3329
Sök

Lite tips om GMs TH700R4 låda.

88 Inlägg
2 maj 2010
Trådstartare
#1
Har en Cheva Van G20 med 6.2D och TH700R4 låda från 1985.

(Gäller TH700 R4 mellan årsmodell 1983-1987)

TH700R4 lådan styrs av en vajer (i USA kallad TV-kabel) , elkabeln till lådan är enbart till lockup funktionen.
Den har ingen vacumstyrning.

Har haft problem med att den växlat upp för sent

Justerade TV-vajern enligt de instruktioner som finns. Dvs att man vid full gas spänner TV-vajern max.
Resultatet blev att den fortfarande växlade upp för tidigt (typ 1-2 vid 40!, 2-3 vid 60!).

När vi efter testet kollade sträckningen av TV-vajern, visade det sig att den kunde slackas något och då ändå vara spännd till max vid fullgas, vilket då gav ett slack på 1-2 mm vid tomgång.
Resultatet efter den lilla justeringen blev toppen! Nu växlar den 1-2 vid 25 och 2-3 vid 45.

Har oxså haft problem ett par gånger att den inte växlat upp , har alltså bara haft backen och 1an.
Läste om fler som haft detta problem och kan bland annat vara att kolven som TV-vajern reglerar helt enkelt kärvar av nån anledning. Detta kan lösas (om man har tur) genom att låta motorn gå på tomgång och rycka snabbt några gånger i TV-vajern. Annars kan den bytas med lådan på plats.

Fyll gärna på tråden med era problem med denna typ av automatlåda.
Senast redigerat av camaromannen (3 maj 2010)


4 682 Inlägg
3 maj 2010
#2
Här står mkt matnyttigt om th700: http://www.rocket88.se/th%20700%20r4.htm


Sök