3657
Sök

Skoda Felicia - Generatorfel?

69 Inlägg
9 december 2013
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag har en Skoda Felicia - 99 som rullat 93xx mil. För två - tre veckor sedan började batterilampan lysa när jag startat bilen men den slocknade ganska omgående när bilen varit igång i ca 3 sekunder. Sedan dog bilen helt plötsligt när jag kört ca 100 meter. Den startade dock snällt när jag vred på tändningen.

För prick en vecka sedan skulle jag starta bilen och då gick den igång precis som vanligt. Jag lät den stå på tomgång medan jag skrapade rutorna (detta tog ca 1 minut) sedan satte jag mig i bilen och råkade gasa till. När jag släpper foten från gaspedalen dör bilen ganska omgående. Jag försöker då starta bilen och man hör hur startmotorn knappt orkar och sedan dör bilen igen. Försöker ett par gånger till men den orkar bara mindre och mindre ändå tills startmotorn inte vill över huvudtaget. Batterilampan lyser hela tiden. Till slut efter massor av försök nollställs även klockan så som den brukar göra när batteriet kopplas bort så jag tänker att det antagligen bara är batteriet som är slut. Jag åker och köper ett nytt batteri och monterar detta och bilen startar precis som vanligt. Detta skedde i Torsdags. Sedan fick bilen stå hela helgen och idag när jag skulle starta den hade den problem att komma igång igen. Jag fick tajma med lite extragas samtidigt som jag försökte starta bilen. Då gick den igång och jag kunde köra iväg. Sedan har den gått fint hela dagen.

Vad är det som orsakar detta, kan det vara generatorn som är på väg att ge sig? Trots att den bara rullat 93xx mil?

Vw Up! 74 hk räcker långt ;)

21 761 Inlägg
9 december 2013
#2
Mät vilken spänning det är dels nere på generatorn och dels på batteripolerna när motorn går på tomgång och endast halvljuset är påslaget. smile

4 586 Inlägg
9 december 2013
#3
Låter som laddningsregulatorn är kass. Den kan mycket väl ge sig vid dom milen men resten av generatorn borde vara fräsh
Senast redigerat av jocke_gronberg (9 december 2013)


2 251 Inlägg
9 december 2013
#4
Där har DU kanske lösningen, även på din bil...

Tråden: Bmw 740 E38 Startmotorn Klickar Bara!!!!!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
9 december 2013
#5
Riktigt vanligt att generator ger sig på dessa.  Om regulatorn dör kan denna generator skena och ladda 20-30V och bränna databox med mera på dessa. Se upp för detta.

Fram med multimetern och felsök innan du försöker köra vidare.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

2 251 Inlägg
9 december 2013
#6
Jaha...  Seriöst? Du menar att det går att få upp spänningen på ett 12-Volts batteri till hela 30 Volt?

4 586 Inlägg
9 december 2013
#7
Meaganeowner skrev:
Jaha...  Seriöst? Du menar att det går att få upp spänningen på ett 12-Volts batteri till hela 30 Volt?

batterispänningen är den samma det är laddströmmen som ökar.

laddströmmen brukar ligga på 13.8-14.5v
Senast redigerat av jocke_gronberg (9 december 2013)


21 761 Inlägg
9 december 2013
#8
Nu blandar vi ihop begreppen litegrann. Ström mäts i ampere och spänning i volt. smile

En trasig generator kan ge ut ordentligt hög laddspänning fastän man har ett 12 V batteri, inget konstigt med det.

2 251 Inlägg
10 december 2013
#9
"När jag släpper foten från gaspedalen dör bilen ganska omgående."

-Tyder på dålig kontakt mellan batteri och elsystemet. Bilen strömförsörjdes av generatorn, tills motorn gick ned i varv. Kvittar om batteriet är laddat.


"Jag försöker då starta bilen och man hör hur startmotorn knappt orkar och sedan dör bilen igen. Försöker ett par gånger till men den orkar bara mindre och mindre ändå tills startmotorn inte vill över huvudtaget."

-Tyder också på dålig kontakt mellan batteri och startmotor. Att batteriet skulle vara urladdat eller dåligt tror jag inte på, för helt plötsligt går det att starta o köra bilen!


"Jag åker och köper ett nytt batteri och monterar detta och bilen startar precis som vanligt. Sedan fick bilen stå hela helgen och idag när jag skulle starta den hade den problem att komma igång igen."

- Felet jag beskrev i BMV...  blir inte avhjälpt av att byta batteri... Felet sitter så att säga i andra änden av batterikablarna.


"Då gick den igång och jag kunde köra iväg. Sedan har den gått fint hela dagen."
En exakt beskrivning av felsymptomen på dålig kontakt mellan kabel - kabelsko - kabelförskruvning på startmotorn.


Oftast är det även som så på många bilar att generatorn är kopplad till samma skruv - bult på startmotorn som den grova kabeln från batteriets pluspol. Liksom kablarna in till bilens övriga elsystem. Så ett glapp där ger de mest konstiga fel.
Är som en busstation, fast för ström (elektroner). Ett fel där, oxid uppstår kanske p g a vatten, skit, salt. Äter sig in längre o längre i kontaktytorna. Blir allt sämre kontakt, med värmeutveckling som följd. Ibland bättre kontakt, ibland sämre o bilen stannar exakt som DU beskrivit.

Och jag antar att Du redan stött på samma problem som tidigare. Startar ibland, startar inte, tvärdör mm.

Blir till att skita ned fingrarna o göra rent från oxid.... Men o andra sidan är det gratis.


Men leta rätt på felet snart med tanke på det som skrevs att spänningen kan bli uppemot 30 Volt och följderna därav. ( Beroende på dålig kontakt med batteriet, egen anm.)
Senast redigerat av Meaganeowner (10 december 2013)

2 251 Inlägg
10 december 2013
#10
Angående generator som lämnar hög spänning. Så länge ett fungerande batteri är inkopplat så lär inte en 12 - volts generator kunna höja spänningen så högt som 20 till 30 Volt, även om regulatorn havererar. Kanske 15 - 17 Volt och då kokar batteriet rejält. Helt annat är om man kör generatorn löst, eller bara inkopplad till allt utom batteriet. Så kan det bli om man lossar batteriet då motorn är igång.....  Ajöss med datorn, bilstereon, lamporna o s v.

Samma sak sker om man med starthjälp får igång en motor och batteriet i bilen uppvisar avbrott, alltså inte går att ladda överhuvudtaget.


Kunde vara kul om vi fick lära oss, från någon annan som vet, lite mer om maximala laddströmmen från en generator och vad den har för betydelse när det gäller att ladda batteriet... kanske ett 60 Ah batteri.big_smile
Senast redigerat av Meaganeowner (10 december 2013)

69 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
#11
Meaganeowner skrev:
*Grymt bra förklaring*

Tack som fan för ett så pass detaljerat svar! Ska ta med mig en stålborste och gå ut och borsta lite och se om jag får bättre kontakt sedan!

Tack till alla andra som också skrivit svar! Om det mot förmodan inte skulle fungera med att rengöra kontakterna och kontaktytorna prövar jag era tips också. Hur som helst, är väldigt tacksam för alla svar! Ni anar inte hur glad en studentplånbok blir wink

Vw Up! 74 hk räcker långt ;)

21 761 Inlägg
10 december 2013
#12
Meaganeowner skrev:
Angående generator som lämnar hög spänning. Så länge ett fungerande batteri är inkopplat så lär inte en 12 - volts generator kunna höja spänningen så högt som 20 till 30 Volt, även om regulatorn havererar. Kanske 15 - 17 Volt och då kokar batteriet rejält. Helt annat är om man kör generatorn löst, eller bara inkopplad till allt utom batteriet. Så kan det bli om man lossar batteriet då motorn är igång.....  Ajöss med datorn, bilstereon, lamporna o s v.

Samma sak sker om man med starthjälp får igång en motor och batteriet i bilen uppvisar avbrott, alltså inte går att ladda överhuvudtaget.


Kunde vara kul om vi fick lära oss, från någon annan som vet, lite mer om maximala laddströmmen från en generator och vad den har för betydelse när det gäller att ladda batteriet... kanske ett 60 Ah batteri.big_smile

18-19 V har jag varit med om på en bil där regulatorn var dålig. Om det kan bli uppåt 30 V på batteriet vet jag inte, men ett batteri som överladdas under en längre tid acceptera successivt högre spänning och därför kan det bli betydligt högre spänning på batteriet än den nominella spänningen.

Beskriv gärna mer ingående vad du vill veta angående din fundering på generatorns maximala laddström och betydelse för laddning av batteriet, då kommer kanske svar eller eventuellt länkar till batterikunskapsinformation. smile

Rent generellt accepterar ett batteri mer laddström ju lägre inre resistans det har, vilket gör att exempelvis en 100 A generator under en kort tidsperiod kan få ge maximal laddström ifall batteriet är mycket urladdat men i övrigt är i bra skick.

69 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
#13
Var ute och kollade hur mycket bilen laddade. När bilen var avstängd fick jag 12.5v på batteriet mellan polerna. När bilen var igång fick jag mellan 12.9 - 13.2v. Har inte haft tid dock att börja rengöra kontakter från oxid än.

Vw Up! 74 hk räcker långt ;)

21 761 Inlägg
11 december 2013
#14
Vilken spänning är det på generatorn i detta läge?

69 Inlägg
11 december 2013
Trådstartare
#15
Drönirettab skrev:
Vilken spänning är det på generatorn i detta läge?

Hann inte mäta på generatorn, kan försöka hinna med det imorgon!

Vw Up! 74 hk räcker långt ;)

69 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
#16
Kanske är ett lite sent svar, sisådär ett halvår sent men jag gick ut dagen efter jag skrev inlägget och bilen funkade som vanligt igen så jag fortsatte bara att köra.

På senare tid har bilen börjat strula igen till den grad att den inte startar alls. All el i bilen fungerar som den ska men går ej att starta den med nyckeln. För att den ska starta måste jag rulla igång den med hjälp av annan bil, funkar ej med startkablar. Mätte även på batteriet när den var avstängd och fick fram 11,94 v. Hade ingen som kunde agera starthjälp så har inte kunnat kolla om den laddar när den väl är igång.

Sprang på en granne som hade lite bråttom men jag presenterade problemet för honom. Han sa då lite hastigt och lustig innan han gick, att det kunde vara startmotorn och solenoiden som spökar.

Hur går jag nu vidare i det här? Bör jag börja byta något eller ska jag felsöka ytterligare och isåfall, hur?

Ytterst tacksam för svar.

Vw Up! 74 hk räcker långt ;)

21 761 Inlägg
21 maj 2014
#17
Du skrev förut att det visade 12,9-13,2 V på polerna med motorn igång, det innebär i så fall att inte batteriet får rätt laddspänning och successivt blir det sämre laddat för att till slut sulfateras och tappa mycket kapacitet.

Risken finns att om du har haft så där dålig laddspänning sedan i vintras så har batteriet tagit ordentligt med stryk och kanske inte går att få i bra skick igen. Att du nu mätte 11,94 V med bilen avstängd betyder att batteriet är dåligt laddat, koppla på en laddare och se om batteriet vill ta emot laddning. Låt i så fall laddaren vara kopplad tills den visar att batteriet är helt fulladdat.

Startmotorns solenoid kan i vissa fall krångla så att inte startmotorn fungerar alls, men jag tycker att du först ska försöka få batteriet fulladdat innan du fortsätter med sån felsökning. Vi får inte glömma den dåliga laddspänningen heller, den måste bli högre om saker och ting ska funka på ett bra sätt. smile

69 Inlägg
21 maj 2014
Trådstartare
#18
Drönirettab skrev:
Du skrev förut att det visade 12,9-13,2 V på polerna med motorn igång, det innebär i så fall att inte batteriet får rätt laddspänning och successivt blir det sämre laddat för att till slut sulfateras och tappa mycket kapacitet.

Risken finns att om du har haft så där dålig laddspänning sedan i vintras så har batteriet tagit ordentligt med stryk och kanske inte går att få i bra skick igen. Att du nu mätte 11,94 V med bilen avstängd betyder att batteriet är dåligt laddat, koppla på en laddare och se om batteriet vill ta emot laddning. Låt i så fall laddaren vara kopplad tills den visar att batteriet är helt fulladdat.

Startmotorns solenoid kan i vissa fall krångla så att inte startmotorn fungerar alls, men jag tycker att du först ska försöka få batteriet fulladdat innan du fortsätter med sån felsökning. Vi får inte glömma den dåliga laddspänningen heller, den måste bli högre om saker och ting ska funka på ett bra sätt. smile

Tack för snabbt svar!

Då bör jag alltså ladda batteriet fullt och sedan fortsätta därifrån?

Isåfall, hur fortsätter jag då? smile

Vw Up! 74 hk räcker långt ;)

21 761 Inlägg
21 maj 2014
#19
Med fulladdat batteri (om det ens går att få i det skicket) kan du först kolla om startmotorn vill fungera. Går inte startmotorn igång så mäter du vilken spänning det är på batteripolerna när nyckeln vrids till startläge, är spänningen högre än 10 V så flyttar du ner mätpinnarna till startmotorns solenoid. Minusmätpinnen på startmotorns metallchassi och plusmätpinnen på solenoidens grova bult där batterikabeln sitter.

Mät igen när du vrider nyckeln i startläge, visar det fortfarande högre än 10 V så håller du kvar minusmätpinnen på samma ställe, men flyttar plusmätpinnen till den tunna kabeln på solenoiden. Mät igen när nyckeln vrids till startläge. Är spänningen högre än 10 V så borde felet ligga hos solenoiden, men är spänningen långt under 10 V (kanske inget alls) så ligger nog felet hos tändlåset eller någon säkring.

Får du igång startmotorn så startar du motorn och börjar kolla upp generatorns laddspänning, som jag beskrev i inlägg #2. smile


Sök