Airbag löste ut under färd

NollKoll69
4 juni · 51 Inlägg

Tja, min airbag löste ut utan anledning under färd på min volvo 850. Small från ingenstans och har ingen aning om orsaken. Finns de någon som vart med om detta och listat ut orsak?

Mossan1
4 juni · 2 955 Inlägg

Vilken av airbagarna?
Ratten, passagerare, eller sidan i stolen?

Den i sidan av stolen har mekanisk utlösare på 850. Teoretiskt skulle man kunna sparka på stolen så den löser ut.  Krävs ingen ström.

Om i ratten snackar vi elfel.
Råttor älskar airbagkablar.

Ruskigt ovanligt att airbags löser ut felaktigt. Enda jag vet personligen var just en 850, men då i stolsidan på en demonterad stol som ramlade.
Kan ha varit en tidig V70.....

Senast redigerat av Mossan1 (4 juni )

Brådhis * Voff voff *
4 juni · 10 336 Inlägg

Mossan1 skrev:
Vilken av airbagarna?
Ratten, passagerare, eller sidan i stolen?

Den i sidan av stolen har mekanisk utlösare på 850. Teoretiskt skulle man kunna sparka på stolen så den löser ut.  Krävs ingen ström.

Om i ratten snackar vi elfel.
Råttor älskar airbagkablar.

Ruskigt ovanligt att airbags löser ut felaktigt. Enda jag vet personligen var just en 850, men då i stolsidan på en demonterad stol som ramlade.
Kan ha varit en tidig V70.....

En gissning är att det faktiskt troligen är fler airbags som felaktigt inte löser ut, än vad det är airbags som löser ut felaktigt...

Jag vet en bil, en Chrysler Neon från sent 90-tal, där den löste ut felaktigt. Personen körde in i en trottoarkant (framåt) vid parkering i uppskattningsvis 4-5 km/h. Det fanns inga egentliga synliga skador på bilen, förutom utlöst airbag då.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang