Orolig nybörjare.

kakanbro
6 december 2013 · 89 Inlägg

Tjena köpte nyligen min förstabil och har i princip aldrig öppnat huven på en bil innan utan bara läst mig till den lilla kunskap jag har. Idag så bytte jag motorolja och oljefilter och jag har noggrant tittat allt jag ska göra innan jag gjort något så inget borde ha blivit fel. Men strax efter jag fyllt till översta sträcket (möjligtvis 1/10 mm över) så startar jag motorn och ska parkera då jag märkte att det luktade lite bränt, så jag öppnade huven medans den var på tomgång och den rök väldigt lite, är inte säker på om det är normalt eftersom jag är lite oerfaren, men det kanske brukar lukta en aning strax efter, jag hade den bara igång ca 1min då jag åkte och parkerade.

pim_pim
6 december 2013 ·

Du har inte råkat spilla lite motorolja på ventilkåpan o så har det vandrat ner på grenröret ? smile

BajaMajaN
6 december 2013 · 31 Inlägg

Jag skulle kunna tro att det är så som pim_pim skrev smile

Ford Taunus 2.0L V.I.P. -82 "Fjårrden" (1982)
kakanbro
6 december 2013 · 89 Inlägg

pim_pim skrev:
Du har inte råkat spilla lite motorolja på ventilkåpan o så har det vandrat ner på grenröret ? smile

Möjligtvis, men jag använde iaf en "tratt" fast det var en ávklippt colaflaska big_smile,

Men då borde det sluta rätt snart när den gått en stund ? smile

zzr94092
6 december 2013 · 4 417 Inlägg

vad har du för bil?oljade du in gummitätningen på filtret/locket? Inte så att du fått kvar den gammla gummitätningen så att det nu sitter dubbla sådana där nu,gäller om du har ett spinnonfilter.Bara en tanke från mig.

kakanbro
6 december 2013 · 89 Inlägg

zzr94092 skrev:
vad har du för bil?oljade du in gummitätningen på filtret/locket? Inte så att du fått kvar den gammla gummitätningen så att det nu sitter dubbla sådana där nu,gäller om du har ett spinnonfilter.Bara en tanke från mig.

en bmw e30, om du menar o-ringen så bytte jag ut och tog bort den förra och oljade in den, enligt haynes big_smile

race Race For Fun!
7 december 2013 · 379 Inlägg

Du har inget att oroa dig över då du verka ha gjort allt rätt smile

R.I.P Paul Walker
Race 350Z For Fun
zzr94092
7 december 2013 · 4 417 Inlägg

Jag instämmer.

LeafBox Lat Perfektionist
7 december 2013 · 6 359 Inlägg

Som sagt, no worries.
Dagen kommer då tratten råkar tippa ur och du häller vad som känns som 1 hel liter över motorn.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
KHRacing
7 december 2013 ·

Torka alltid av runt ikring oljepåfyllningen efter just påfyllning. jag har en trasa specielt nerstycken på lämploig plats i motorrummet enbart för detta.

finns MÅNGA bilar som brunnit pga detta lilla slarv. då det kan börja plötsligt & kanske 20 min efter du kommit ut på motorvägen så hinner man sällan släcka.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang