Nätgrillen släpper genom vatten

Hatthylla
18 april 2017 · 45 Inlägg

Hejsan!
Modifierade grillen med att sätta in honeycomb plastnät. Det är en -05 Avensis t25.  Den har plastribbor i bilens färg som original grill...  Nu förstår jag varför, då den ledde bort vattnet som rinner från huven...  Nu rinner det rätt på och i krockbalken och på plastgolvet.
Nu har jag några frågor. Vad tror ni är bästa lösningen?
1. Sätta in en original grill. (helst inte, måste köpa en ny annars...)
2. Tätare mönster typ aluminum  biltema håller ute vattnet mera?
3.Täcka för grillen helt, då det ändå aldrig blir varmt och fint väder... wink

Det finns Avensis, dock faceliften,  med trd nätgrill. Den är betydligt tätare... Men där är fronten också annorlunda.
Mvh Attila

Här är nätet på min bil...
https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216695/216695-41455b7a9697aec8fba7fb7bd5c43653.jpg

Hilmer
18 april 2017 · 1 792 Inlägg

Även om det är en Toyota så bör den väl tåla vatten, detta är inget att oroa sig över.

Evildan
18 april 2017 ·

Hilmer skrev:
Även om det är en Toyota så bör den väl tåla vatten, detta är inget att oroa sig över.

Tack Hilmer du får -hjälpa mig- med att "bevisa" något jag skrev i en annan tråd.

Hilmer
19 april 2017 · 1 792 Inlägg

Evildan skrev:

Hilmer skrev:
Även om det är en Toyota så bör den väl tåla vatten, detta är inget att oroa sig över.

Tack Hilmer du får -hjälpa mig- med att "bevisa" något jag skrev i en annan tråd.

Länka gärna, det låter spännande!

Hatthylla
19 april 2017 · 45 Inlägg

Hilmer skrev:
Även om det är en Toyota så bör den väl tåla vatten, detta är inget att oroa sig över.

Nja, rost finns där redan,även om det kanske inte är "farligt". Gammal bil dock och står under tak...
Men jag skall försöka och inte oroa mig.
smile
Har plastbitar jag skall försöka leda bort vattnet med.
Inte minst täcka hålen i balken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216695/216695-901db0d9cda006c0cefea61405566b03.jpg

Hilmer
19 april 2017 · 1 792 Inlägg

Mixtra inte med luftflödet genom att montera "avrinningsplåtar", grillen är öppen även original utav en väldigt bra anledning.
Rosten på balken är inget att hänga upp sig på mer än möjligen rent estetiskt.

Hatthylla
19 april 2017 · 45 Inlägg

Hilmer skrev:
Mixtra inte med luftflödet genom att montera "avrinningsplåtar", grillen är öppen även original utav en väldigt bra anledning.
Rosten på balken är inget att hänga upp sig på mer än möjligen rent estetiskt.

Nej tänkte inte ha det på grillen...
Men grundtanken är att ha en ledramp bakom grillen då den nu blir genomskinlig.
Finns två extraljus fästen där redan.
Antar det blir rostigt då det ändå slinker in vatten någonstans även med original grill...
Ja ja, tack för svaren!

Hatthylla
19 april 2017 · 45 Inlägg

Förresten, tänkte limma ihop den ordentligt, då den sitter ihop med hobbylim/pistollim.
Funderar på sikaflex. Men vilken sikaflex skulle vara bäst för ändamålet?

jaka54
19 april 2017 · 5 904 Inlägg

Hej!
Fattar inte vad du är orolig för. Vatten (Och luft) kommer väl alltid in genom grillen och in i motorrummet..!
Att sen stålbalken blir lite rostig fixar man väl lätt genom att slipa bort befintlig ytrost (innan det blir gravrost) och sedan lackera och spruta på rostskydd.

sk8ville
19 april 2017 · 653 Inlägg

När du kör och det regnar så kommer det in vatten där även med original grillen, så det är inget att oroa sig för.

Smoke tires not drugs
Toyota Supra "mkiv TT" (1993)
Nissan Navara V6 diesel "Brukisen" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang