Dacia Lodgy -15, missljud från motor efter låg olja

Ronos
9 juni · 8 Inlägg

Hej,

Jag dumsnålade med service och räknade med att någon oljelampa skulle varna vid behov. Ingen lampa tändes och bilen började knacka från motorn. Okunnig som jag är fattade jag inget och körde med bilen till verkstad där de hällde i 3 liter olja och sa att antingen är det lugnt eller så får du byta motor.

Bilen började knacka lite mindre, men låter fortfarande illa. Har kört en del rundor med den och upplever att den går som vanligt bortsett från missljuden. Ibland hörs det inget alls på en mil ungefär, ibland låter det direkt. Ibland låter det bara lite, Ibland mer.

2 oberoende mekaniker har föreslagit motorbyte efter att ha lyssnat på motorn, men ingen har öppnat upp något eller gjort djupare felsökning.

Kommer bilen bara att rulla på nu, men med detta missljud eller kommer den att rasa ihop av detta en dag? Kan det vara något som går att åtgärda med mindre än ett motorbyte (som kostar lika mycket som jag köpte bilen för)?

Edit:

Kan tillägga att jag kört kanske10-15 mil med bilen efter ny olja. Det har inte blivit varken sämre eller bättre på dessa mil.

Senast redigerat av Ronos (9 juni )

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 juni · 14 092 Inlägg

Ronos skrev:
Hej,

Jag dumsnålade med service och räknade med att någon oljelampa skulle varna vid behov. Ingen lampa tändes och bilen började knacka från motorn. Okunnig som jag är fattade jag inget och körde med bilen till verkstad där de hällde i 3 liter olja och sa att antingen är det lugnt eller så får du byta motor.

Bilen började knacka lite mindre, men låter fortfarande illa. Har kört en del rundor med den och upplever att den går som vanligt bortsett från missljuden. Ibland hörs det inget alls på en mil ungefär, ibland låter det direkt. Ibland låter det bara lite, Ibland mer.

2 oberoende mekaniker har föreslagit motorbyte efter att ha lyssnat på motorn, men ingen har öppnat upp något eller gjort djupare felsökning.

Kommer bilen bara att rulla på nu, men med detta missljud eller kommer den att rasa ihop av detta en dag? Kan det vara något som går att åtgärda med mindre än ett motorbyte (som kostar lika mycket som jag köpte bilen för)?

Edit:

Kan tillägga att jag kört kanske10-15 mil med bilen efter ny olja. Det har inte blivit varken sämre eller bättre på dessa mil.

Finns det ingen oljesticka du kan kolla nivån med?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Ronos
9 juni · 8 Inlägg

Vettemannen skrev:

Ronos skrev:
Hej,

Jag dumsnålade med service och räknade med att någon oljelampa skulle varna vid behov. Ingen lampa tändes och bilen började knacka från motorn. Okunnig som jag är fattade jag inget och körde med bilen till verkstad där de hällde i 3 liter olja och sa att antingen är det lugnt eller så får du byta motor.

Bilen började knacka lite mindre, men låter fortfarande illa. Har kört en del rundor med den och upplever att den går som vanligt bortsett från missljuden. Ibland hörs det inget alls på en mil ungefär, ibland låter det direkt. Ibland låter det bara lite, Ibland mer.

2 oberoende mekaniker har föreslagit motorbyte efter att ha lyssnat på motorn, men ingen har öppnat upp något eller gjort djupare felsökning.

Kommer bilen bara att rulla på nu, men med detta missljud eller kommer den att rasa ihop av detta en dag? Kan det vara något som går att åtgärda med mindre än ett motorbyte (som kostar lika mycket som jag köpte bilen för)?

Edit:

Kan tillägga att jag kört kanske10-15 mil med bilen efter ny olja. Det har inte blivit varken sämre eller bättre på dessa mil.

Finns det ingen oljesticka du kan kolla nivån med?

/Benny

Du menar nu efter påfyllning? Eller att jag borde gjort det tidigare istället för att förlita mig på en varningslampa?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 juni · 14 092 Inlägg

Ronos skrev:

Vettemannen skrev:

Ronos skrev:
Hej,

Jag dumsnålade med service och räknade med att någon oljelampa skulle varna vid behov. Ingen lampa tändes och bilen började knacka från motorn. Okunnig som jag är fattade jag inget och körde med bilen till verkstad där de hällde i 3 liter olja och sa att antingen är det lugnt eller så får du byta motor.

Bilen började knacka lite mindre, men låter fortfarande illa. Har kört en del rundor med den och upplever att den går som vanligt bortsett från missljuden. Ibland hörs det inget alls på en mil ungefär, ibland låter det direkt. Ibland låter det bara lite, Ibland mer.

2 oberoende mekaniker har föreslagit motorbyte efter att ha lyssnat på motorn, men ingen har öppnat upp något eller gjort djupare felsökning.

Kommer bilen bara att rulla på nu, men med detta missljud eller kommer den att rasa ihop av detta en dag? Kan det vara något som går att åtgärda med mindre än ett motorbyte (som kostar lika mycket som jag köpte bilen för)?

Edit:

Kan tillägga att jag kört kanske10-15 mil med bilen efter ny olja. Det har inte blivit varken sämre eller bättre på dessa mil.

Finns det ingen oljesticka du kan kolla nivån med?

/Benny

Du menar nu efter påfyllning? Eller att jag borde gjort det tidigare istället för att förlita mig på en varningslampa?

Jag menar att man kollar oljenivån regelbundet med oljestickan och inte litar på en massa kontrolllampor.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Jesper328 Diagnostekniker
9 juni · 2 444 Inlägg

Hällde de verkligen i 3 liter olja?
Vad har du för motor i bilen?
Både bensin- och dieselmotorerna ska ha mellan ~3.5 - 4.5L olja beroende på årsmod.

Om motorn kommer att tuffa vidare eller ej är omöjligt att bedöma då vi saknar video på missljudet.
Har du tur så är det bara en eller flera lyftare/tryckare uppe i topplocket som fått stryk, och för att åtgärda det så krävs det ingen ny motor.
Sedan så kan det givetvis vara något helt annat som för oljud, t.ex svänghjulet.

Up the RA
Ronos
10 juni · 8 Inlägg

Jesper328 skrev:
Hällde de verkligen i 3 liter olja?
Vad har du för motor i bilen?
Både bensin- och dieselmotorerna ska ha mellan ~3.5 - 4.5L olja beroende på årsmod.

Om motorn kommer att tuffa vidare eller ej är omöjligt att bedöma då vi saknar video på missljudet.
Har du tur så är det bara en eller flera lyftare/tryckare uppe i topplocket som fått stryk, och för att åtgärda det så krävs det ingen ny motor.
Sedan så kan det givetvis vara något helt annat som för oljud, t.ex svänghjulet.

Det är en bensinmotor. Årsmodell 2015.
Kan försöka ordna någon inspelning på det .

Är det något en verkstad kan avgöra utan mer felsökning än att lyssna? Den ena sa att om ljudet försvann med oljepåfyllning så var det lugnt, annars helt kört. Men du menar att de kan fortsätta krångla och behövas åtgärdas då? Känns lite motigt att betala för felsökning när 2 olika mekaniker sagt motorbyte, men samtidigt så har de bara lyssnat på bilen i 1 minut och inget mer. Vore ju guld om det gick att laga jämförelsevis billigt iof.

Mossan1
10 juni · 2 955 Inlägg

Hur mycket slarv med service snackar vi om?
Antar det BÖR vara 1500mil med normal körning.
Vad blev det?
2000mil utan byte?
4000mil
8000mil....?

Utan oljelampa har den haft tryck, men kan ha haft värdelös olja som kläggat igen.

För liten mängd i kombo med kört för långt + knackande = mekanikerna har nog rätt, tyvärr.

Hemskt dyra lärpengar tyvärr, men det finns inte en bil som inte behöver service.
Inte ens elbilarna som inte har motorolja.

Ronos
10 juni · 8 Inlägg

Mossan1 skrev:
Hur mycket slarv med service snackar vi om?
Antar det BÖR vara 1500mil med normal körning.
Vad blev det?
2000mil utan byte?
4000mil
8000mil....?

Utan oljelampa har den haft tryck, men kan ha haft värdelös olja som kläggat igen.

För liten mängd i kombo med kört för långt + knackande = mekanikerna har nog rätt, tyvärr.

Hemskt dyra lärpengar tyvärr, men det finns inte en bil som inte behöver service.
Inte ens elbilarna som inte har motorolja.

4000 mil ungefär. Ja, det är väl så. Känns bara märkligt att den är skrotfärdig när jag tycker den går bra förutom missljudet.

Mew
10 juni · 2 222 Inlägg

Ronos skrev:

Mossan1 skrev:
Hur mycket slarv med service snackar vi om?
Antar det BÖR vara 1500mil med normal körning.
Vad blev det?
2000mil utan byte?
4000mil
8000mil....?

Utan oljelampa har den haft tryck, men kan ha haft värdelös olja som kläggat igen.

För liten mängd i kombo med kört för långt + knackande = mekanikerna har nog rätt, tyvärr.

Hemskt dyra lärpengar tyvärr, men det finns inte en bil som inte behöver service.
Inte ens elbilarna som inte har motorolja.

4000 mil ungefär. Ja, det är väl så. Känns bara märkligt att den är skrotfärdig när jag tycker den går bra förutom missljudet.

GÅR oftast att reparera. Problemet är att det är så mycket jobb med att byta alla lager som tar stryk när det blir brist på smörjning på det sättet att det ofta är både enklare och billigare att byta ut motorn. Speciellt som att man inte vet om det är mer som tagit stryk förrän man är där och river och redan gjort halva jobbet. Inte många verkstäder som vill ta sig an ett sådant jobb, och jag förstår dem till 100%. Mycket enklare att lämna garanti på ett "simpelt" motorbyte.

Mossan1
10 juni · 2 955 Inlägg

Ronos skrev:
4000 mil ungefär. Ja, det är väl så. Känns bara märkligt att den är skrotfärdig när jag tycker den går bra förutom missljudet.

4000mil borde ändå gå skapligt, OM,man hade olja för det (och i tillräcklig mängd), och INTE KORTKÖR mycket.

Man kan med ett stetoskop ganska väl hitta VAR ljudet kommer ifrån.
Så det inte är svänghjulet (eller lättare) något drivet av multiremmen.

Internt i motorn överstiger sannolikt kostnaden för reparationen själva motorvärdet, samt man vet aldrig vad som MER tagit skada.
Därför är bäst med en begagnad motor från tex krockad bil.

Verkstäder BÖR ha gjord den bedömningen/lokaliseringen, men,
dessa indicier om missade servicear kan ge förutfattade meningar vid felsökningen.

Senast redigerat av Mossan1 (10 juni )

Muskelbil
10 juni · 610 Inlägg

Vilken motor har du??

torsen
10 juni · 7 329 Inlägg

Om varningslampan för lågt oljetryck fungerar så BORDE du haft oljetryck.
Fungerade varningslampan och givaren?
Det finns mycket i en bilmotor som tar stryk när smörjningen upphör.
Är motorn måttligt tyst vid tomgång, men knackar vilt då man varvar upp motorn, gissar jag på vevstakslagerhaveri.
Kanske inte räcker med byte av vevstakslager, utan att vevaxeln blivit skadad.
Men allt annat, t ex kamaxeltransmissionen, kan också ha tagit stryk av frånvaro av smörjning/oljetryck.
Skadade/brända kolvar går att byta - men om cylinderloppen är skadade kan det vara bortkastat.
Borra om/upp motorn och montera passande nya kolvar tror jag inte är värt insatsen, ekonomiskt.
Alla motorer går att laga - i regel.

Men allt för stora skador gör det prisbilligare att byta till en annan begagnad motor.

Eller annonsera ut bilen som reparationsobjekt, för någon som inte värderar sin egen arbetstid.

Har bilen inte körts över 10.000 mil, och du har helförsäkring, kan du KANSKE på ersättning genom maskinskadegarantin.
I så fall är självrisken 2.000:- hos Folksam.
Du får då även stilleståndsersättning, eller bidrag till hyrbil.
Men jag gissar att du inte har någon helförsäkring.

Ronos
10 juni · 8 Inlägg

torsen skrev:
Om varningslampan för lågt oljetryck fungerar så BORDE du haft oljetryck.
Fungerade varningslampan och givaren?
Det finns mycket i en bilmotor som tar stryk när smörjningen upphör.
Är motorn måttligt tyst vid tomgång, men knackar vilt då man varvar upp motorn, gissar jag på vevstakslagerhaveri.
Kanske inte räcker med byte av vevstakslager, utan att vevaxeln blivit skadad.
Men allt annat, t ex kamaxeltransmissionen, kan också ha tagit stryk av frånvaro av smörjning/oljetryck.
Skadade/brända kolvar går att byta - men om cylinderloppen är skadade kan det vara bortkastat.
Borra om/upp motorn och montera passande nya kolvar tror jag inte är värt insatsen, ekonomiskt.
Alla motorer går att laga - i regel.

Men allt för stora skador gör det prisbilligare att byta till en annan begagnad motor.

Eller annonsera ut bilen som reparationsobjekt, för någon som inte värderar sin egen arbetstid.

Har bilen inte körts över 10.000 mil, och du har helförsäkring, kan du KANSKE på ersättning genom maskinskadegarantin.
I så fall är självrisken 2.000:- hos Folksam.
Du får då även stilleståndsersättning, eller bidrag till hyrbil.
Men jag gissar att du inte har någon helförsäkring.

Jag har helförsäkring, men kan möjligen ha passerat 10 000 mil precis. Det var 9500 vid besiktningen i december, men jag kör inte så mycket. Ska kolla imorgon. Kan jag få esättning trots att jag ganska uppenbart misskött bilen med skippad service?


Edit: Försäkringen gäller till 12 000 mil dock bara tills bilen är 8 år. Bilen är 9 år gammal. Synd.

Senast redigerat av Ronos (10 juni )

Ronos
10 juni · 8 Inlägg

Muskelbil skrev:
Vilken motor har du??

Bensinmotor, 115 hästkrafter.

Muskelbil
10 juni · 610 Inlägg

Ronos skrev:

Muskelbil skrev:
Vilken motor har du??

Bensinmotor, 115 hästkrafter.

Det är i grunden en 900kubik 3cyl smartmotor och den är känslig för dålig olje kvalité
Din är en 1200kubik 4cyl dom har bara lakt till en cyl
Kamkedje spännaren är en vanlig orsak till rasslande missljud på dom här motorerna om det slarvas med service
Kostar cirka 14000kr att byta kedja och spännare

Mossan1
11 juni · 2 955 Inlägg

Ronos skrev:
Jag har helförsäkring, men kan möjligen ha passerat 10 000 mil precis. Det var 9500 vid besiktningen i december, men jag kör inte så mycket. Ska kolla imorgon. Kan jag få esättning trots att jag ganska uppenbart misskött bilen med skippad service?


Edit: Försäkringen gäller till 12 000 mil dock bara tills bilen är 8 år. Bilen är 9 år gammal. Synd.

När fel inträffar som kan påverkas eller uppstår av slarv med service så gör dom den kollen. Upp till bilägaren att bevisa att den är servad. Sen finns en avdragslista som snabbt går neråt beroende på hur illa det är.

Så hjälp av en maskinförsäkring hade varit blygsam som bäst i detta fallet.
Anses nog självförvållat till stor del.

Samma gäller nog om man kört med för lite olja, trots inom intervall.
Man har ju ansvar att hålla efter.

Vet dom som inte fått ersättning för motorn när det slagit hål i oljetråg så oljan snabbt försvunnit. Motorn anses då ett följdfel som uppstått av försumlighet i att inte snabbt stänga av motorn när tryckvarningen lyser.

torsen
11 juni · 7 329 Inlägg

Mossan1 skrev:

Ronos skrev:
Jag har helförsäkring, men kan möjligen ha passerat 10 000 mil precis. Det var 9500 vid besiktningen i december, men jag kör inte så mycket. Ska kolla imorgon. Kan jag få esättning trots att jag ganska uppenbart misskött bilen med skippad service?


Edit: Försäkringen gäller till 12 000 mil dock bara tills bilen är 8 år. Bilen är 9 år gammal. Synd.

När fel inträffar som kan påverkas eller uppstår av slarv med service så gör dom den kollen. Upp till bilägaren att bevisa att den är servad. Sen finns en avdragslista som snabbt går neråt beroende på hur illa det är.

Så hjälp av en maskinförsäkring hade varit blygsam som bäst i detta fallet.
Anses nog självförvållat till stor del.

Samma gäller nog om man kört med för lite olja, trots inom intervall.
Man har ju ansvar att hålla efter.

Vet dom som inte fått ersättning för motorn när det slagit hål i oljetråg så oljan snabbt försvunnit. Motorn anses då ett följdfel som uppstått av försumlighet i att inte snabbt stänga av motorn när tryckvarningen lyser.

Yttre skada borde ersättas av vagnskadedelen av helförsäkringen.
Det är ju för skydda sig mot orimliga reparationskostnader som man har helförsäkring.
Man/försäkringsbolaget kan inte kräva att oförstånd/okunskap, som leder till merskada, ska reducera ersättningen.
Men, det är klart, gränsen mellan oförstånd/okunskap och försummelse kan vara hårfin.
Upp till försäkringsbolaget att avgöra var gränsen går.
Stark och lågt liggande sol som lyser in på panelen bakifrån, kan göra att det inte går att se om en varningslampa lyser.

B t w så diskuterade jag med mitt försäkringsbolag om varför inte premien inte sjunker när maskinskadeförsäkringen inte längre gäller.
Fick till svar att det bara är så.
Någon annan som har en bilförsäkring där premien sänks p g a a maskinskadedelen upphört?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang