4044
Sök

Saab 9-3 aero T7 2000 - Laddtrycket svajjar

309 Inlägg
9 februari 2015
Trådstartare
#1
Go kväll allesammans!

Jag har en 9-3 aero som beter sig väldigt skumt. Stundtals går den väldigt bra och inga konstigheter överhuvudtaget. Oftast är det när bilen börjar bli fesljummen och inte riktigt nått arbetstemperatur. Men när jag kört några kilometer och jag tänker "nu är nog oljan i full gång och smörjer i motorn, så nu kan jag dra på som jag känner för" så svajjar laddtrycket. Ibland mer och ibland mindre.

Låt säga att jag skall accelerera upp rejält. Då kan turbon börja ladda, för att sedan sänka laddtrycket.

och ibland är det tvärtom? Att jag inte känner av "turboknuffen" förrän strax innan jag skall växla upp.

Åtgärder som jag har gjort är:

1. Köpt vakuumslangar av silicon från mekonomen och bytt den bruna, röda och gula slangen enligt bilden på länken http://genuinesaab.com/gallery/albums/t … .sized.jpg

2. Kontrollerat wastegate - den armen var väldigt trög att dra i.

3. Köpt och monterat original luftfilter från mekonomen


Jag har köpt nya tändstift "NGK BCPR7ES-11" men har inte bytt dessa än.


Check Engine lampan lyser inte.

Bilen är väldigt lättstartad oavsett väderförhållanden

Har rullat 183xx mil.

Bilen är inte chippad


Några tips eller idéer på vad som kan ligga bakom mitt problem?

Tacksam för alla svar
Senast redigerat av _Nas_ (9 februari 2015)

Att köra turbo är beroendeframkallande...

309 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
#2
Liten update...

Har undersökt magnetventilen litegrann. Det går ju 3 slangar till den c, w och r.

Ryckte r slangen och provkörde - ingen skillnad. Betyder detta att de blå backventilerna (vars funktion jag inte känner till) är okej?

Testade därefter att rycka w slangen - bilen laddade fullt (laddade en bit in på det röda på laddtrycksmätaren), vågade inte ladda för länge. Hört att motor och turbo kan ta skada. Betyder detta att systemet är tätt och att det inte finns något läckage?

Sist provade jag köra med magnetventil urkopplad - bilen gick på grundladd (tror jag det heter), mätaren gick inte in på det gulmarkerade området på mätaren. Funkar magnetventilen då så att jag kan utesluta den, eller kan den krångla ändå och göra så att jag får svajande laddtryck?

Att köra turbo är beroendeframkallande...

klabbarpan
3 041 Inlägg
11 februari 2015
#3
Rycker du w skall den ladda fullt då wastegaten ej öppnar. Hur långt visar mätaren vid fullt ladd med allt inkopplat? Kan likväl vara din ic som spruckit då kan detta hända med.


309 Inlägg
11 februari 2015
Trådstartare
#4
nixon89 skrev:
Rycker du w skall den ladda fullt då wastegaten ej öppnar. Hur långt visar mätaren vid fullt ladd med allt inkopplat? Kan likväl vara din ic som spruckit då kan detta hända med.

Utan w slangen laddade den in på det röda. Så fort jag såg att den gjorde det så släppte jag.

Vid fullt ladd står mätaren på den röda linje som jag fixat i paint big_smile...
Men den pendlar ju, så att den stannar ju inte där utan lägger sig där mätaren är på bilden. Jag släpper inte gasen något alls, utan den bara sänker laddtrycket. Ibland kan visaren ligga nååååågot högre upp på mätaren, men jag har som inställning att inte hoppas på det när jag kör hmm. Vanligast är att den ligger som den gör på bilden.

http://www.ladda-upp.se/bilder/bachqrmtopsrt


IC... Kan man kontrollera det på något sätt? Eller är det bara att försöka med att testa en annan?

Att köra turbo är beroendeframkallande...


Sök