Tips & Förslag: Hur ska man gå tillväga för att få provköra en bil?

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
12 augusti 2009 · 1 781 Inlägg

jag gick in på din bil i hammarby och sa jag skulle vilja provköra nya R32an.. det va inga problem alls. Hade på mig ett par vanliga jeans och en munktröja.. fick lämna körkortet så att dom tog en kopia sen va det bara ut å gasa:P

Team Insane Racing
snackcalahan
12 augusti 2009 · 482 Inlägg

jag hade aldrig några problem då jag hade nyare bilar för några år sen var 20 såg rätt sliten ut o kollade på doge nitro när den kom ut snacka lite med säljarn han fråga efter 1-2 min om jag ville ta en sväng mer var det inte. Vart samma sak när jag varit inne och kollat på 95 aero -05 och alfa 156 sw-06 , så har det vart på alla ställen typ kvitar vad man har på sig har haft  jobbarkläder, träningsbyxor o t.shirt  hehe

just real power
no turbo shit
Exilim
13 augusti 2009 · 3 Inlägg

Fellow skrev:
Jag fick en utskällning av en killen på Autoluna i GBG när jag köpte min bil. Ville pruta på 129 000 eftersom den var repad vilket jag fick reda på dagen innan jag skulle åka dit. Lister satt löst och höll på att falla ur sin plast. Bula på motorhuven som heller inte var sagt. Repa i taket, repa i stolen. Plus efter 3 månader fick jag veta att vänstra drivknuten var slut. Fick dock detta på goodwill. Bilen hade gåt 8300 när jag köpte den och såg ut som den gått 25 000 på vissa ställen. Ratten var SÖNDERSLITEN, högblank efter att någon med skitiga händer rattat omkring med den. 1 trasig högtalare och en repad bakdörr. Håller på o ställer allt till rätta nu för att få den till nyskick! Fattar inte att inte alla är som en själv? Klart som fan man sköter bilen till 100% och vill ha den i 100% skick!

GÅ ALDRIG TILL AUTOLUNA I GBG

Var och tittade på S40 T5 när den stog hos Autoluna med min sambo som ville ha den, men då var den reserverad till kund(så jag antar att du var snäppet före) men nu till det visentliga.
Hur mycket vi än tittade igenom bilen så såg vi inte dom skador som du beskriver, och defenetivt inte någon utsliten ratt. (I och för sig så provspelade vi inte högtalarna)
Dom skickar ju varudeklarationer via mail till alla spekulanter, fick du ingen eller struntade du att gå igenom den..? Även om vi var beredda att betala fullt pris och lite till så ville säljaren inte släppa den, vilket i sig jag tycker är hedersvärt av dom. Förstår om dom inte gick ner mer i pris när dom hade andra köpare som var beredda att betala mer. Hade jag nu inte sett bilen i verkligheten så hade jag trott på ditt inlägg. Hur som helst, så är min sambo nöjd med sin V50 T5 från Autoluna.

Bjork OEM <3
14 augusti 2009 · 6 957 Inlägg

Var ute och piskade VW Golf GTi DSG -2010 i ons.
Kom dit, skulle gå och kika lite beg. som dom har i källaren, TOMT! tongue
Gick och fråga efter en broschyr om GTI:n, fanns icke.

Började småprata med han lite om hur vxl.lådan var jämtemot R32:an och den var densamma.
Ska tilläggas att han var lite småarrogant hela tiden (gillar verkligen inte den säljaren, har haft att göra
med han förr)
Då så frågade jag om nya GTI:n fanns i 3-dörrars, då titta han konstigt på mig och sa
"- Ne du lille vän, det är nog Sciroccon du har sett ", flinade han, jag blev förbannad och sa
"- Nej, såpass bra koll har jag, Sciroccon står där, bakom mig!!!"

Då sa jag att gå in på volkswagen.se och ta "bygg din bil" och se sj. men han hade inte tid.
Frågade om jag fick ut och åka en sväng, "- ja en liten sväng får du väl ta då..."
var ute i 25 min och körde fan rödvarv av ren ilska på bilfan, inte bra..men vafan tongue

Ska maila gubben imorrn och visa honon detta...eller detta kanske inte är 3-dörras, vad vet jag? jag
är ju bara en "lille vän" rollmad
http://www.egmcartech.com/wp-content/up … age004.jpg

Fick känslan att han tänkte, "- den har du inte råd med"...

OEM <3
joonte_ got stance?
14 augusti 2009 · 546 Inlägg

jag och farsan var och lånade ut en BMW 1 serie för ett tag sen. säljaren var trevlig och gav pappa alla möjliga reklamfoldrar och visade ett par olika bilar. sen tog vi en tur på ca 25min efter halva tiden böt jag och pappa och jag körde lite och körde tillbaka bilen till BMW. När försäljaren sen kom ut när vi rullade fram blev han nästan vit i ansiktet när jag gav honom nyckeln, hehe.

Mycket trevlig bil var det iallafall.

夢の力
Honda Civic "EK3" (1998)
lance
14 augusti 2009 · 120 Inlägg

Har märkt skillnad på bemötanden från olika märken. Jag och polaren var på Hondacity och kollade på nya type r. Jag sa att jag hade en TT och var ute efter nått annat, kollade in bilen noggrant och sen frågade man den jobbiga frågan om man fick provköra. Han sa att de brukar inte bara ge ut bilen bara sådär men de var okej för den här gången.
Säljaren tyckte att jag skulle sälja min bil privat och komma tillbaka eftersom de lönade sig mer.

Åkte sedan till VW och skulle kolla på R32 och GTI men märkte direkt att de gick knappt att ta kontakt med säljaren för han var ju så fin i sin kostym och jag var ju bara en liten snorunge som ville provköra.
Var helt annorlunda på honda där försöker de ta kontakt med en och fråga vilken bil man är intresserad av osv.

Bjork OEM <3
14 augusti 2009 · 6 957 Inlägg

lance skrev:
Har märkt skillnad på bemötanden från olika märken. Jag och polaren var på Hondacity och kollade på nya type r. Jag sa att jag hade en TT och var ute efter nått annat, kollade in bilen noggrant och sen frågade man den jobbiga frågan om man fick provköra. Han sa att de brukar inte bara ge ut bilen bara sådär men de var okej för den här gången.
Säljaren tyckte att jag skulle sälja min bil privat och komma tillbaka eftersom de lönade sig mer.

Åkte sedan till VW och skulle kolla på R32 och GTI men märkte direkt att de gick knappt att ta kontakt med säljaren för han var ju så fin i sin kostym och jag var ju bara en liten snorunge som ville provköra.
Var helt annorlunda på honda där försöker de ta kontakt med en och fråga vilken bil man är intresserad av osv.

Verkar som V.A.G säljare överlag är riktiga typer ju tongue
Den enda jag vet som blir behandla som om han ägde stället är min käre morfar tongue
Han har ju förvisso ägt V.A.G bilar sen 50-talet men man tkr ju att dom yngre är ju dom
kommande kunderna.

Senast redigerat av Bjork (14 augusti 2009)

OEM <3
Sanizz
14 augusti 2009 ·

Har provkört en del bilar. Var inga problem att få provköra 2 dagar efter ja fick körkortet, hade då bara papprena, bilar ja provade var allfrån bmw 330, 325, audi a3 s-line m.m

Nu när provtiden är ute är det verkligen inga problem, har provkört då jag verkligen varit intresserad och några gånger då jag bara velat testa av nyfikenhet. Aldrig problem

Germax
14 augusti 2009 · 12 086 Inlägg

Det gäller inte bara bilhandlare, försäljare i allmänt är ju störda i huvet ibland. okej att man kan tröttna på oserisa, men man måste ju ge alal en chans. Spec om man försäljare, vill dom sälja saker lr inte? Jävla destruktivt beteende.

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
15 augusti 2009 · 1 874 Inlägg

Hm... skumt. Jag har aldrig haft dessa problem. Eller alltså... vissa är ju "mindre" trevliga. Men det är väl klart att man ska få provköra. Det vore ju illa annars. Jag kan iofs förstå dom om det kommer in en "dräggig" 20-åring och vill provköra en sprillans Lambo t.ex. Men annars. tongue

Jag köpte min V70 2,4 (2004) när jag var 20, och det var minsann inga problem med att provköra. Sedan köpte jag en sprillans ny V50 något par år senare, och fick p.g.a problem samma år byta till den V70II:a jag har idag. Och alla har alltid varit duktiga med att låta mig provköra och sådär.

Som många andra sa; verka lite "på", säg att du är intresserad av bilköp, vill provköra och sådär. Det är ju klart att man ska få testa en bil innan man köper. Illa vore ju annat...

Rock-Star
15 augusti 2009 · 2 982 Inlägg

Hexenhammer skrev:
Hm... skumt. Jag har aldrig haft dessa problem. Eller alltså... vissa är ju "mindre" trevliga. Men det är väl klart att man ska få provköra. Det vore ju illa annars. Jag kan iofs förstå dom om det kommer in en "dräggig" 20-åring och vill provköra en sprillans Lambo t.ex. Men annars. tongue

Jag köpte min V70 2,4 (2004) när jag var 20, och det var minsann inga problem med att provköra. Sedan köpte jag en sprillans ny V50 något par år senare, och fick p.g.a problem samma år byta till den V70II:a jag har idag. Och alla har alltid varit duktiga med att låta mig provköra och sådär.

Som många andra sa; verka lite "på", säg att du är intresserad av bilköp, vill provköra och sådär. Det är ju klart att man ska få testa en bil innan man köper. Illa vore ju annat...

ja säljarna tror att deras produkter är i lamboklass

Senast redigerat av Residence (15 augusti 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang