2965
Sök

S40n Drivaxel slut, Svensk bilgaranti tar inte på sig kostnaden.

1 581 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Hejsan
jag har en volvo s40N T5 som jag köpt vid ca 8250 mil och har nu rullat ca 9050 mil. Jag köpte den hos en begagnad bilförsäljare som lämnade 1 års garanti eller 1000 mil genom svensk bilgaranti. Nu är det så att min drivaxel vänster fram är slut och den högra är på väg att rasa. Detta har jag känt men inte mer tänkt på förrns jag lämnade in den på verkstad och jag berättade att jag känt vibrationer och hört klonkande ljud vid stora rattutslag.

Kostnad för detta, 9300 kr. Svensk bilgaranti tar på sig den vänstra vilket gör att jag får betala ca 5400 kr för den högra av den anledningen att den inte är sönder ÄN. Om den är på väg att gå sönder så är väl den inte hel tycker jag. Damask som antagligen läckt och därmed kommit in grus osv i axlar och knutar så hela drivaxlarna måste bytas ut. Volvo verkstaden anser att detta är en självklarhet att dem ska stå för men de hade fått svaret att dem inte lagar saker som pga missljud men tar den vänstra på good will. Det handlar väl fan inte om missljud när det är drivaxeln? Visserligen så märker man genom missljud men problemet är fan inte ljudet.

Ringde till volvia för att höra vad dem säger. Dem gav av någon orsak lite samma svar att dem inte byter ut något som är trasigt ÄN men verkstaden säger att det finns ingen anledning att inte byta. Killen på volvia hävdar på 6 månaders regeln. Att firman jag köpte bilen ifrån ska betala detta. Kan det stämma? Hur pass fungerar denna regeln och hur mycket måste jag som köpare hävda att det är ett ursprungligt fel? En drivaxel går inte sönder på 1000 mil om man inte trimmat och kört med stora rattutslag med höga varv och snabba uppsläpp av koppling. Vilket dem inte bör kunna hävda i detta fallet då bevis itne finns om detta.

Så hur ska jag bära mig åt? Finns det någon bra att kontakta vid dessa frågor? Konsumentvägledarna i det här landet är ju ett skämt. Man får aldrig svar.

Tacksam för svar då jag fan inte vill behöva betala 5400 kr för någonting som går sönder när jag har garanti.Fellow
Övningskörning

Personligt meddelandeE-post

1 581 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Inga kommentarer om detta?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
10 maj 2009
Förstår ditt tankesätt, men du har ju själv sagt svaret: dom står inte för rep av sånt som inte har gått sönder. Jag vet, det är fult att säga så när nåt uppenbart är på väg att rasa. Det är deras sätt attt fula sig ur mer kostnader än dom är tvungna till, har dom tur så hinner ju garantin gå ut innan den rasar helt o dom slipper ju då betala...

Som sagt, det är en ful metod men en del är tyvärr såna. Men jag tycker inte det borde vara helt omöjligt för dig att få ut resten av kostnaden, baserat på verkstadens utlåtande.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

1 915 Inlägg
10 maj 2009
kontakta konsumentverket i din stad.
Där får du svar på dina frågor och hjälp med att överklaga om de anser att du har rätten på din sida.

http://www.konsumentvagledare.konsumentverket.se/

Fast det verkar du redan ha gjort ?
Konsumentverket här i denna stad är väldigt hjälpsamma och bra att prata med.

De bör kunna hjälpa dig, är väl därför de finns....

Annars kan du testa att kontakta en advokat för att få svar om vad som gäller..
Många advokater har gratis rådgivning via telefon.

Det borde vara självklart att trasiga delar ska gå på garantin om det finns sådan.
Om det är missljud osv så är det ju nåt fel.
Finns det ingen paragraf i vilkoren som styrker det svensk bilgaranti säger så bör de stå för kostnaden för delar som är dåliga men ej helt trasig än.

Om Volvo intygar att båda drivknutarna är trasiga och behöver bytas så borde det inte vara nåt problem.

Är du medlem i MRF så erbjuder dom Kostnadsfri juridisk rådgivning, de är även samarbetspartner med svensk bilgaranti.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 581 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Jag ska försöka få kontakt med vägledare igen. Dem är bara så otroligt kassa på närvara. Ringt olika dagar olika tider, aldrig någon inne.

Men som ni säger så kan ju verkstaden hävda att sakerna bara är att byta. Har bra kontakt med den verkstaden så kommunikationen brister ju itne sinsemellan där. Dem tyckte väl att jag efter att den vänstra blir lagad imorn att jag åker till en rondell o gör fulla rattutslag till vänster några varv, haha. Näe men skämt o sido så ska ju 6 månaders lagen gälla efter att bilgarantin går ut. jag ska kontakte MRF också så får jag se vad deras åsikt är. Volvo ansåg att detta var en självklarhet att dem skulle ta på sig kostnaderna.

Bilmekaniker
274 Inlägg
10 maj 2009
helvete vilka rötägg!! hade vi sålt bilen på jobbet så hade du fått 2 nya drivaxlar direkt wink hoppas de löser sig för dig

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

26 juli 2013
svensk bilgaranti bluff
Det här försäkringsbolaget är det absolut sämsta på marknaden enligt mina erfarenheter, jag betalade 5000kr för ett 12 månaders skydd när jag väl behöver hjälp så är kundtjänsten dryg och säger att det kanske hjälper mig men att jag måste gå till verkstad och betala och sen gå till dom och då "kanske" dom godtar ärendet eller inte. Har läst överallt och svensk bilgaranti har inte ett så gott rykte tyvärr. Svensk bilgaranti hejdå! för er som vill köpa en bil och är osäkra över bilen köp hellre en dyrare bil eller åtminstone ta ett annat bolag. Svensk bilgaranti har rätt att ändra villkoren när dom vill och läser ni nogrannare så är det kryphål överallt. såhär skrivs det" Då ni märker att något inte stämmer med ert fordon, till exempel att en lampa lyser på instrumentpanelen eller bilen låter annorlunda från motorn, skall ni snarast ringa oss på 031 - 27 70 40 för att anmäla det." sen så ringer man för att det låter konstigt men fan får man ingen hjälp båda gångerna är det dryga och gör allt för att skylla på dig eller verkstan för att avsluta detta här så sammanfattar jag svensk bilgaranti med att vara en stor bluff enligt min utsago

26 juli 2013
Håller med nedan!
Louksor skrev:
kontakta konsumentverket i din stad.
Där får du svar på dina frågor och hjälp med att överklaga om de anser att du har rätten på din sida.

http://www.konsumentvagledare.konsumentverket.se/

Fast det verkar du redan ha gjort ?
Konsumentverket här i denna stad är väldigt hjälpsamma och bra att prata med.

De bör kunna hjälpa dig, är väl därför de finns....

Annars kan du testa att kontakta en advokat för att få svar om vad som gäller..
Många advokater har gratis rådgivning via telefon.

Det borde vara självklart att trasiga delar ska gå på garantin om det finns sådan.
Om det är missljud osv så är det ju nåt fel.
Finns det ingen paragraf i vilkoren som styrker det svensk bilgaranti säger så bör de stå för kostnaden för delar som är dåliga men ej helt trasig än.

Om Volvo intygar att båda drivknutarna är trasiga och behöver bytas så borde det inte vara nåt problem.

Är du medlem i MRF så erbjuder dom Kostnadsfri juridisk rådgivning, de är även samarbetspartner med svensk bilgaranti.

Sök