Har en S80 som började gå dåligt för två veckor sedan. Går väldigt fett och ryker svart. Går bättre när den är kall men när den blir varm bluddrar den väldigt mycket och går ej att hålla igång. Gav felkod på främre lambdasonderna som byttes till nya utan förbättring. Soppatryck är mätt och enligt mekanikern alldeles för högt (vad ska det ligga på vid tomgång?) Lmm är testbytt utan resultat. Vad kan det vara förutom btr? Finns ingen bränsleretur från railen så funderar på om bränsletryck delvis styrs av motorstyrdon genom att köra pumpen olika hårt. Är inte alls hemma på Volvo så vet inte om det skulle göra någon skillnad på btrbyte eller om man ska kika någon annanstans först...
Ny info. Tydligen hade mekanikern som mätte trycket inte tagit reda på vad det skulle vara utan bara "tyckte" det var högt. Trycket ligger som det ska på 3.8 bar....
Får rycka sladd till lmm o se om det gör skillnad. Annars bör det vara lambdasonderna som spökar.
Som Mreque89 nämner, Kylvätsketempgivaren skulle jag tippa på. Att den ger fel värden. Hade liknande symptom på min 960 (100 år äldre bil men) kan ändå vara värt att kolla.
Var mekanikern innan mig som bytte lambda och soppapump på måfå. Vet inte var han köpte grejerna. Den går iallafall likadant som innan bytet. Borde inte tempmätaren i kupé spöka också om det va den?
Var mekanikern innan mig som bytte lambda och soppapump på måfå. Vet inte var han köpte grejerna. Den går iallafall likadant som innan bytet. Borde inte tempmätaren i kupé spöka också om det va den?
Nej mätaren och givaren till motorstyrningen har inget med varandra att göra. Motorstyrningen tror att motorn är kall och öser på soppa för att få den upp i arbetstemp
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
På de tidiga 960, innan 96 så satt det två givare. På dessa ska det enligt vad jag läst bara finnas en. Men jag är inte så hemma på volvogrejer. Du vet inte vart den skulle sitta i så fall? Vart köper man Volvodelar smidigt? Finns det inget speedparts/Maptunparts för Volvo?
På de tidiga 960, innan 96 så satt det två givare. På dessa ska det enligt vad jag läst bara finnas en. Men jag är inte så hemma på volvogrejer. Du vet inte vart den skulle sitta i så fall? Vart köper man Volvodelar smidigt? Finns det inget speedparts/Maptunparts för Volvo?
Beträffande 960 så är det den som sitter i bakkant motorn nedanför topplocket som gäller (art.nr 9186773 hos Volvo), men detta handlar ju om S80.. Jag köper mina Volvodelar smidigast på Volvo
Precis! Och eftersom S80 vad jag förstår bara har en givare och den verkar fungera då tempgivare är som den ska borde det inte vara den. Får inte ihop det, lmm o sonder är bytt och soppatryck är rätt. Brukar styrboxen på dessa jäklas? Skulle spjällhuset kunna påverka att det går så fett?
Precis! Och eftersom S80 vad jag förstår bara har en givare och den verkar fungera då tempgivare är som den ska borde det inte vara den. Får inte ihop det, lmm o sonder är bytt och soppatryck är rätt. Brukar styrboxen på dessa jäklas? Skulle spjällhuset kunna påverka att det går så fett?
Lämnar inga övriga felkoder? Vad sa felkoden på sonden?
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Inga andra koder. Nollade innan idag, och den går för illa för att kunna köras så den har inte satt några nya. Enligt ägaren så larmade den för lambda även efter sonderna byttes av första mekanikern som va på den.
Problemet uppstod efter bilen kördes nästan tom på soppa och sedan tankades fullt.
Inga andra koder. Nollade innan idag, och den går för illa för att kunna köras så den har inte satt några nya. Enligt ägaren så larmade den för lambda även efter sonderna byttes av första mekanikern som va på den.
Problemet uppstod efter bilen kördes nästan tom på soppa och sedan tankades fullt.
Bränsletanksavluftningen ?! Har du skruvat åt locket ordentligt?
Menar du att den inte går att köra alls, eller att den går dåligt bara?
Kass bensin ?
Behöver felkoder och det borde den få direkt om något går så dåligt.
Ingen turbo motor va? Öppna luftburken och se om flärpen som öppnar till varmlufts insuget fungerar, annars kan det va att du får rövavarm luft till insuget hela tiden så motorn fettar på med bränsle. Även om det inte är behövs.
Inga andra koder. Nollade innan idag, och den går för illa för att kunna köras så den har inte satt några nya. Enligt ägaren så larmade den för lambda även efter sonderna byttes av första mekanikern som va på den.
Problemet uppstod efter bilen kördes nästan tom på soppa och sedan tankades fullt.
Byt bränslefilter
Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Inga andra koder. Nollade innan idag, och den går för illa för att kunna köras så den har inte satt några nya. Enligt ägaren så larmade den för lambda även efter sonderna byttes av första mekanikern som va på den.
Problemet uppstod efter bilen kördes nästan tom på soppa och sedan tankades fullt.
Bränsletanksavluftningen ?! Har du skruvat åt locket ordentligt?
Menar du att den inte går att köra alls, eller att den går dåligt bara?
Kass bensin ?
Behöver felkoder och det borde den få direkt om något går så dåligt.
Ingen turbo motor va? Öppna luftburken och se om flärpen som öppnar till varmlufts insuget fungerar, annars kan det va att du får rövavarm luft till insuget hela tiden så motorn fettar på med bränsle. Även om det inte är behövs.
Nope, ingen turbo. Du nämner tankavluftningen, om locket inte sitter på ordentligt. Skulle detta fenomen kunna uppstå då?
Bilen är knappt körbar. Den går oerhört fett och har svårt att hålla sig igång pga detta. Svartryker en hel del och bluddrar och misständer.
Soppafilter borde bytas då det säkert suttit några år. Men det borde inte få bilen att gå fett kan jag tycka. Ska kika på om tanklocket faktiskt sitter som det ska.