3844
Sök

Kapacitet för Garrett-aggregat?

230 Inlägg
5 april 2010
Trådstartare
#1
Hej. Står och försöker hitta rätt turboaggregat till min bmw m50. Vill ha ut mellan 500-600 hästar.

Har hittat 3 snurror: Garrett m33 , Garrett GT42 och GT45. Så jag undrar hur mycket effekt de pallar med? smile
Tacksam för snabba svar!

Livet är roligare när man ligger på ställ!
SPACER.SE
JJAUTOPARTS.SE
NIPOTRADING.SE

10 287 Inlägg
5 april 2010
#2
Du inser att det är familjer av aggregat. Tex "GT42":

http://www.turbobygarrett.com/turbobyga … 1376_1.htm

När du beställer aggregat så måste du speca exakt vad du skall ha.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 april 2010
#3
Du får sätta dig in i hur man läser kompressormappar och försöka hitta vilken kompressor du skall ha till en början.  Sen gäller det att para ihop det med lämpålig turbin i rätt avgashus.  Vissa föredrar högt mottryck och tidigt gassvar medans andra väljer större avgashus och lever med senare laddtryck.  En dragracingbil som alltid går med ALS vinner ju föga på att ha rappa aggregat tex.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
12 april 2010
#4
Läsa en kompressormapp är ganska enkelt om man inte ska göra det mer avancerat än nödvändigt!
Siffrorna till vänster är trycket, 1.0 är atmosfärstryck och 2.5 som exempel är 1.5bars övertryck!
Siffrorna där nere är flöde, lite generaliserat kan du lägga på en "nolla" så får du hur mycket HK det är.
"Blåsorna" är mått på aggregatets effektivitet. Ju högre tal (närmare mitten) desto kallare är den trycksatta luften. Ju längre ut mot kanterna man kommer desto sämre är verkningsgraden och ingen har nytta av en massa varmluft!

Så vid ratio 2.5 har man 60lb/min och 79% effektivitet enligt diagramet Sharky så föredömligt länkade till... Som du säkert kan räkna ut själv så ger detta aggregat ett laddtryck på 1.5bar vid 600hk i sitt bästa register.
Som du ser så finns det ju vissa marginaler med, man kan gå utanför blåsorna (alla som åker Td04-19T på 400+ är garanterat utanför bästa registret) och det kan fungera skapligt men har man fria händer utan restriktioner ska man försöka matcha in kmpressormappen så bra som möjligt! smile


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
13 april 2010
#6
Big Al skrev:
Titta på andra agg än Garrett är mitt tips.

Motivation till detta? Tips på alternativ?

Är så lätt att bara häva ur sig något man TYCKER istället för vet!
Jag VET att Garret gör väldigt bra aggregat som har bromsats med väldigt bra resultat!


Dr. Turbo
459 Inlägg
14 april 2010
#7
Holset, Borg Warner, Precision, Turbonetics osv. Valen är många, tycker att man inte ska snöa in sig på ett märke.

Jag vet väldigt mycket om turbo.
Jag vet t.ex att Garrett bygger sina turbos på ett sätt som gör att de alltid kommer ha högre dynamiskt mottryck än sina konkurrenter, men det visste du väl om? wink
Sen att folk kan plåga sina motorer med höga mottryck och endå uppnå bra spool och effekt, är det då ett bra resultat? och om man få bort lite mottryck och endå uppnå samma resultat är då resultatet lika bra eller bättre?


224 Inlägg
14 april 2010
#8
om man är ute efter att få ett snabbt laddtryck så är det bättre att välja rätt kompressor, kompressorhjul och rätt avgashus mm än bara för att det är kullagrat, tex. ett med twinentry kan ge mer på responsen än vad ett kullagrat gör.

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa

10 287 Inlägg
14 april 2010
#9
Har du sagt A får du säga B tongue

Vad är det som ställer till det? Är det sättet dom utformar bladen på i turbinen eller är det själva husen?
Är det generellt? Dvs har dom det som konstruktionsprincip eller finns det undantag.


/Göran


Big Al skrev:
Jag vet t.ex att Garrett bygger sina turbos på ett sätt som gör att de alltid kommer ha högre dynamiskt mottryck än sina konkurrenter,

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Dr. Turbo
459 Inlägg
14 april 2010
#10
Det är hela konstruktionen på avgasdelen.
Garrett bygger små och lätta turbiner för att få dem att vakna fort (vilket i sig inte är en nackdel) problemet är att de tror att det dynamiska mottrycket går att waste:a bort igenom wg:n vilket funkar väldigt dåligt i praktiken. De har även valt att gå en lite annan väg på avgashusen pga detta.

Man kan säga att Garrett ser på avgasflödet som väldigt statiskt, syns speciellt på deras VNT aggregat.
De lider därför generellt av för liten turbin kontra kompressor och feldesignat avgashus eller för högt dynamiskt mottryck. Beror hur man ser på problemet.

Nu tänker jag inte klanka ner på just Garrett, skulle vilja säga att alla tillverkare har problem på ett eller annat sätt. Skulle kunna skriva alla tillverkares olika problem men nu var ämnet Garrett uppe så jag håller mig till det.
Är även därför jag tycker man inte ska snöa in sig på ett märke wink

MST4 Har helt rätt, en bra byggd turbo på glidlager ger bättre spool än kullager.
Men det är som att säga att om man satt kullager på ett dåligt agg så har man gjort det bättre, det är ju sant men den är ju fortfarande långt från bra ^^
Senast redigerat av Big Al (14 april 2010)


136 Inlägg
18 april 2010
#11
ta alla dom bästa delarna från olika agg och bygg ett eget wink haha

Pedal To The Metal
750 Inlägg
19 april 2010
#12
CompTurbo Gör mycket bra aggregat. Kanske är mest för Dragracing. Men bara som en parantes ! yikes

http://trionic.mobixs.eu/   <--- Där finns "T5 Documentation" där står det hur man läser compressormappar

// Mkn

Martin Karlsson -Plötsligt händer det


Sök