4143
Sök

Kylvatten läckage

2 Inlägg
2 oktober 2006
Trådstartare
Hejsan !

Detta handlar om en Saab 900 Turbo-96

En dag när vi var ute o körde så börjar det pipa i displayen att " Fyll på kylvattnen"  Vi fyllde på vattnet o tänkte inte mer på det, Men sen efter några dagar så kom samma meddelande igen, procoduren var den samma, vi fyllde på vattnet igen och  sen upprepas det efter några dagar igen o igen.  Vi har nu kollat alla slangar  samt oljan ifall det har kommit in vatten där ! Men oljan ser helt enkel Ok ut och alla slangar verkar vara hela.  Tittar vi under bilen så ser man att det droppar under bilen, Men inte när bilen är kall utan bara när vi har kört med bilen och motorn är varm.  Vi får fylla ca 1 halvliter var trejde dag ungerför beroende på hur mkt vi kör.  Är det någon som vet vart vattnet kan ta vägen ?? Det börjar bli lite irreternade som ni kan förstå...... Så snälla är det ngn som vet....

// Mikael O Marianne

10 287 Inlägg
2 oktober 2006
Svårt att säga på distans. Gör en ordentlig motortvätt, fyll på och torka av motor, kylare, slangar etc noga. Sedan får man stoppa ner huvet och kolla vart det läcker.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

2 Inlägg
2 oktober 2006
Trådstartare
mikber skrev:
Hejsan !

Detta handlar om en Saab 900 Turbo-96

En dag när vi var ute o körde så börjar det pipa i displayen att " Fyll på kylvattnen"  Vi fyllde på vattnet o tänkte inte mer på det, Men sen efter några dagar så kom samma meddelande igen, procoduren var den samma, vi fyllde på vattnet igen och  sen upprepas det efter några dagar igen o igen.  Vi har nu kollat alla slangar  samt oljan ifall det har kommit in vatten där ! Men oljan ser helt enkel Ok ut och alla slangar verkar vara hela.  Tittar vi under bilen så ser man att det droppar under bilen, Men inte när bilen är kall utan bara när vi har kört med bilen och motorn är varm.  Vi får fylla ca 1 halvliter var trejde dag ungerför beroende på hur mkt vi kör.  Är det någon som vet vart vattnet kan ta vägen ?? Det börjar bli lite irreternade som ni kan förstå...... Så snälla är det ngn som vet....

// Mikael O Marianne

Vi har kollat under bilen o stoppat in huvet där det går ich kan dessväre inte lokalisera vart det kommer ifrån. Finns det ngr andra tipps hur man kan gå tillväga ?  Vill tilllägga att vi har känt på varje slang.

Finns det ngn som har ngn slags rtining på kylsystemet kanske det är lättare att felsöka

Tack på förhand

// M & M

151 Inlägg
2 oktober 2006
Tja... Kan vara så att det är fullt med vätska och så i kyllar slangar och allt men att det som finns inte kyler tillräckligt bra eller dylikt... Kanske skulle spola ur hela kylsystemet och sätta ditt ny vatten och glykol.....

Jag hade samma problem i början.. den sa till varje dag förut och jag spolade rent... nu får jag fylla på knappt 1 deciliter varanan månad bara...

Om du undrar vad jag menar med att spola rent så: Leta rätt på den slangen som sitter längst ner i motorn (som tillhör kyllar utr.) släpp på den och töm allt... spola rent o frächt vatten i kylar tanken och låt rinna ett tag. sätt tebax slangen och fyll på med VATTEN... låt det rulla runt ett tag... Gör detta 1 gång till... fyll sedan på med ca 40%glykol och 60% vatten...

6 Inlägg
8 oktober 2006
du kanske har en spricka  i topen som gör att vatten rinner in i motor och avdunstar,

Evolution Garage
394 Inlägg
8 oktober 2006
Om det är en väldigt liten spricka så är det inte säkert att det droppar när bilen står still. Kanske enbart läcker vatten under färd.

Har f.ö samma problem just nu wink

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Saab nörd
224 Inlägg
8 oktober 2006
Kan de inte vara en läckande toppackning? Luktar kylarvattnet avgaser?

Saab For Life!

hater
656 Inlägg
9 oktober 2006
Jag har ungefär samma problem, dock så behöver jag inte fylla på vätska var tredje dag. Men jag var hos verkstan i förrgår och det visade sig att kylaren är kass.
Kommer kosta mig minst 2000kr nu för att montera en ny kylare..

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

Audi/Wv mek
148 Inlägg
9 oktober 2006
Vattnet du ser som droppar under bilen kan likagärna vara AC:n som fuktar av sig (om bilen nu har sån) skulle mer tro på att vattnet försvinner nån annan stans!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!

Sök