Hög förbrukning Passat 1.8T -97?

kenjo395
27 november 2008 · 57 Inlägg

Bilen har gått snart 15000 och jag kör på 95 Oktan. Ca 2.5 mil till jobbet, ingen motorvärmare (Linköping)

Ligger på 0.92 i snitt (uppmätt), ca 60/40 Landsväg/stad. På landsväg (90 kmh) visar färddatorn kring 0.82.

Åkte idag till STHLM tur och retur, och jag häpnade över att färddatorn i 120-130 visade 1 liter/mil. Kom knappt under det i 110. Jag åkte snålare inne i stan!

Åker på Gislaved Nordfrost 5 195x65 15".

Är den så jävla törstig på motorväg?

Under 50 mil hinner man grubbla lite. Dels tycker jag den verkar ladda lite dåligt och servopumpen tjuter i ändlägena. Kan någon av dessa börja vara slut och går tungt att driva (antar att de är remdrivna direkt på en axel).

Eller har mina 3 SIM ljus sabbat luftmotståndet  wink

Har hittat lite info om tempgivare och luftmassemätare som kan påverkar förbrukningen om de inte funkar OK. Bilen går bra, men kylfläkten kan gå även om det är bara några plusgrader.

Tänkte testa köra någon form av injection clean. Kan det hjälpa?

Eller är det bara att buga och bocka och bli storkund på macken?

baltis
27 november 2008 · 1 948 Inlägg

låter inte alls som någon överdriven förbrukning... du får tänka på att luftmotståndet ökar i kvadrat... så från tex. 80 upp till 120 skiljer det en jävla massa... vet själv med min golf tdi... den drar typ 0,05 l/mil mer för var 10km/h jag ökar från typ 80km/h.


men om du nu tror att den drar för mycket så kolla lufttryck i däcken. e det okej skruva bort ett tändstift och kolla hur det ser ut. är det svart så får den en för fet blandning. när bytte du alla tänddelar senaste föresten? dåliga tänddelar=hög förbrukning.

bumpe Lastbilsmekaniker
27 november 2008 · 3 878 Inlägg

Eller koppla in en VAG-dator och se vad den säger. Så kanske du kan köpa dig en tempgivare för 300kr och spara in de pengarna på 2-300 mil...

Goffen Administratör
27 november 2008 · 2 977 Inlägg

Bromsar som ligger på? Lufttryck i däcken? Fel i motorstyrningen?

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
mejn
28 november 2008 · 23 Inlägg

Med lite hög förbrukning och med lite lite ladd brukar det vara LMM eller tänddelar, men jag tycker inte förbrukningen verkar onormal, är den chippad?

kenjo395
28 november 2008 · 57 Inlägg

Hej,

Nope, inte chippad, helt orginal. Vet inte hur det är med stiften, men den är servad enl bok, senast för 200 mil sedan.

Malmoe SSS -12
28 november 2008 · 3 217 Inlägg

Jag tycker definitivt att förbrukningen verkar hög, alldeles för hög! En vän till mig höll 0.75 l/10km Mö-Sthlm, med en Passat 1.8T -98... Kolla över bilen, min drar inte ens så mycket i blandad körning så något måste vara på tok för fel inställt!

Lycka till smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Herr_Svamp
29 november 2008 · 60 Inlägg

Är det dubbade däck? Glöm inte att bilen drar en hel del mer på vintern med tanke på temp och då ev dubbdäck med högre rullmotstånd. Stora blaffiga extralampor påverkar ju knappast förbrukningen i rätt riktning heller.
MEN om förbrukningen är högre på motorväg i jämn normal fart än i stan, då är nåt fel!

Corvair65 Stolt pappa
29 november 2008 · 161 Inlägg

Kolla om Turbon börjar vara slut. Vi har en del såna som firmabilar. Turboaggregaten är ganska klena på Passaten. Nöts ut fort. Vi hade samma problem på jobbet med ökande förbrukning. Ny originalturbo och sen var allt tillbaka som det skulle vara.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang