2472
Sök

Fördelar med dogbox?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#1
Hejsan, det snackas hit och dit om dogboxlådor, jag undrar vad det är som är så bra med dom,
nått måste de ju vara eftersom de kostar så jäkla mycket...

tack på förhand

// Jonas

Jonas

AUDI 200 C3 10V TQ
397 Inlägg
13 oktober 2008
#2
Dogbox är väl sekventiell växellåda?

Vilket betyder att du kan kasta i växlarna utan att koppla. Vilket ger snabba växlingar.

Drifta med kryckan: Ner med kopplingen, ratta i rätt riktning, ryck i kryckan, varva som en tok, släpp koppling och handbroms and baamm!

184 Inlägg
13 oktober 2008
#3
Skillnaden på Dogbox å Sekventionell om ja inte är ute å cyklar helt:D Är väl att på en Dog så ligger växellägena lika som i din Volvo men en Sekventionell så petar du växlarna framåt å bakåt bara.
Likheten är att du inte behöver kopplingen mer än start å stopp.
Har jag fel?

MvH: Johan

1 827 Inlägg
13 oktober 2008
#4
Dogbox är väl ingenting annat än en "vanlig" låda fast med rakskurna drev...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Volvoskadad
6 017 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#5
Eisenhut skrev:
Dogbox är väl ingenting annat än en "vanlig" låda fast med rakskurna drev...
jo det vet jag, men det är ju dedär med de rakskurna dreven som jag är nyfiken på,

Jonas

948 Inlägg
13 oktober 2008
#6
ska väl göra att lådan håller bättre med rakskurna drev därav man får det fräna "tjut" från sånna

Mästare
2 947 Inlägg
13 oktober 2008
#7
så bara för att man har rakskurna drev så slipper man koppla?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

KHRacing
13 oktober 2008
#8
KimVsWorld skrev:
så bara för att man har rakskurna drev så slipper man koppla?
PÅ sätt & vis så, ja :-)

Dreven är även bredare & garanterat hårdare.

se denna filmen hur det låter med både rakskuret & sekventiellt.

http://www.youtube.com/watch?v=E_AEVhpRrgU

Mästare
2 947 Inlägg
13 oktober 2008
#9
Jag satt och kollade/Lyssnade och jävlar vad det "piper" men det lät fräckt på något sätt!

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

737 Inlägg
13 oktober 2008
#10
letar själv sån låda.. men jag har förstått att man måste dubbelkoppla o mellangasa....helt tvärtom dvs...elelr ja inte om du bara ska köra strip. men nu tänker ja nerväxlingar o banköra


1 291 Inlägg
13 oktober 2008
#11
En dogbox låda har dogringar istället för synkringar, dessa ska vara betydligt stadigare och säkrare än synkringar. antingen så bommar du växeln eller så bommar du inte, dock krävs bestämda växlingar.
Det finns även dogboxlådor med sneskurna drev som det finns rakskurna lådor med synkringar.


KHRacing
13 oktober 2008
#12
jag har letat ett tag nu & hittade detta filmklippet på en mkt vass R32 med dogbox - & den körs utav en kärrning - eller tja.. en kärringförare som smeker in växlarna --- de skall KASTAS in med kraft för att funka som det är menat.

http://www.youtube.com/watch?v=v5kYdoHJx0w

27 Inlägg
14 oktober 2008
#13
Dogbox är för karlar.

Som sagt innan, har inga synkringar som vanliga lådor.
Oftast brukar det vara rakskurna drev, och ja det låter verkligen mycket mer!
Kan man med dom kan man göra riktigt snabba växlingar.

Sekventiella lådor petar du bara spaken framåt eller bakåt till skillnad mot en traditionell h-mönstrad låda.

3 112 Inlägg
14 oktober 2008
#14
TobbeTT skrev:
ska väl göra att lådan håller bättre med rakskurna drev därav man får det fräna "tjut" från sånna
Nja håller nog betydligt sämre i längden än en standard H-låda som är lämpad för effekten.
Däremot kapar man tiondelar vid växlingen.


Evolution Garage
1 299 Inlägg
14 oktober 2008
#15
herrejävlar va killen kunde köra!

Sky´s the limit...

20 Inlägg
14 oktober 2008
#16
Ska du åka dogbox så ska du ju helt klart ha m45 lådan. Sellholm säljer lock till dem som gör att du slipper växelllägena. Bara till att rycka spaken framåt och bakåt ;D.. apnice

"Den drucknes talan är den nyktres tankar"

KHRacing
14 oktober 2008
#17
Rushman skrev:
herrejävlar va killen kunde köra!
vad quotade du :-) ?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#18
tack för alla svar, de har gett mycket bra info smile

Jonas

20 Inlägg
16 oktober 2008
#19
Dogbox är en låda där det inte finns synkringar. Bara att dunka i växlarna.
Rakskurna drev är när växellådsdreven är raka istället för sneda. Sneda låter mindre, raka låter mer och håller bättre.
I princip.

Testa att googla. Dogbox och straight cut gearbox, mm.


20 Inlägg
17 oktober 2008
#20
Tillägg:
Snedskurna drev är för komfort.
Rakskurna drev "sugs" mot varandra vid påfrestning, därav hållbarheten, framförallt på bottenstocken, som brukar vara det som pajar.



Sök