Växelspaken tar i stereo

Maxandersson000
4 juni · 16 Inlägg

Tjena, har en Volvo 740(86) med förgasarmotorn. Har problemet med att min växelspak ligger alldeles för långt fram. 1,3,5 går i stereon när man lägger i dem, så jag får inte i växlarna helt. Vet att jag har dåliga motorkuddar men kan detta vara felet?

simlar
4 juni · 5 563 Inlägg

Kanske sitter fel spak?
240 har rak spak medan 740/940 är vinklad lite bakåt.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Oreggad Ruter Knekt
4 juni · 703 Inlägg

Ja det har du rätt i simlar, är en liten krök på spaken (under tunneln). Men det innebär att man gjort en jävligt onödig modifikation för att operera in 240 spak i 740 (för det spakstället ser annorlunda ut).
Min tanke är snarare om stereon är eftermarknads och ligger för långt fram.

https://img.tradera.net/images/837/3434 … 8a69cf.jpg (240 spakställ+spak)
https://www.bildelsbasen.se/img/a/a/a/8 … _5-vxl.jpg (740 spakställ+spak)
https://img.tradera.net/images/937/3711 … 76a3e0.jpg (740 spak)
https://folkraceshop.b-cdn.net/media/ca … -svart.jpg (240 spak)
Ta en bild så kanske man kan råda dig närmare, Maxandersson000. Ta också bort damasken till växelspaken och titta om den är krökt eller ej.

Senast redigerat av Oreggad (4 juni )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Mossan1
4 juni · 2 955 Inlägg

Maxandersson000 skrev:
Vet att jag har dåliga motorkuddar men kan detta vara felet?

Visst, om hela drivlinan ligger för långt bak. Skulle synas någonstans, tycker jag.

Putteliten
4 juni · 9 090 Inlägg

Hade samma problem ett tag med min -86. Spakstället var av på 2 ställen så den hänge bara i dom nedre infästningarna…

Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 juni · 13 824 Inlägg

bara riva och byta alla bussningar och kolla så inget är trasigt.. 

körde bronsbussningar i spakstället på min 740 blev ganska bra..  inget glappt eller något..  sen kan det ju var så att det sitter fel spak..

sen har ju vissa lite udda monteringsätt på stereos i gamla volvosar..  så den sticker ut 2meter

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Maxandersson000
5 juni · 16 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244999/244999-42c1894ae093e41517b81a0c7018251e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244999/244999-98b256481be7306d2077b70f03d33cfa.jpg
Spakstället är helt på alla ställen och haft ner lådan och kollat och allt ser bra ut, stereon är monterad som vanligt så sticker inte ut mer än vad de ska, men kan inte redigt förstå hur spakstället kommer så långt fram, 🧐

Senast redigerat av Maxandersson000 (5 juni )

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 juni · 13 824 Inlägg

Skulle säga vänd spaket ett halvavrv ser ut att sitta åt fel håll köp även nya bussningar dtill spaken när du endå är där och river . Det gör så otroligt stor skillnad

https://folkraceshop.se/bussningskit-va … o-original

https://folkraceshop.se/bussning-vaxels … koQAvD_BwE

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
simlar
5 juni · 5 563 Inlägg

Vid närmare titt så har ju nån dåre kapat upp växellådstunneln för att spaken ska gå dit

Du har fel spakställ på lådan.
Det där spakstället är mest troligt från en 240.

Senast redigerat av simlar (5 juni )

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
doktorduett
5 juni · 385 Inlägg

jag börjar med att fråga.. har det alltid varit så eller är det något som har kommit nu att den tar i.
har stereon suttit i hela tiden

Blanke
5 juni · 414 Inlägg

simlar skrev:
Vid närmare titt så har ju nån dåre kapat upp växellådstunneln för att spaken ska gå dit

Du har fel spakställ på lådan.
Det där spakstället är mest troligt från en 240.

Jag tycker det snarare ser ut som att någon har kapat bakåt? Ser du detaljerna längst fram? Väldigt tveksamt att en klåpare lyckats få till dom där vinklarna. edit ser nu att du inte skrev det jag pratade om.


Men TS, jag hade exakt detta problem i min 240 nyligen.

Det var för det första fel växelspak som var otroligt ful,

för det andra så var motorkuddarna och växellådekudden helt slut. Efter att ha bytt ut mot nya från Biltema så går spaken inte längre in i stereon.

Senast redigerat av Blanke (5 juni )

Professionell hatare
Oreggad Ruter Knekt
5 juni · 703 Inlägg

Maxandersson000 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244999/244999-42c1894ae093e41517b81a0c7018251e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244999/244999-98b256481be7306d2077b70f03d33cfa.jpg
Spakstället är helt på alla ställen och haft ner lådan och kollat och allt ser bra ut, stereon är monterad som vanligt så sticker inte ut mer än vad de ska, men kan inte redigt förstå hur spakstället kommer så långt fram, 🧐

Jomen, är väl en 240 spak (svårt o se när bilden är rakt framåt på eventuell krök dock). kapat i tunneln också. Har en 740 spak till m47 liggandes tror jag ... PMa om intressant.

Senast redigerat av Oreggad (5 juni )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Blanke
5 juni · 414 Inlägg

Ser ut som en 240-spak ja. Troligen någon som bytt växellåda från en 240 till 740.

Professionell hatare
Oreggad Ruter Knekt
5 juni · 703 Inlägg

Blanke skrev:
Ser ut som en 240-spak ja. Troligen någon som bytt växellåda från en 240 till 740.

Fast spakstället ser onekligen ut att vara från 740, tror (obs tror) inte 240 kom med den där pinne-varianten. Kanske den gamla inte glänste så fint längre, eller nåt. Bra det är urkapat, då kan man byta ovanifrån egentligen...

Fast vänta nu, bilen har ingen kardan. Borde vara ett större problem än att växelspaken ligger för långt fram tongue

Senast redigerat av Oreggad (5 juni )

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Blanke
5 juni · 414 Inlägg

Oreggad skrev:

Blanke skrev:
Ser ut som en 240-spak ja. Troligen någon som bytt växellåda från en 240 till 740.

Fast spakstället ser onekligen ut att vara från 740, tror (obs tror) inte 240 kom med den där pinne-varianten. Kanske den gamla inte glänste så fint längre, eller nåt. Bra det är urkapat, då kan man byta ovanifrån egentligen...

Fast vänta nu, bilen har ingen kardan. Borde vara ett större problem än att växelspaken ligger för långt fram tongue

Konstigt om någon faktiskt gjort det här medvetet, och sedan när spaken träffade stereon sa dom "ajja vad fan det är en volvo".

Och ja ingen kardan kan vara ett bekymmer har jag hört!!!

Professionell hatare
Oreggad Ruter Knekt
5 juni · 703 Inlägg

Blanke skrev:

Oreggad skrev:

Blanke skrev:
Ser ut som en 240-spak ja. Troligen någon som bytt växellåda från en 240 till 740.

Fast spakstället ser onekligen ut att vara från 740, tror (obs tror) inte 240 kom med den där pinne-varianten. Kanske den gamla inte glänste så fint längre, eller nåt. Bra det är urkapat, då kan man byta ovanifrån egentligen...

Fast vänta nu, bilen har ingen kardan. Borde vara ett större problem än att växelspaken ligger för långt fram tongue

Konstigt om någon faktiskt gjort det här medvetet, och sedan när spaken träffade stereon sa dom "ajja vad fan det är en volvo".

Och ja ingen kardan kan vara ett bekymmer har jag hört!!!

Inget problem för Fred Flinta *yabadabado!*

Mja, kan ju varit en nödlösning som blev permanent. Om det är en 240 spak dvs

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Lucif3r
5 juni · 2 270 Inlägg

En spontan gissning är att dom skrotade orginallådan, sen köpte en komplett M46/7, spakställ och allt, från en 240 och smackade dit.

Maxandersson000
5 juni · 16 Inlägg

doktorduett skrev:
jag börjar med att fråga.. har det alltid varit så eller är det något som har kommit nu att den tar i.
har stereon suttit i hela tiden

De var bra när jag köpte den sen fick ja byta kopling och låda några månader efter. Och sedan dess så har de blivit såhär. Men vet som sagt inte om de är bussningar,motor/växellåds kuddar eller linkande(obs samma spakställ men annan m47 låda)

Blanke
5 juni · 414 Inlägg

Maxandersson000 skrev:

doktorduett skrev:
jag börjar med att fråga.. har det alltid varit så eller är det något som har kommit nu att den tar i.
har stereon suttit i hela tiden

De var bra när jag köpte den sen fick ja byta kopling och låda några månader efter. Och sedan dess så har de blivit såhär. Men vet som sagt inte om de är bussningar,motor/växellåds kuddar eller linkande(obs samma spakställ men annan m47 låda)

Då lutar det ju mot att det är dåliga bussningar om det förr inte var ett problem. Som sagt min växelspak gick rakt in i stereon på exakt samma sätt varje gång jag skulle växla in i trean.

Hur känns växelspaken i övrigt? Om du sätter den i 2an och 4an. Hur långt reser själva spaken efter att du kommit in i växeln? Känns den sladdrig/som om du drar i trög sirap?

Senast redigerat av Blanke (5 juni )

Professionell hatare
Putteliten
6 juni · 9 090 Inlägg

Har du jämnfört med den gamla lådan hur det ser ut? Är nya lådan från en likadan bil? Är du säker på att spaken sitter åt rätt håll?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang