3379
Sök

Volvo s80 /2.9 -99 bluddrar och går fett

18 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
#1
Tjo.

Har en S80 som började gå dåligt för två veckor sedan. Går väldigt fett och ryker svart. Går bättre när den är kall men när den blir varm bluddrar den väldigt mycket och går ej att hålla igång. Gav felkod på främre lambdasonderna som byttes till nya utan förbättring. Soppatryck är mätt och enligt mekanikern alldeles för högt (vad ska det ligga på vid tomgång?)
Lmm är testbytt utan resultat. Vad kan det vara förutom btr? Finns ingen bränsleretur från railen så funderar på om bränsletryck delvis styrs av motorstyrdon genom att köra pumpen olika hårt. Är inte alls hemma på Volvo så vet inte om det skulle göra någon skillnad på btrbyte eller om man ska kika någon annanstans först...

Tacksam för hjälp och förslag.

Oturen själv
593 Inlägg
7 november 2014
#2
Tempgivare möjligtvis ?

Brum

18 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
#3
Enligt mätaren i bilen går den upp som den ska. Tanken har ju givetvis slagit mig också. Men det borde inte påverka bränsletryck eller?

18 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
#4
Ny info. Tydligen hade mekanikern som mätte trycket inte tagit reda på vad det skulle vara utan bara "tyckte" det var högt. Trycket ligger som det ska på 3.8 bar....

Får rycka sladd till lmm o se om det gör skillnad. Annars bör det vara lambdasonderna som spökar.

714 Inlägg
7 november 2014
#5
Min t6a kan få sådana ryck. Men då kopplar jag bort batteriet 30sek sen spinner den på som en katt smile


714 Inlägg
7 november 2014
#6
Eftersom den går bättre när den är kall. Kan det inte vara ngn typ av kallstartventil/givare som är dålig ? Du köpte väl inte biltema lambda ?


Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
7 november 2014
#7
Som Mreque89 nämner, Kylvätsketempgivaren skulle jag tippa på. Att den ger fel värden. Hade liknande symptom på min 960 (100 år äldre bil men) kan ändå vara värt att kolla.

"My drinkingteam has a racingproblem"

18 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
#8
Var mekanikern innan mig som bytte lambda och soppapump på måfå. Vet inte var han köpte grejerna. Den går iallafall likadant som innan bytet.
Borde inte tempmätaren i kupé spöka också om det va den?
Senast redigerat av Fidel (7 november 2014)

18 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
#9
Hade batteriet borta i några timmar innan idag, men ingen skillnad.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
7 november 2014
#10
Fidel skrev:
Var mekanikern innan mig som bytte lambda och soppapump på måfå. Vet inte var han köpte grejerna. Den går iallafall likadant som innan bytet.
Borde inte tempmätaren i kupé spöka också om det va den?

Nej mätaren och givaren till motorstyrningen har inget med varandra att göra. Motorstyrningen tror att motorn är kall och öser på soppa för att få den upp i arbetstemp

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

18 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
#11
Är det givaren som sitter i termostathuset som du menar? Går den nåde till tempmätaren och motorstyrning?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
7 november 2014
#12
Fidel skrev:
Är det givaren som sitter i termostathuset som du menar? Går den nåde till tempmätaren och motorstyrning?

Den är nog till mätaren borde finnas en till som är till sprutet

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

18 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
#13
På de tidiga 960, innan 96 så satt det två givare. På dessa ska det enligt vad jag läst bara finnas en. Men jag är inte så hemma på volvogrejer. Du vet inte vart den skulle sitta i så fall? Vart köper man Volvodelar smidigt? Finns det inget speedparts/Maptunparts för Volvo?

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
7 november 2014
#14
Fidel skrev:
På de tidiga 960, innan 96 så satt det två givare. På dessa ska det enligt vad jag läst bara finnas en. Men jag är inte så hemma på volvogrejer. Du vet inte vart den skulle sitta i så fall? Vart köper man Volvodelar smidigt? Finns det inget speedparts/Maptunparts för Volvo?

Beträffande 960 så är det den som sitter i bakkant motorn nedanför topplocket som gäller (art.nr 9186773 hos Volvo), men detta handlar ju om S80..
Jag köper mina Volvodelar smidigast på Volvo smile
Senast redigerat av REG-SKYLTEN (7 november 2014)

"My drinkingteam has a racingproblem"

18 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
#15
Precis! Och eftersom S80 vad jag förstår bara har en givare och den verkar fungera då tempgivare är som den ska borde det inte vara den. Får inte ihop det, lmm o sonder är bytt och soppatryck är rätt. Brukar styrboxen på dessa jäklas? Skulle spjällhuset kunna påverka att det går så fett?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
7 november 2014
#16
Fidel skrev:
Precis! Och eftersom S80 vad jag förstår bara har en givare och den verkar fungera då tempgivare är som den ska borde det inte vara den. Får inte ihop det, lmm o sonder är bytt och soppatryck är rätt. Brukar styrboxen på dessa jäklas? Skulle spjällhuset kunna påverka att det går så fett?

Lämnar inga övriga felkoder? Vad sa felkoden på sonden?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

18 Inlägg
7 november 2014
Trådstartare
#17
Inga andra koder. Nollade innan idag, och den går för illa för att kunna köras så den har inte satt några nya. Enligt ägaren så larmade den för lambda även efter sonderna byttes av första mekanikern som va på den.

Problemet uppstod efter bilen kördes nästan tom på soppa och sedan tankades fullt.

Oturen själv
593 Inlägg
7 november 2014
#18
Fidel skrev:
Inga andra koder. Nollade innan idag, och den går för illa för att kunna köras så den har inte satt några nya. Enligt ägaren så larmade den för lambda även efter sonderna byttes av första mekanikern som va på den.

Problemet uppstod efter bilen kördes nästan tom på soppa och sedan tankades fullt.

Bränsletanksavluftningen ?! Har du skruvat åt locket ordentligt?

Menar du att den inte går att köra alls, eller att den går dåligt bara?

Kass bensin ?

Behöver felkoder och det borde den få direkt om något går så dåligt.

Ingen turbo motor va? Öppna luftburken och se om flärpen som öppnar till varmlufts insuget fungerar, annars kan det va att du får rövavarm luft till insuget hela tiden så motorn fettar på med bränsle. Även om det inte är behövs.
Senast redigerat av Mreque89 (7 november 2014)

Brum

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
7 november 2014
#19
Fidel skrev:
Inga andra koder. Nollade innan idag, och den går för illa för att kunna köras så den har inte satt några nya. Enligt ägaren så larmade den för lambda även efter sonderna byttes av första mekanikern som va på den.

Problemet uppstod efter bilen kördes nästan tom på soppa och sedan tankades fullt.

Byt bränslefilter

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

18 Inlägg
8 november 2014
Trådstartare
#20
Mreque89 skrev:
Fidel skrev:
Inga andra koder. Nollade innan idag, och den går för illa för att kunna köras så den har inte satt några nya. Enligt ägaren så larmade den för lambda även efter sonderna byttes av första mekanikern som va på den.

Problemet uppstod efter bilen kördes nästan tom på soppa och sedan tankades fullt.

Bränsletanksavluftningen ?! Har du skruvat åt locket ordentligt?

Menar du att den inte går att köra alls, eller att den går dåligt bara?

Kass bensin ?

Behöver felkoder och det borde den få direkt om något går så dåligt.

Ingen turbo motor va? Öppna luftburken och se om flärpen som öppnar till varmlufts insuget fungerar, annars kan det va att du får rövavarm luft till insuget hela tiden så motorn fettar på med bränsle. Även om det inte är behövs.

Nope, ingen turbo. Du nämner tankavluftningen, om locket inte sitter på ordentligt. Skulle detta fenomen kunna uppstå då?

Bilen är knappt körbar. Den går oerhört fett och har svårt att hålla sig igång pga detta. Svartryker en hel del och bluddrar och misständer.

Soppafilter borde bytas då det säkert suttit några år. Men det borde inte få bilen att gå fett kan jag tycka. Ska kika på om tanklocket faktiskt sitter som det ska.


Sök