Byta stepper motor Peugeot 307 2.0 Cab -04

MickePower
12 mars 2013 · 6 Inlägg

Ska byta stepper motor (Idle Air Control Valve) på dotterns Peugeot men är inte man nog att hitta den! Innan jag börjar demontera för mycket undrar jag om det är någon som vet vad denna sitter? Ska ju sitta efter spjället eftersom den styr luft tillförsel till motorn.

Tackar,
Micke

AutoCool
17 mars 2013 · 197 Inlägg

Hej Micke,

Den kallas "MOTOR TOMGÅNGSREGLERING" med reservdelsnummer 1920 8X. Du hittar den på föraresidan av spjällhuset.

Men, det finns 3st olika 2.0 bensinmotorer till den bilen, tomgångsmotorn finns bara på 138 hästkraftsversionen.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
MickePower
19 mars 2013 · 6 Inlägg

Tackar AutoCool,
Det är den jag har köpt, motorn är en 138 hk. Men hundan vad svårt det är att se den i motorrummet! Ska kolla igen, ska den synas utan att demontera massa annat? Har letat efter en sprängskiss men stört omöjligt att hitta någon! Är det möjligt att få en närmare förklaring eller kanske en bild?

/Micke

Senast redigerat av MickePower (19 mars 2013)

AutoCool
19 mars 2013 · 197 Inlägg

de rien Monsieur Micke

Jag tror att det här är spjällhuset till din motor, du kanske hittar ett bättre bild om du letar själv bland de 9 sidor av spjällhus på bildelsbasen. Kan vara  enklare att plocka hela spjällhuset än att skruva bort bara tomgångsmotorn men tänk på packningen. Notera att det här använder ett (manuellt eller heter den fotuellt?) kabel till gaspedalen. Är din så?

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=16632219

Här har du spränkissan från Peugeot. Igen, det är till 138hk versionen.

http://i48.tinypic.com/35ba58y.jpg

Lycka till/Henry

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
MickePower
19 mars 2013 · 6 Inlägg

le jo beaucoup de valeur AutoCool,
Snygg sprängskiss smile men tyvärr så är det inte detta spjällhuset utan
http://www.bildelsbasen.se/?index=defau … d=21502015
Originalnummer på huset: 9652682880

Har du kanske en annan spränkskiss, kanske t o m inte är 1920 8X till denna!

Många tack så här långt.
Micke

AutoCool
19 mars 2013 · 197 Inlägg

Ermmmmm

Den var tagit från Peugeot servicebox..  Skicka mejl till mig med karosserikoden eller OPR nummret så kollar jag närmare. OPR nummret hittar du på föraredörren på dekalen som talar om även däcktrycket osv. Tomgångsmotorn verkar INTE finnas på bilar med motorstyrt gaspådrag.


   
MOTOR TOMGÅNGSREGLERING
- MANUELLT GASPÅDRAG (LUFTINTAG T MOTOR) TILL OCH MED OPR 09491 (dvs OPR 09492 fick motorstyrt)

Originalnummer på huset: 9652682880 är troligtvis tillverkarens (magneti marelli?) nummer, inte Peugeots egen.

Det kan bli en bra investering att köpa en kinakopia av Peugeot/Citroens egen felkodläsare, Programvaran kräver Windows XP men är rätt smidigt och ger klartext förklaringar på allting och  valfritt språk. Priset ligger under 450 kronor med frakt för hela paketet med kablarna osv. . . Enheten heter "Lexia 3".

Lite knäpp egentligen, 3st olika versioner 2,0l motor, och 4st olika spjällhus till 138hk versionen.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 mars 2013 · 13 827 Inlägg

förstår inte hur någon står ut att meka med sånt där skit.

kräver jhu att man har alla olika alternativ så fort man ska göra något.

har försökt byta bromskivor bak på min systers skitbil (307 05:a) och det är rena grekiskan att försöka komma fram till vad man ska ha. men självklart kostar just hennes skivor bak 1100kr st. och hon som undrade varför jag idiotförklarade henne när hon köpte den där franska skrothögen...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
n0jas OEM <3
19 mars 2013 · 194 Inlägg

Growe skrev:
förstår inte hur någon står ut att meka med sånt där skit.

kräver jhu att man har alla olika alternativ så fort man ska göra något.

har försökt byta bromskivor bak på min systers skitbil (307 05:a) och det är rena grekiskan att försöka komma fram till vad man ska ha. men självklart kostar just hennes skivor bak 1100kr st. och hon som undrade varför jag idiotförklarade henne när hon köpte den där franska skrothögen...

Om du inte kan byta bromsskivor på 307:a tror jag inte du ska mecka med bilar för din egen säkerhet!
Inga konstigheter och byta enligt min mening.. Finns värre bilar kan jag lova!

These days ♪♫
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 mars 2013 · 13 827 Inlägg

n0jas skrev:

Growe skrev:
förstår inte hur någon står ut att meka med sånt där skit.

kräver jhu att man har alla olika alternativ så fort man ska göra något.

har försökt byta bromskivor bak på min systers skitbil (307 05:a) och det är rena grekiskan att försöka komma fram till vad man ska ha. men självklart kostar just hennes skivor bak 1100kr st. och hon som undrade varför jag idiotförklarade henne när hon köpte den där franska skrothögen...

Om du inte kan byta bromsskivor på 307:a tror jag inte du ska mecka med bilar för din egen säkerhet!
Inga konstigheter och byta enligt min mening.. Finns värre bilar kan jag lova!

byta är väll inte ett problem. problemet är att veta vad för skiva man ska ha.

finns ingen logik vilken bil som har vilken skiva.
går inte att se iallfall inte med mekonomens grejer.
beställde utifrån någon hemsida som skrev vad det skulle vara för motor och vilka skivor det var och självklart var det fel.

så det har inget med att montera dit skivorna.
sen att dom kör en komplett enhet med hjulager+abs ring och bromskiva i ett säger jhu en del om franska bilar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
MickePower
20 mars 2013 · 6 Inlägg

Tack AutoCool,
Skickar ett mail med lite uppgifter ikväll.

Ni andra som svarat, vad har era inlägg med mitt ärende att göra? Skulle vara intressant att veta. smile

Micke

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 mars 2013 · 13 827 Inlägg

MickePower skrev:
Tack AutoCool,
Skickar ett mail med lite uppgifter ikväll.

Ni andra som svarat, vad har era inlägg med mitt ärende att göra? Skulle vara intressant att veta. smile

Micke

fanskbil ett lotteri att få tag i rätt delar rätt relevant när du söker delar till din bil när dom har 14st olika alternativ och inte ens dom själva vet vad du har för del på din bil

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
AutoCool
22 mars 2013 · 197 Inlägg

Jag tycker att det finns för mycket val av motor över huvudtaget. Gäller nästan alla biltillverkaren. Det kan finnas en 2,0L på 150 hästkräfter, eller så kan man välja  samma bil med en 2,0L på hela 160 hästkräfter istället. Eller en 2,3L med 155 hästkräfter. Samma bil och "nästan" samma motor förutom inte samma insprutare/tändstift/sensorer/oljefilter osv. En reservdelsdjungel.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 mars 2013 · 13 827 Inlägg

många gånger är det samma motorer men med olika effekt.

men just att dom skriver att med den här motorn ska ha dessa grejer och sen när man står där så stämmer endå inte ett skit. har aldrig råkat ut för det förut.
kanske är förbannat tråkig som dissar franska bilar men när dom inte ens kan välja samma grejer på en viss årgång så undrar man jhu.

tacka vetjag gamla volvosar samma grejer rakt igenom kan ta en bak bromskiva från en 75:ans 240 och montera på en 98:ans 940

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
MickePower
25 mars 2013 · 6 Inlägg

Avråde faktiskt dottern från att köpa "cabben" men hur många gånger lyssnar man på sina föräldrar! En notering, hon fick anmärkning på besiktningen om att baklyset var ur funktion, åkte då till Holmgrens och frågade vad det skulle kosta att fixa det. Svaret var, ca 5000:-, baklyset kostar 3990:- sedan skulle dom ha en timme för att byta.
Jag fixade ett nytt i England för 1785:- inkl frakt och bytte på 15 minuter!

Kul nästan jämt, men det är "snygg" bil i alla fall. smile

/Micke

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang