Slipa bilen plåtren

kakanbro
21 juni 2015 · 89 Inlägg

Tjenare, bilen är nu rollad och rostig. jag ska slipa bilen plåtren när semestern börjar, helst är jag inte i garaget för det blir väll dammigt som fan, och utsug har vi inte nått. Och utanför är det ganska mycket bilar som åker förbi och endel folk som går förbi. Tänkte ringa kommunen och fråga om man kan va utomhus men skulle tippa att det blir tvärnej.

Vad hade ni gjort?
Anledningen att jag helst gör jobbet själv är för att hålla budgeten nere.

Senast redigerat av kakanbro (21 juni 2015)

Muttley
21 juni 2015 ·

Skulle gjort de i garaget och tömt de på alla känsliga verktyg och köpt en dammsugare. 
Om du har grannar så lär de kanske inte vara så glada på dig

SportPilot Ubåtsingenjör
21 juni 2015 · 7 254 Inlägg

skulle rullat ut den när det är fint väder och slipat, ring inte och fråga om lov ... det är det dummaste man kan göra ! kommer de sen och säger att du inte får slipa ute så kan du bara spela dum

Men frågan är ju vad det är för bil ? Är bilen värd att lägga ner det jobbet på ?

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 juni 2015 · 14 095 Inlägg

kakanbro skrev:
Tjenare, bilen är nu rollad och rostig. jag ska slipa bilen plåtren när semestern börjar, helst är jag inte i garaget för det blir väll dammigt som fan, och utsug har vi inte nått. Och utanför är det ganska mycket bilar som åker förbi och endel folk som går förbi. Tänkte ringa kommunen och fråga om man kan va utomhus men skulle tippa att det blir tvärnej.

Vad hade ni gjort?
Anledningen att jag helst gör jobbet själv är för att hålla budgeten nere.

Man kan ta färgborttagningsmedel och smeta på. Vad jag kommer ihåg så är det kladdigt som sirap och färgen bubblar upp och är lätt att skrapa av. Förr när jag höll på att lacka så hette medlet "Stripper" eller "Bums" i en mildare variant. Medlet finns nog där man säljer billack.

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (21 juni 2015)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
SportPilot Ubåtsingenjör
21 juni 2015 · 7 254 Inlägg

Jag har rensat nästan hela min mustang med stäm järn, men då låg där också 7 lager färg tongue  och en jäkla massa spackel på sina ställen

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 juni 2015 · 14 095 Inlägg

CHEEVA skrev:
Jag har rensat nästan hela min mustang med stäm järn, men då låg där också 7 lager färg tongue  och en jäkla massa spackel på sina ställen

Jaha, USA-lackad med andra ord.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
SportPilot Ubåtsingenjör
21 juni 2015 · 7 254 Inlägg

Vettemannen skrev:

CHEEVA skrev:
Jag har rensat nästan hela min mustang med stäm järn, men då låg där också 7 lager färg tongue  och en jäkla massa spackel på sina ställen

Jaha, USA-lackad med andra ord.

/Benny

jo det kan man kanske kalla det tongue men det är gjort här i sverige då den är svensk såld en gång i tiden !

men den kommer bli fin, nya bakskärmar, dörrar och framskärmar är på väg hem samt nya kromlister och kofångare

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
valle22 Smidd i rostigt stål
22 juni 2015 · 933 Inlägg

CHEEVA skrev:
Jag har rensat nästan hela min mustang med stäm järn, men då låg där också 7 lager färg tongue  och en jäkla massa spackel på sina ställen

oj j-vlar, med stämjärn lol det måste varit tufft lol

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Mervolic Yawn...
22 juni 2015 · 3 151 Inlägg

Ett alternativ är ju också att bygga en "lackbox" med några reglar, tejp och byggplast. När man är klar viker man bara försiktigt ihop all plast och hivar ner det i en sopsäck. Förslagsvis kan man ju ta reda på det mesta av slipdammet innan, med t ex en sopborste. Sen kan man ju också spraya vatten för att binda det, så det inte dammar så mycket.

SportPilot Ubåtsingenjör
22 juni 2015 · 7 254 Inlägg

valle22 skrev:

CHEEVA skrev:
Jag har rensat nästan hela min mustang med stäm järn, men då låg där också 7 lager färg tongue  och en jäkla massa spackel på sina ställen

oj j-vlar, med stämjärn lol det måste varit tufft lol

nej det gick jäkligt fort smile lite värme med gasen sen försvann färgen galet fort

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
kakanbro
25 juni 2015 · 89 Inlägg

Kollade lite det där med bums, enligt många fungerade det inte efter alla miljökrav dom nu måste hålla, men jag har läst att många lyckats med biokleen så tänkte prova ta hem en liter sån och testa på nån dörr eller framskärm, sen slipa bort repor bara. Och det är så miljövänligt att jag kan spola ner det i brunnen tydligen så då kan ingen klaga.

Inget som någon provat eller?

Ska söka lite mer på det när jag kommer hem, väldigt begränsad internet tillgång utomlands. Men vad jag hört så.verkar det funka.
smile

Senast redigerat av kakanbro (25 juni 2015)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang