Det är hela konstruktionen på avgasdelen.
Garrett bygger små och lätta turbiner för att få dem att vakna fort (vilket i sig inte är en nackdel) problemet är att de tror att det dynamiska mottrycket går att waste:a bort igenom wg:n vilket funkar väldigt dåligt i praktiken. De har även valt att gå en lite annan väg på avgashusen pga detta.
Man kan säga att Garrett ser på avgasflödet som väldigt statiskt, syns speciellt på deras VNT aggregat.
De lider därför generellt av för liten turbin kontra kompressor och feldesignat avgashus eller för högt dynamiskt mottryck. Beror hur man ser på problemet.
Nu tänker jag inte klanka ner på just Garrett, skulle vilja säga att alla tillverkare har problem på ett eller annat sätt. Skulle kunna skriva alla tillverkares olika problem men nu var ämnet Garrett uppe så jag håller mig till det.
Är även därför jag tycker man inte ska snöa in sig på ett märke
MST4 Har helt rätt, en bra byggd turbo på glidlager ger bättre spool än kullager.
Men det är som att säga att om man satt kullager på ett dåligt agg så har man gjort det bättre, det är ju sant men den är ju fortfarande långt från bra ^^