2966
Sök

Nissan kräver 90000:- för motorbyte i en King Cab -04?!

112 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#1
En vän till mig har en Nissan King Cab Diesel årsmodell 2004. För en tid sedan totalhavererade motorn och en vevstake slog hål på blocket. Detta är tydligen ett mycket vanligt fel på just årsmodell 2004. Bilen lämnades in på Nissan-verkstad som efter sex(!) veckor konstaterade de att motorn behöver bytas.
Bilens garanti gäller under förutsättning att bilen är högst fem år gammal och har gått 15000 mil. Bilen i fråga är yngre än fem år och har gått 14000 mil.
Problemet är att Nissan hävdar att garantin inte gäller eftersom att bilens 1000-milaservice gjordes då bilen hade gått 1200 mil.
Nu vill Nissan ha 90000:- för att byta motor i bilen!

Finns det någon som har varit med om samma sak och hur ska man gå vidare? Någon som har koll på lagarna kring motorgarantier?

Bära eller Brista?!

276 Inlägg
28 maj 2009
#2
Surt läge, men de är nog den bittra verkligheten att om man inte följer deras serviceintervall till punkt och pricka så kommer dom göra just så som dom gjort mot din polare. Bilföretagen gör allt dom kan för att spara pengar m.m, de dom inte fattar är att de är ju dom själva som gör bort sig när saker som detta kommer ut...

Ska få min AYC-pump bytt på garanti snart, och det har vart ett gäng med frågor huruvida jag har haft större fälgar m.m på bilen någon gång för att mitsu ska kunna snirkla sig ur och ta de på garantin, pumoen kostar 41000:- De roliga är att den pajja för 1 månad sedan och den ska bytas i mitten på juni pga att dom inte hade någon hemma, garantin går ut sista juni i år smile Bra "tajming" hehe


712 Inlägg
28 maj 2009
#3
Snacka med konsument-nissarna...
Dom brukar alltid ha svar på sådant, tycker de är skumt om du har garanti att du ändå ska punga ut 90.000kr.

Det brukar alltid finnas lösningar, hade problem med min gamla växllåda & koppling på gamla bilen, men snackade med konsument & mitt försäkringsbolag och vi kom överrens om hur vi skulle göra.
Jag sa att jag går med på att betala max 15% av kostnaderna, så jag byte den själv tongue

http://techrate.se
Dagens och framtiden teknik! Välkomna in.
Finns även på twitter:
http://twitter.com/Techrateswe

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
28 maj 2009
#4
Då det Nissan har intervaller på 1000mil på denna bil och enligt nissan så får man max gå över 200mil på en service om man vill att garantin ska gälla. Nissan är svindyra på deras motorer vet inte varför.
Vi har bytt ett antal motorer på jobbet med hål i blocket.
Vi har även bytt vevlager på en del bilar i förebyggande syfte då det är dom som tar stryk och gör att lagrena skär på veven och tar med sig staken och lindar den runt vevaxeln.

Om man inte sköter intervallerna som tillverkaren sätter så förstår jag att garantin inte gäller får du har inte du som kund tagit ditt ansvar tillräckligt enligt nissan även fast det är löjligt enligt mig.

Kan ni inte komma överens med nissan om att betala en del bara och försöka ta resten på garanti. Nissan har vad jag vet tyvärr ingen goodwill som en del andra märken har.


112 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#5
Henjer skrev:
Surt läge, men de är nog den bittra verkligheten att om man inte följer deras serviceintervall till punkt och pricka så kommer dom göra just så som dom gjort mot din polare. Bilföretagen gör allt dom kan för att spara pengar m.m, de dom inte fattar är att de är ju dom själva som gör bort sig när saker som detta kommer ut...

Ska få min AYC-pump bytt på garanti snart, och det har vart ett gäng med frågor huruvida jag har haft större fälgar m.m på bilen någon gång för att mitsu ska kunna snirkla sig ur och ta de på garantin, pumoen kostar 41000:- De roliga är att den pajja för 1 månad sedan och den ska bytas i mitten på juni pga att dom inte hade någon hemma, garantin går ut sista juni i år smile Bra "tajming" hehe

Vad är då "punkt och pricka"? Det borde finnas ramar för inom vilken intervall bilen ska servas. Om bilen hade gått 1001 mil, hade de sagt samma sak då? Tack för ditt svar i alla fall.

Bära eller Brista?!

93 Inlägg
28 maj 2009
#6
Det e typiskt med 2004, kollar du aftonbladet.se så är där en sjukt stor debatt om detta att Nissan inte går in o tar sitt ansvar. Tyvärr måste jag meddela att jag aldrig har hört talas om att någon har lyckats fått ut pengar från Nissan om detta problemet, för klarar du dig väl inom vissa av deras ramar kommer dom fälla dig på nån annan punk.

Tycker verkligen synd om alla som äger en Nissan King Vab o Narvana eller vad den andra heter som äger 2004


112 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#7
g-man skrev:
Då det Nissan har intervaller på 1000mil på denna bil och enligt nissan så får man max gå över 200mil på en service om man vill att garantin ska gälla. Nissan är svindyra på deras motorer vet inte varför.
Vi har bytt ett antal motorer på jobbet med hål i blocket.
Vi har även bytt vevlager på en del bilar i förebyggande syfte då det är dom som tar stryk och gör att lagrena skär på veven och tar med sig staken och lindar den runt vevaxeln.

Om man inte sköter intervallerna som tillverkaren sätter så förstår jag att garantin inte gäller får du har inte du som kund tagit ditt ansvar tillräckligt enligt nissan även fast det är löjligt enligt mig.

Kan ni inte komma överens med nissan om att betala en del bara och försöka ta resten på garanti. Nissan har vad jag vet tyvärr ingen goodwill som en del andra märken har.

Ok, så 200 mil är vad man får gå över som mest?! Då måste jag kolla upp hur mycket bilen hade gått exakt vid den servicen!

Bära eller Brista?!

Mollllgan
28 maj 2009
#8
Ursäkta ordvalet.. Fy helvete...
Hade ju vatt kul o höra vad dom säger om man ex som nämnts tidigare i tråd har lämnat in bilen på service vis 1001 mil ist...

Kan verkligen 200 mil förbi service orska ett motoras??? (Kass inom bilar) Jag sj har ju jäfligt svårt o tro det...

Hur som helst så lycka till med bilen.

Mvh

Avstängd
512 Inlägg
28 maj 2009
#9
Visst är motorgarantin med körd? Brukar väl vara till max 10 000mil? Trodde Japs byggde bra motorer! Tacka vet jag volvo rödblockare!

689 Inlägg
28 maj 2009
#10
Mollllgan skrev:
Ursäkta ordvalet.. Fy helvete...
Hade ju vatt kul o höra vad dom säger om man ex som nämnts tidigare i tråd har lämnat in bilen på service vis 1001 mil ist...

Kan verkligen 200 mil förbi service orska ett motoras??? (Kass inom bilar) Jag sj har ju jäfligt svårt o tro det...

Hur som helst så lycka till med bilen.

Mvh

Oavsett om de gör det eller inte så frånskriver sig ju biltillverkarna garantijobb på det sättet!


huh?
10 427 Inlägg
28 maj 2009
#11
Crozzfire skrev:
Trodde Japs byggde bra motorer! !

Inte till Nissan King Cab.

Hörde lite snack om dessa på en verkstad nyligen, var tydligen halvt omöjligt att få
tag i begagnade motorer och köpte man en 'ny' motor för svindyra pengar så var det
många komponenter man inte fick (vet inte exakt).

Typ billigare att byta bil än motor.


Avstängd
512 Inlägg
28 maj 2009
#12
Brukar bara vara blocket utan "hjälp apparater" som generator, insug, toppen, mm, är bara rent block med underdel..

273 Inlägg
28 maj 2009
#13
När min Nissan 300 zx rasade så var det en mardröm att ha med Nissan verkstad att göra, efter mer än 4 månader och ca 40.000:- så hade de gjort småjobb bara, ville jag ha en renovering prata de minst 150k, inte så konstigt att jag inte kör Nissan idag, sedan så lyckades de inte ens hitta felet för de 40k jag fick betala, men det är en annan historia.

Almännt tokig
481 Inlägg
28 maj 2009
#14
Segt som satan.

Försök stå på dig och få verkstaden att godkänna garantin. eller försök få nummret och ring Nissan nordic (generalagenten) och berätta för dem om din bil.

De är dåliga motorerna i king cab diesel 02-06...... och sjukt dyra som del ca: 70k för ett nytt shortblock. utan topp, tråg, diesel pump eller något sånt......

Inline sixes ist sie scheisse.......

406 Inlägg
28 maj 2009
#15
Vidrigt! Men går det inte på någon försäkring annars? kanske är 5000mil på motorn då?

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 maj 2009
#16
Att neka dig garantin pga 200 mil hit eller dit är bara löjligt, jävlas vidare med dom så når ni förhoppningsvis en punkt där Nissan tycker det är lättare att ta garantijobb än att fortsätta slåss. Tex. ring Teknikens Värld, de är kanske intresserade av en artikel?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

12 086 Inlägg
28 maj 2009
#17
Kundbemötande och rykte finns de något som heter, om man nekar någon garanti på en modell med upprepade haverier pga av att servicen trasserat med 200 mil visar de ju bara att de är dumma i huvet och inte vill ha nöjda kunder. Dåligt av nissan tycker jag.

609 Inlägg
28 maj 2009
#18
Läste en artikel om en VW golf av nyare modell som haft problem med motorn, något med att kedjan rasslat sönder motor, iaf påstod V.A.G att de inte skulle ta det som garanti ärende pga man missat service-intervallen med typ 30 mil...

371 Inlägg
28 maj 2009
#19
Om de jävlas så säg åt din vän att sprida vidare på alla tänkbara stora forum. Var en som fick tele2 att ge med sig (och iofs göra bort sig) på flashback i ett feldebiteringsärende. Tele2 insåg väl allvaret när tråden hade x antar sidor och över 6k visningar wink

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85


Sök