Verkstad glömde dra åt oljefilter/plugg!

rullasnabbt
12 juni · 2 Inlägg

Hej,
Körde hem från service. Efter 2 mil hörde jag ett skärande ljud från motor + olika varningslampor. Bland annat för lågt oljetryck.
Stannade bilden och ringde bärgare. Stor oljefläck under bilen.

Verkstan bad om ursäkt och meddelade att motorn inte skadats.
Dom hade missat att dra tå oljefiltret eller pluggen.

Fråga: Har motorn tagit skada?
Motorn har uppenbarligen gått på låg oljenivå och skärande ljud uppstått = metall mot metall.

Bilen har bara gått ett par tusen mil och är maskinellt i nyskick.
Jag misstänker nu att motorn tagit skada och att risken för motorras i framtiden har ökat.
Hur bör jag agera mot verkstaden?

Muskelbil
12 juni · 610 Inlägg

Motorn har stora skador om det låter så
Verkstad behöver göra en olje analys för att se om det är spån i oljan

rullasnabbt
12 juni · 2 Inlägg

Låter inte bra.
Är inte nerplockning av motorn det enda riktiga sättet med säkerhet kunna fastställa skadebilden?
Alltså att kolla lager, kolvar mm på insidan.

Går det ens att se med säkerhet kunna se se vad för skador som har skett?
Eller är det motorbyte som gäller för att man ska vara helt säker på att undvika framtida motorras?

Mew
12 juni · 2 222 Inlägg

Testa att kontakta ditt försäkringsbolag och be om råd. Det där borde undersökas närmare, och jag hade helst låtit en oberoende verkstad göra en sådan bedömning. Samtidigt bör de ju få en chans att rätta till sitt misstag. Självklart ska du oavsett vad inte behöva stå för några kostnader.

Blanke
13 juni · 414 Inlägg

Som ovanstående. Motorn har troligen tagit skada. Ring försäkringsbolaget, be en annan verkstad göra en bedömning av skadan. Ta den inte till verkstaden som orsakade skadan.

Ungefär: "Varför ska du be personen som är skyldig dig pengar avgöra hur mycket dom är skyldig dig?"

Professionell hatare
jaka54
13 juni · 5 893 Inlägg

Låter inte bra men det billigaste sättet är att fylla på nya olja och sen höra hur motorn låter!
Säkrast är att byta olja och byta filter själv. Då vet man att det blir bra.

torsen
13 juni · 7 329 Inlägg

Har också råkat ut för att oljefiltret skruvat upp sig.
Ny Opel Rekord 2100D på förstaservice 100 mil hos Motor-AMI i Södertälje.
Men jag såg i backspegeln den enorma oljeröken som uppstod när oljan sprutade på avgasröret, innan oljetrycksvarningen tändes - den tändes alltså inte!
Skruvade åt det brännheta oljefiltret och konstaterade att oljestickan nådde oljenivån i tråget, men inte mycket mer.
Körde försiktigt, med ögat på oljetryckslampan, till närmsta mack och fyllde på olja.
Ingen skada skedde, men det anmäldes till Motor-AMI i förbyggande syfte, om något senare skulle inträffa med motorn.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 juni · 17 667 Inlägg

Hade i vintras en medlem här. En Peugeot där oljepluggen ramlat ur efter service. Den motorn skar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
14 juni · 7 321 Inlägg

jaka54 skrev:
Låter inte bra men det billigaste sättet är att fylla på nya olja och sen höra hur motorn låter!
Säkrast är att byta olja och byta filter själv. Då vet man att det blir bra.

då gäller ej garantier , är ju en ganska ny bil,, jag håller med andra,, ta bilen till en annan oberoende verkstad å kolla upp maskinen,, jag tror absolut bilen går att köra,, men blir nog problem senare,,

husseman
15 juni · 1 624 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hade i vintras en medlem här. En Peugeot där oljepluggen ramlat ur efter service. Den motorn skar.

Med tanke på bilmärke, så va väl det en välgärning, antar att snubben fick en ny motor o skiten fick några år extra att leva.
Huu de va elakt, sorry . Personligen sätter ja aldrig dit pluggen löst.. för att dra den senare- detsamma med oljefilter. Bort med det gamla- låt skiten rinna av. Sen dit med nya filtret o dra det o detsamma med pluggen- kan inte gå fel. Så måste man göra när man e´halvsenil...

mvh/husse Skål

Senast redigerat av husseman (15 juni )

granadadr
15 juni · 7 321 Inlägg

husseman skrev:

Hybrid_ skrev:
Hade i vintras en medlem här. En Peugeot där oljepluggen ramlat ur efter service. Den motorn skar.

Med tanke på bilmärke, så va väl det en välgärning, antar att snubben fick en ny motor o skiten fick några år extra att leva.
Huu de va elakt, sorry . Personligen sätter ja aldrig dit pluggen löst.. för att dra den senare- detsamma med oljefilter. Bort med det gamla- låt skiten rinna av. Sen dit med nya filtret o dra det o detsamma med pluggen- kan inte gå fel. Så måste man göra när man e´halvsenil...

mvh/husse Skål

det gäller allt,, såååå lätt att glömma dra delen senare,

torsen
15 juni · 7 329 Inlägg

Har du helförsäkring?
Då ingår maskinskadeförsäkring.
Anmäl till försäkringsbolaget.
Låt skadehandäggaren ta hand om ärendet.

granadadr
15 juni · 7 321 Inlägg

torsen skrev:
Har du helförsäkring?
Då ingår maskinskadeförsäkring.
Anmäl till försäkringsbolaget.
Låt skadehandäggaren ta hand om ärendet.

bilen får bara vara 10 år och gått max 12 000 mil wink  bara så man vet

torsen
16 juni · 7 329 Inlägg

granadadr skrev:

torsen skrev:
Har du helförsäkring?
Då ingår maskinskadeförsäkring.
Anmäl till försäkringsbolaget.
Låt skadehandäggaren ta hand om ärendet.

bilen får bara vara 10 år och gått max 12 000 mil wink  bara så man vet

Kan variera med bolag.
Vissa har 8 år - någon har 12 år.
Förekommer mellan 8.000 och 12.000 mil.

Folksam har 10 år och 10.000 mil.

Mossan1
16 juni · 2 955 Inlägg

Maskin är 10år eller 15.000mil med Länsförsäkringar.

Men om grunden är en verkstadsmiss måste det ju gå på verkstadens ansvarsförsäkring.

Bilens egen försäkring ska täcka vid cerkstadsbesök för ev trafikolycka under provkörning samt stöld och skadegörelse, men knappast om dom bommar dra åt oljepluggen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang