det är så .
Men efter vad min lärare sa så är det så, och jag har ingen anledning att tro att han ljög .

Men man vet aldrig. Lärare kan vara luriga jävlar dom också wink

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

Diktator
968 Inlägg
24 juni 2008
#14
ja, altså få en sån i plytet när man minst anar det är inte skoj, sett lite däck flygit i luften när man smällt av dom, jäkla laddning i dom där... man kanske inte ska sitta och kaxa och dricka alkohol haltiga drycker och pilla på stereon samtidigt som man kopplar in airbag, men det går, jag fick göra det på min praktik plats utan något "licens" som bilmekaniker-airbag personal...


on topic så skulle jag skita i sportratt och köra med en shysstare orginal Bmw ratt från någon annan model, passar bättre och säkrare. sportratt är enligt mig så jäkla mycket 240/740 raggare, fattas bara så är axel vadd grej som man sätter på sen är man där

338 Inlägg
24 juni 2008
#15
Brandis skrev:
ja, altså få en sån i plytet när man minst anar det är inte skoj, sett lite däck flygit i luften när man smällt av dom, jäkla laddning i dom där... man kanske inte ska sitta och kaxa och dricka alkohol haltiga drycker och pilla på stereon samtidigt som man kopplar in airbag, men det går, jag fick göra det på min praktik plats utan något "licens" som bilmekaniker-airbag personal...

Fick du dricka alkohol på din praktik? yikes

194 Inlägg
24 juni 2008
#16
Brandis skrev:
ja, altså få en sån i plytet när man minst anar det är inte skoj, sett lite däck flygit i luften när man smällt av dom, jäkla laddning i dom där... man kanske inte ska sitta och kaxa och dricka alkohol haltiga drycker och pilla på stereon samtidigt som man kopplar in airbag, men det går, jag fick göra det på min praktik plats utan något "licens" som bilmekaniker-airbag personal...


on topic så skulle jag skita i sportratt och köra med en shysstare orginal Bmw ratt från någon annan model, passar bättre och säkrare. sportratt är enligt mig så jäkla mycket 240/740 raggare, fattas bara så är axel vadd grej som man sätter på sen är man där

Eller Jetta raggare wink har nog sett en drös med er!

Finns motstånd att köpa om man ska på med sportratt, då lyser inte airbag lampan sen!


1 059 Inlägg
24 juni 2008
#17
en airbag flyger inte i luften så där bara. den måste ha signal för o utlösas.
e det ingen ström i bilen så kan den inte lösa ut.
Fattar inte varför alla e så nojiga om airbagen.Nån som känner nån som fått airbagen o lösa ut? O då e det inte en polare som hört eller jag vet en som sa så ,utan verkligen känner nån som fått det?

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

huh?
10 427 Inlägg
24 juni 2008
#18
Jag röstar för nyare/snyggare originalratt med samma diameter som original! smile
Har aldrig sett en eftermarknads-sportratt som passar in med inredningen.
Finns väl såna mockarattar som kan se rätt okej ut dock.

**

Ang sportrattar i gamla volvos så finns det faktiskt snyggare originalrattar.

Exempel:
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/61540/61540-781014.jpg

Värt att betala tusen spänn till för en ratt som är i 95% plast och blinkar rött/blått. tongue


8 156 Inlägg
24 juni 2008
#19
steifan skrev:
Jag röstar för nyare/snyggare originalratt med samma diameter som original! smile
Har aldrig sett en eftermarknads-sportratt som passar in med inredningen.
Finns väl såna mockarattar som kan se rätt okej ut dock.

**

Ang sportrattar i gamla volvos så finns det faktiskt snyggare originalrattar.

Exempel:
http://www1.garaget.org/archive/14/1354 … 781014.jpg

Värt att betala tusen spänn till för en ratt som är i 95% plast och blinkar rött/blått. tongue

Gammal Volvo? Den där är ju knappt inkörd. Jag önskar att det fanns fler alternativ när det gäller sportrattar. Varför finns det inte lite fler diskreta tre-ekrade sportrattar på marknaden?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Borstat grenrör!
125 Inlägg
25 augusti 2009
#20
Don_Juan skrev:
En sportratt hade ju varit ballt, och inte minst sagt grymt snyggt, men det verkar ju finnas vissa nackdelar. Det jag tänker mest på är att man ju måste slopa air-bagen, och det kanske man får ångra bittert om man vär råkar ut för en olycka. Dessutom blir kan det väl bli jobbigt om man har en bil som saknar servo?

Borde man investera i en cool sportratt eller ska man låta den trista men trygga original-ratten vara kvar?

Funkar inte styrservon om man byter till en sportratt? sad

Hellre en tia i handen än en tjuga i foten.


Sök