16 oktober 2011
Trådstartare
Hejsan
Hoppas jag skrev en nog tydlig rubrik och placerade tråden rätt, brukar inte lägga upp trådar i forumet men jag tror väl att jag har lyckats..!
Nåväl, till problembeskrivningen;
Jag har en Volvo 850 -95, och ljudet jag beskriver låter endast när jag kör, (dvs låter inget på tomgång därav antar jag att det inte är motorn..) och ljudet, "knackandet", låter mer när jag gasar, och mindre när jag bara rullar/frikopplar.
Det lät ingenting när jag hade sommardäck på, sen efter byte till vinterdäck började det låta. Bytte tillbaka till sommardäck, men ljudet var fortfarande där.
Nu är det vinterdäck på, och jag har kollat så alla hjulbultar sitter åt, har även provat byta till en kortare bult för att se så jag inte hade för långa bultar. Känner lite glapp i hjulen, men inte så jättefarligt.
När jag hade ner hjulen fram bytte jag även bromsskivor + klossar, och satte in insatsgängor i navet då gängorna där var dåliga, och hjulbultarna inte gick att dra åt och jag höll på att tappa ett hjul när jag körde.. Men nu sitter alla bultar åt som berget, så borde inte vara lösa bultar som är problemet?
Är lite svårt att bestämma exakt var ljudet kommer ifrån då man sitter och kör, men låter som att det är från framhjulen iallafall.
Så vad kan det tänkas vara? Bussningar, hjullager, drivknut? Nåt annat? sökt runt en del, men verkar som att olika delar som är dåliga kan visa ungefär samma symtom, och vill inte behöva byta en massa delar som egentligen är i bra skick.
Så, nu vill jag ha lite tips här, och säg gärna till om det är nåt mer jag kan göra för att underlätta felsökningen! Gå ut i garaget och hissa upp bilen, och snurra på däcket kanske? Kom med tips.
MVH Tobbe
Senast redigerat av tobbx (16 oktober 2011)