3451
Sök

5 frågor: VOLVO 760 -88 Blinkers, ABS lampa, Diverse

392 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
Ska till att sälja bilen nu så jag vill att detta ska funka innan jag säljer den!

1. Det är så att blinkersen på bilen fungerar bara ibland.
När tändningen är på funkar blinkers ALLTID. Men när du slår på bilen funkar dom oftast inte, ibland funkar dom som dom ska.
(som tur är funkade dom på besiktningen! smile )
Varningsblinkers funkar ALLTID, även om vanliga blinkers inte funkar, det är ju skumt eftersom det är samma lampor!
Det jag funderade på är om det kan vara glapp i nån krets i relät? För blinkers och varningsblinkers måste väl gå i olika kretsar i relät?

2. Sen har jag även problem med att ABS lampan tänds titt som tätt.
Idag tex så lös den när jag startade bilen, men slocknade efter 15 min när jag låg i 90 utan att bromsa.
Vart ska jag börja? Hur mäter man givarna? Kan det vara så att kransarna är skitiga?

3. Sen ett annat fel som hänt mig ibland, halvljuset kan ibland helt plötsligt bara dö för mej, för att efter 20-30 sekunder komma tillbaka. (Extremt jobbigt när det är mörkt). Men helljuset funkar iaf, men inte så roligt när man möter folk eller ligger bakom nån att dra på helljuset smile

4. Kan man kolla felkoder på en sån här bil? b280f, det finns ingen sån där dosa som finns på 740...

5. Är bakluckan samma som på 740? tänkte på öppningsknappen, måste byta den.

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!

* Voff voff *
10 704 Inlägg
11 januari 2012
1. På 760 88-90 sitter blinkersreläet inbyggt i varningsblinkersknappen. Troligen är det just reläet som strular för dig. Prova att trycka försiktigt på varningsblinkersknappen när blinkersarna inte fungerar och se om det hjälper. Inte helt ovanligt med glapp där. Annars kan du ju köpa en knapp på skroten och bara byta ut den. Tar max 1-2 minuter.

2. Svårt att gissa exakt vad som är fel, men glapp i nå´n ABS-givare alt. kablage, eller kanske skit/rost på nå´n av kransarna.

3. Byt halvljusrelä.

4. Har du en B280F (och inte en B280E) så borde du kunna hitta en så´n där blinkdosa under huven. Men jag minns inte säkert om B280F fick LH 2.4 redan 1988 eller om det var så att dom hade LH 2.2 då.

5. Ja.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

392 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
Brådhis skrev:
1. På 760 88-90 sitter blinkersreläet inbyggt i varningsblinkersknappen. Troligen är det just reläet som strular för dig. Prova att trycka försiktigt på varningsblinkersknappen när blinkersarna inte fungerar och se om det hjälper. Inte helt ovanligt med glapp där. Annars kan du ju köpa en knapp på skroten och bara byta ut den. Tar max 1-2 minuter.

2. Svårt att gissa exakt vad som är fel, men glapp i nå´n ABS-givare alt. kablage, eller kanske skit/rost på nå´n av kransarna.

3. Byt halvljusrelä.

4. Har du en B280F (och inte en B280E) så borde du kunna hitta en så´n där blinkdosa under huven. Men jag minns inte säkert om B280F fick LH 2.4 redan 1988 eller om det var så att dom hade LH 2.2 då.

5. Ja.

//Brådhis

Tack för svar! big_smile
Dom reläena finns bara till 760 88-90 va?

Motorn är en B280F, men det sitter ingen dosa under huven uppe till höger, som på 740...

* Voff voff *
10 704 Inlägg
11 januari 2012
sEAMP skrev:
Brådhis skrev:

3. Byt halvljusrelä.

5. Ja.

//Brådhis

Tack för svar! big_smile

Motorn är en B280F, men det sitter ingen dosa under huven uppe till höger, som på 740...

Misstänker starkt att 960 91-94 oxå har dessa relän.

//Brådhis

392 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
Brådhis skrev:
sEAMP skrev:
Brådhis skrev:

3. Byt halvljusrelä.

5. Ja.

//Brådhis

Tack för svar! big_smile

//Brådhis

Vart sitter relät till halvljuset på en 760?

* Voff voff *
10 704 Inlägg
12 januari 2012
sEAMP skrev:
Brådhis skrev:
sEAMP skrev:

Tack för svar! big_smile

//Brådhis

Till vänster om passagerarens fötter har jag för mig. Bakom stereon, fast du kommer åt dom från passagerarens fotutrymme om du tar bort panelen på mittkonsollen på den sidan.

//Brådhis

392 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
Brådhis skrev:
sEAMP skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Till vänster om passagerarens fötter har jag för mig. Bakom stereon, fast du kommer åt dom från passagerarens fotutrymme om du tar bort panelen på mittkonsollen på den sidan.

//Brådhis

Tack för all hjälp, fixade ett blinkersrelä igår och det gjorde ingen skillnad, blev så less när det inte funkade.
Men när jag skulle stänga av bilen vred jag försiktigt på nyckeln, och då funkade det!
När nyckeln är fullt vridet i tändningslåset så glappar det, man får alltså dra tillbaka nyckeln nån millimeter så funkar det galant sen!

En sista fråga innan det blir försäljning på bilen, (du verkar ju kunna det här smile )
Tempmätaren funkar inte. när man slår på tändningen så går tempmätaren i bott och där står den konstant tills man slår av bilen.
Kan felet sitta i mätaren i huset? eller är det tempgivaren som är paj? Vart sitter tempgivaren på denna motorn?

4 179 Inlägg
12 januari 2012
alla såna konstiga elfelsom med blinkers och ljusen är antagligen att ditt tändningslås inte fjädrar  tillbaka som det ska. klassiskt fel på 740. på min 88a så fungerar inte halvljus bakljus radion fläkten eller vindrutetorkarna om man inte vrider tillbaka lite. samma fel på min brors 90a.

att ladan lyser  kan bero på att du har ett litet hål i avgasröret innan katten. eller byxrör/grenrörspackningen som läcker. starta bilen och känn efter med handen om du kan känna att det drar lr blåser ut avgaser.

392 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
zemet skrev:
alla såna konstiga elfelsom med blinkers och ljusen är antagligen att ditt tändningslås inte fjädrar  tillbaka som det ska. klassiskt fel på 740. på min 88a så fungerar inte halvljus bakljus radion fläkten eller vindrutetorkarna om man inte vrider tillbaka lite. samma fel på min brors 90a.

att ladan lyser  kan bero på att du har ett litet hål i avgasröret innan katten. eller byxrör/grenrörspackningen som läcker. starta bilen och känn efter med handen om du kan känna att det drar lr blåser ut avgaser.

Är det lambdan du menar så har jag aldrig nämnt nånstans att den lyser ? big_smile

4 179 Inlägg
12 januari 2012
sEAMP skrev:
zemet skrev:

Är det lambdan du menar så har jag aldrig nämnt nånstans att den lyser ? big_smile

oj lol surfade runt lite med min smartphone så det blev autocorrect och tydligen så läste jag fel också:P

Att abs lampan lyser är mer lr mindre standard på 7serien det med. Ett jävla bök med givare som glappar och skit. Det enklaste sättet att slippa det är att bara ta bort glödlampan i instrumentpanelen så slipper du att den lyser.

392 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
zemet skrev:
sEAMP skrev:
zemet skrev:

oj lol surfade runt lite med min smartphone så det blev autocorrect och tydligen så läste jag fel också:P

Att abs lampan lyser är mer lr mindre standard på 7serien det med. Ett jävla bök med givare som glappar och skit. Det enklaste sättet att slippa det är att bara ta bort glödlampan i instrumentpanelen så slipper du att den lyser.

Mmm var lite inne på den fulingen jag med, men nu har den inte tänt sej på ett par dar så det kanske var nå glapp som släppt? vet ej..

Angående framljus-relät,
Enligt nedanstående bild, så står det nåt om att E har nåt med 1992 att göra?
ett relä som det står A E på, passar det på min bil ? 88.

http://www.volvoclub.org.uk/faq/ImagesProcedures/RelayPanel760960A.GIF

* Voff voff *
10 704 Inlägg
12 januari 2012
Det borde passa, ja.

//Brådhis

Sök