2953
Sök

Volvo s80 /2.9 -99 bluddrar och går fett

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
8 november 2014
Fidel skrev:
Mreque89 skrev:
Fidel skrev:
Inga andra koder. Nollade innan idag, och den går för illa för att kunna köras så den har inte satt några nya. Enligt ägaren så larmade den för lambda även efter sonderna byttes av första mekanikern som va på den.

Problemet uppstod efter bilen kördes nästan tom på soppa och sedan tankades fullt.

Bränsletanksavluftningen ?! Har du skruvat åt locket ordentligt?

Menar du att den inte går att köra alls, eller att den går dåligt bara?

Kass bensin ?

Behöver felkoder och det borde den få direkt om något går så dåligt.

Ingen turbo motor va? Öppna luftburken och se om flärpen som öppnar till varmlufts insuget fungerar, annars kan det va att du får rövavarm luft till insuget hela tiden så motorn fettar på med bränsle. Även om det inte är behövs.

Nope, ingen turbo. Du nämner tankavluftningen, om locket inte sitter på ordentligt. Skulle detta fenomen kunna uppstå då?

Bilen är knappt körbar. Den går oerhört fett och har svårt att hålla sig igång pga detta. Svartryker en hel del och bluddrar och misständer.

Soppafilter borde bytas då det säkert suttit några år. Men det borde inte få bilen att gå fett kan jag tycka. Ska kika på om tanklocket faktiskt sitter som det ska.

Om motorn började strula efter soppatorsk så är förmodligen filtert inblandat

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

18 Inlägg
8 november 2014
Trådstartare
Lätt och billigt att byta så jag gör det under dagen. Vi får se hur det förändrar symptomen.

714 Inlägg
8 november 2014
Vad kollar du felkoder med ? på min t6a så hade jag 2 felkoder..trodde jag tills jag kopplade upp mig med ett riktigt program som verkstäder använder sig av.. då hade jag runt 20 olika felkoder iaf tongue
Lämna in hos volvo för en felsökning ?

18 Inlägg
8 november 2014
Trådstartare
Den har vart inne på felsökning på 2 olika verkstäder... Båda auktoriserade. De har bytt grejer för 10000 på måfå för "att den KAN vara" det. Han som äger den vill inte byta halva bilen som du säkert förstår.

Felkoder kör jag med ELM327. Precis som du säger kommer man ju väldigt mycket längre med en riktig dator. Det bör de ju ha gjort på de verkstäder där bilen vart inlämnad hos tycker jag.

Gör ett sista försök med att byta bränslefilter sen går bilen till skrot

714 Inlägg
8 november 2014
Okej då förstår jag fyfan vad drygt hmm

714 Inlägg
8 november 2014
Kom och tänka på en sak. Om du testar att koppla bort lambdasonderna när den är varm så borde den gå på ett förinställt program. Om den går bättre då ? har varit med om det på en 740.. smile

Jävla konstigt det där, min kan oxå börja bluddra och svartryka och gå skit helt enkelt. Men nollar batteriet bara så funkar det fint i ngn vecka..
Senast redigerat av Nurminen_ (8 november 2014)

10 164 Inlägg
8 november 2014
Vafan i helvete har du varit på för verkstäder man byter inte grejer på måfå vist att det kan byttas fel i jakten på felet. Men 10 tusen ne helvete heller.

Den hade gått bra sen gick den helt plötsligt skit efter soppa torsk ?

Nej en utläsning med Volvos felsöknings program borde kunna svara på en hel del frågor.

Om man struntar helt i när den började gå dåligt får jag någon ide om den kanske drar tjuvluft efter lmm vilket spökar till det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

18 Inlägg
8 november 2014
Trådstartare
Mekonomen Jönköping (som inte tog något betalt) och hos en annan som bytte  båda främre lambda och soppapump.
Får se vad han vill göra med den.

10 164 Inlägg
8 november 2014
Fidel skrev:
Mekonomen Jönköping (som inte tog något betalt) och hos en annan som bytte  båda främre lambda och soppapump.
Får se vad han vill göra med den.

Ja gjorde dom det grattis är ju bra trodde du fått betalt.

Kolla om den drar tjuvluft hade jag gjort iallafall.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

4 489 Inlägg
8 november 2014
du har inte tankat disel??

18 Inlägg
8 november 2014
Trådstartare
Den startar lätt och går ok när den är kall, så nej.

4 489 Inlägg
8 november 2014
men kolla upp om det finns någon tempgivare för motorn,något måste ju styra insprut/tändning/osv..

18 Inlägg
8 november 2014
Trådstartare
Är tydligen samma som till kupén. Spenderade 45 minuter idag o leta efter den. Skall tydligen sitta på termostathuset men icke. Om någon har ytterligare info om tempgivare så är jag intresserad av det. Placering, fler än en, etc...

Sök