3093
Sök

Byta värmepaket

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#1
Tjabba någon som har något humm om vad det kostar att få ett värmepaket till en volvo 855 t5 95:a bytt?

Jag har inte tummen mitt i handen men är heller inget bilmekar profs, kan jag kanske byta det skälv till och med?

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Greve
135 Inlägg
11 augusti 2008
#2
Oftast är det inte hela värmepaketet som behöver bytas... En god vän till mig jobbar på volvo och när min bil började ryka in som jag misstänker att din gör så fixade vi ett nytt värmeelement för 1200 på micro sen gick det på en halvtimma o bytta d...
Men på volvo tar de 10k för jobbet. Då river de hela instrumentpanelen. Det går att fixa själv...

Greve
135 Inlägg
11 augusti 2008
#3
Förresten har jag själv en 855turbo med?=

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#4
Den drar jävla massa vatten, det är pissblött på golvet och rutorna immar igen. Hela värmepaketet kostar 1800:- har jag för mig.

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Greve
135 Inlägg
11 augusti 2008
#5
Jepp samma problem som jag hade. Framför allt på förarsidan? Då är det nog bara elementet som sitter Precis under stereon på mittkonsollen. Så den skruvar du av sen kommer du åt det... Lycka till! PS töm systemet på vatten annars blir det ännu mer i bilen! smile

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#6
Jag blir väldigt lycklig om det bara är det som är felet.
En firma här i stan skulle ha ca 7000:- för paketet + jobb...

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Greve
135 Inlägg
11 augusti 2008
#7
Precis. Har du en kompis som e litta hemma på mek så ordnar ni det med torx nycklar och en skruvmejsel... smile Mycket nöje!

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#8
http://www.geting.se/viewimage.php?image=118125-Dropp.JPG

Här ser man att det droppar men det måste vara någon mer stans eftersom det är blött på båda sidorna.

Ska man bara öppna den nedre delen eller?

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#9
http://www.geting.se/image.php/118125-Dropp.JPG

Svenska Subaru Imprezaklubben...

4 824 Inlägg
11 augusti 2008
#10
Ja, det sitter 2st skruvar/sida.
Du ser den ena på bilden, på andra sidan måste du lossa rören som kommer ifrån torpedväggen också.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
#11
Yeeeh! Var och pillade lite med bilen idag och upptäckte att så fort jag öppnar locket till expantions kärlet så börjar den pissa vatten ur plastkåpan för kammremmen å när jag skruvar på det igen så slutar det. Jag antar att vattenpumpen sitter där under eller har jag fel?
JÄVLA SKITBIL!

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#12
Bilen har gått 20 000mil så då är det väll lika bra att byta kamrem när man ändå är där och river?

Svenska Subaru Imprezaklubben...

4 824 Inlägg
12 augusti 2008
#13
Om du tar ner vattenpumpen så byter du självklart det, den drivs ju av kamremen.
Kika även på hur hjälpaggregatsremen ser ut för det kanske är läge att byta den med om det inte gjorts på länge för du måste ändå ta bort den för att komma åt kamremen.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
#14
Ok tack för tippset.

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
#15
Böt värmeelementet, gick hur bra som hälst bara lite trixigt att få ut det gammla.
Fy fan det såg ut som en påse skridskor men nu är det nya i
och det funkar hur bra som hälst!

Svenska Subaru Imprezaklubben...

3 Inlägg
20 mars 2009
#16
Jag har en S90 med läckande värmeelement.
Det ser ut som om man måste ta bort huset med vacuumdosor för att komma åt elementet.
På caunter.ca finns en knapphändig beskrivning.
Det verkar som om några skruvar (5.5 mm) är dolda/oåtkomliga.
Måste man verkligen riva ner hela klimatpaketet?
Då måste ju AC-systemet tömmas först.
Någon som vet???

205 Inlägg
20 mars 2009
#17
Som dom förgående talarna säger.

Prova själv, det är superenkelt. Du behöver bara lossa på några skruvar. INTE ta bort hela jävla instrumentpanelen som vissa tror...

4 586 Inlägg
17 december 2010
#18
Ni som bytt smörjde ni upp o-ringarna med något eller går det bra ändå ?

Ska byta på min 850 snart lägger även upp bilder
Senast redigerat av jocke_gronberg (17 december 2010)



Sök