En annan sak om du märker att lådan börjar bete sig lite illa är att det inte alltid är fel på lådan utan oljan som är dålig, vet av ett gäng som enbart gjort oljebyte och efter det växlat precis som normalt igen, skulle dock aldrig köpa en låda och ta det som en chansning då det är dyrt och tidsödande att renovera/byta låda men just att de slår i växlarna hårt kan ofta botas med ny och fräsh olja. Viktigt att kolla nivåer också så det inte är några läckage någon stans. Detsamma gäller diffarna fram och bak. Påstår inte att de brukar läka men det är en bra punkt att kolla.
Tycker personligen att det är ett bättre val än dodges motsvarighet men har tyvärr inte så mycket erfarenhet av dieseln förutom det där med pumpen men om det är någon tröst så är en insprutningspump till en diesel inte direkt billig till någon bil. Sedan ska det ju tilläggas att förbrukningen på 6,5td är rätt hög, sett på både svenska och amerikanska forum att runt 1,1-1,2 landsväg är att räkna med iaf och iaf 1,5-1,6 blandat relativt lugn körning. Finns säkert de som lyckas komma under men ännu fler som kommer över. Den drar mer än 6.2an men det är det väl värt också med tanke på att 6.2 är utan turbo och är väl på 120 häst har jag för mig, även om den har en del vrid är den slö. Har kört en sån, den var slö! Tar sig väl fram i skogen på lågen but still. Skulle välja den höga förbrukningen för det är inte så stor skillnad eftersom du får mycket mer power istället.
Missljud kan det ju bli en del av beroende på hur den har körts, det är trots allt en tung bil som får utstå mycket påfrestningar och ofta används som arbetshäst och får slita med tunga laster etc och lite gnek är vanligt och behöver nödvändigtvis inte vara något fel men skrammel och slammer från chassidelar är inte bra, gnek är oftast osmorda grejer och torra bussningar som kan bidra till det. Det är ju en rätt vanlig bil att använda i offroadsammanhang och det blir ju en del påkänningar på grejerna då. Men satsa på 2500, det är grövre grejer och betydligt stabilare. 6,5td har jag för mig inte ens kom som 1500, det finns då inte många av dem iaf.
Snackas lite hit och dit om fyrhjulsdriften och dess pålitlighet, rent mekaniskt är det väl inga större fel på den vad jag vet men elektroniken kan strula till det ibland, dåliga givare och trasiga kablar är ofta skälet. Det kan stå att 4hjulsdriften är i utan att fallet är så, då kan man hamna i problem i fel terräng! Vissa har till och med fått problemet att den börjar spinna fram när 4hjulsdriften ska vara i och nästa gång de provar så kan det funka igen. Är inte så jättehaj på dem faktiskt utan sägar bara lite småsaker som jag vet om och har hört och läst mig till.
Vad det gäller inredningen så även om den blev bättre 95 så är det plastigt och tråkigt, är väl en smaksak om man gillar det antar jag men jag gillar det inte men du hittar ingen amerikansk stor pickup som inte är plastig och har lite halvtaskig kvalitétskänsla innuti. Men det finns ju självklart bättre och sämre