Vart köper man oljeplugg´s nyckel av bättre kvalite

loko3
19 februari 2010 · 7 Inlägg

Halloj,

har en Saab 9-5 2.0t från 2007. Ska nu byta olja på den själv, har tidigare bytt på min Fiat.
Vart kan jag köpa oljepluggnyckel till den av bättre kvalitet och vilken storlek ska det vara?
Vill inte ha Bilteamas set, då kvaliten är rätt rutten.

Bor i Sthlm.

Senast redigerat av loko3 (19 februari 2010)

Pan
19 februari 2010 ·

loko3 skrev:
Halloj,

har en Saab 9-5 2.0t från 2007. Ska nu byta olja på den själv, har tidigare bytt på min Fiat.
Vart kan jag köpa oljepluggnyckel till den av bättre kvalitet och vilken storlek ska det vara?
Vill inte ha Bilteamas set, då kvaliten är rätt rutten.

Kvaliten på biltemas grejer är väl inte rutten! Har dragit av en av deras hylsor och det var när polaren skulle lossa på ett topplock som suttit sen 84 tongue (Detta var deras billigaste sats) Men om du vill ha en hylsa som ska palla får du väl köpa en kraft hylsa.(Har jag aldrig använt) Å då har jag hoppat på skaft för att lossa hjul osv smile Har till och med pumpat bort en bult med domkraften! Satte den under skaftet och pumpade upp den inget gick sönder.

MVH

Senast redigerat av Pan (19 februari 2010)

micke-opel
19 februari 2010 · 562 Inlägg

loko3 skrev:
Halloj,

har en Saab 9-5 2.0t från 2007. Ska nu byta olja på den själv, har tidigare bytt på min Fiat.
Vart kan jag köpa oljepluggnyckel till den av bättre kvalitet och vilken storlek ska det vara?
Vill inte ha Bilteamas set, då kvaliten är rätt rutten.

Bor i Sthlm.

Sitter en vanlig plugg med 13mm nyckel till dom 9-5 med B205/B235 som jag bytt olja på, så det bör väl funka med hylsor/ringnyckel/lednyckel av rätt storlek (vilken går att hitta på valfri verktygsbutik/mack osv) smile oljefiltret är lätt att komma åt också, bara ha en sån här "oljefiltertång".

Senast redigerat av micke-opel (19 februari 2010)

9-5 Aero Sedan -05
loko3
20 februari 2010 · 7 Inlägg

Tack för alla svar.

Hamilton
20 februari 2010 · 8 873 Inlägg

Rubriken redigerad till en mera passande.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar

Fotograf på tierpidag.se
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
21 februari 2010 · 1 594 Inlägg

loko3 skrev:
Tack för alla svar.

Tips: Använd en SEXKNTHYLSA och ingen 12-kant eller ringnyckel på Saabens oljeplugg. Den brukar sitta som fan och pluggen är av skitkass kvalite så den blir rund för minsta lilla. Köp en utbytesplugg + kopparbricka för några tior från tex. Speedparts innan du börjar, värt varenda spänn för att slippa jävlas nästa gång.

Senast redigerat av hotrodder (21 februari 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang