*WV Golf* FSI 2005 låter från motorn

husseman
onsdag 22:18 · 1 630 Inlägg

Hmm, instrumentet visar felkoder på crankshaft , va ja kan se..vilket betyder vevaxellägesgivare. Den viktigaste givaren på bilen... o inte Camshaft som betyder kamlägesgivare . Instrumentet som yrar- eller jagar du fel givare. ?  Huuu, lycka till
/mvh/husse

Danneromano
torsdag 03:26 · 76 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, instrumentet visar felkoder på crankshaft , va ja kan se..vilket betyder vevaxellägesgivare. Den viktigaste givaren på bilen... o inte Camshaft som betyder kamlägesgivare . Instrumentet som yrar- eller jagar du fel givare. ?  Huuu, lycka till
/mvh/husse

Tack då har jag tolkat det fel, vart sitter denna givaren någonstans?

Danneromano
torsdag 03:29 · 76 Inlägg

Jesper328 skrev:

Danneromano skrev:

Jesper328 skrev:
Nu orkar jag verkligen inte sitta och läsa igenom allting i tråden, utan försöker komma ihåg vad du har för koder och utgår ifrån det.
Ber om ursäkt om det jag skriver redan har gåtts igenom.

Koder på kamaxelgivare.
Det står ju på förklaringen av felkoderna vad man kan ställa siktet på.
Circuit = kretsfel.
Dvs har inget med timingen mellan vev och kam att göra.
Har vi till en början mätt så att vi har fullgod spänning och jord till givaren?
Steg 2 = belasta och ruska runt på stammen.


Allright, vi fortsätter.
Koder på HO2S, dvs lambdasond.
Samma gäller där, uppmätt?

Felkoder på klämma 30 och ECM.
30 är som bekant batterispänning.
Felkod på styrdon bör alltid tas med en näve salt.

Hursom, det jag funderar på är;
Går allting i samma kabelstam, och vart delar den isåfall på sig?
Ligger den och skaver någonstans?
Förekommer skador på kabelstammen någonstans?
Har du provat att koppla ur givarna och lambdorna som felkoderna sätts på - raderat koder - läst av igen?

Jag tror, baserat på felkoderna, att du har en skadad kabelstam.
Eventuellt glappkontakt i en relä/säkringsmodul.
Nu kanske detta redans har kontrollerats, orkar som sagt inte läsa igenom hela trån.

Kontrollerat alla givare, ingen glapp säkring/relä som är sönder.
ECM e öppnad och kontrollerat kretskortet kan inte se att det är bränt eller fel med kontaktstycket.

Allright, men har du kontrollerat kablage och mätt efter kortslutningar i detta?
Belastat signaljord och spänningsmatning?

Nej det är något jag får prova, tack!

Danneromano
torsdag 03:31 · 76 Inlägg

Jesper328 skrev:
Nu orkar jag verkligen inte sitta och läsa igenom allting i tråden, utan försöker komma ihåg vad du har för koder och utgår ifrån det.
Ber om ursäkt om det jag skriver redan har gåtts igenom.

Koder på kamaxelgivare.
Det står ju på förklaringen av felkoderna vad man kan ställa siktet på.
Circuit = kretsfel.
Dvs har inget med timingen mellan vev och kam att göra.
Har vi till en början mätt så att vi har fullgod spänning och jord till givaren?
Steg 2 = belasta och ruska runt på stammen.


Allright, vi fortsätter.
Koder på HO2S, dvs lambdasond.
Samma gäller där, uppmätt?

Felkoder på klämma 30 och ECM.
30 är som bekant batterispänning.
Felkod på styrdon bör alltid tas med en näve salt.

Hursom, det jag funderar på är;
Går allting i samma kabelstam, och vart delar den isåfall på sig?
Ligger den och skaver någonstans?
Förekommer skador på kabelstammen någonstans?
Har du provat att koppla ur givarna och lambdorna som felkoderna sätts på - raderat koder - läst av igen?

Jag tror, baserat på felkoderna, att du har en skadad kabelstam.
Eventuellt glappkontakt i en relä/säkringsmodul.
Nu kanske detta redans har kontrollerats, orkar som sagt inte läsa igenom hela trån.

Btw vad menar du med klämma 30?

Danneromano
torsdag 12:07 · 76 Inlägg

Vart sitter vevaxellägesgivaren? Under bilen?

Senast redigerat av Danneromano (torsdag 12:08)

Muskelbil
torsdag 16:18 · 624 Inlägg

Danneromano skrev:

Muskelbil skrev:

Danneromano skrev:

Rättade faktiskt till tydligt o klart på första sidan vad för bil det rör sig om.
Men oavsett vad så har det kommit mest nonsens från din del, inte till någon hjälp smile

Efter 3 sidor text av hjälp och tips kom det fram att det var en annan bilmodell och du ändrade på första sidan

Efter 6 sidor text av hjälp och tips kom det äntligen fram vilken motor din bil har

Jag tycker att det är du som totalt miss lyckas Efter som du inte klarar att ge dom som tar sig tid att hjälpa dig rätt information !!
Hur ska du laga en bil utan att veta vilken bil du vill ha hjälp med ??

Tillverkningsår 2004 modellår 2005 missvisande när carfax, fordonsuppgifter . se , Skruvat . se mm säger olika.

Du är en sån riktig gnäll kärring, jag är ingen bil expert.
Jag sitter väl inte här och söker svar om jag redan vet eller? Det är väl det dessa forum är tillför?
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt fittläpp att jag skrev fel som jag sedan rättade till.
Är du nöjd nu eller? Skiter i om jag blir bannad för tröttnar på såna jävlar som dig.

Du särskriver så fruktansvärt mycket att jag misstänker att du är 15 år och åker runt på en mt5, leker nån jävla polis här inne.

Av dem här sex sidorna vad har du gjort för nytta då?

Åt pipsvängen med dig pojkvasker.

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-7fa5841a88ff55b736904d6b62095737.jpg

Jag har alltså då en vanlig 1.6a menar du men med 1.6 FSI kaross?
O hur fan ska jag veta det isåfall, det står ju 1.6 FSI.

Du visar i text att det är mer än att
reparera bilar du behöver hjälp med
Det viktigaste när en bil ska fel sökas är att veta vilken bil det handlar om.
Mitt moders mål är inte svenska så det blir lite svårt ibland i text
Du har förresten en Volkswagen VW inte en Wolksvagen WV apropå skriv svårigheter
Fittläpp??
Ja du  borde nog bli varnad eller kanske avstängd

spillolja
torsdag 17:15 · 4 076 Inlägg

För att reda ut evt. oklarheter om vilken motor kärran har så upp med pannrumsluckan och ta en bild på Spisen så vi får se

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Danneromano
torsdag 19:59 · 76 Inlägg

Muskelbil skrev:

Danneromano skrev:

Muskelbil skrev:
Efter 3 sidor text av hjälp och tips kom det fram att det var en annan bilmodell och du ändrade på första sidan

Efter 6 sidor text av hjälp och tips kom det äntligen fram vilken motor din bil har

Jag tycker att det är du som totalt miss lyckas Efter som du inte klarar att ge dom som tar sig tid att hjälpa dig rätt information !!
Hur ska du laga en bil utan att veta vilken bil du vill ha hjälp med ??

Tillverkningsår 2004 modellår 2005 missvisande när carfax, fordonsuppgifter . se , Skruvat . se mm säger olika.

Du är en sån riktig gnäll kärring, jag är ingen bil expert.
Jag sitter väl inte här och söker svar om jag redan vet eller? Det är väl det dessa forum är tillför?
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt fittläpp att jag skrev fel som jag sedan rättade till.
Är du nöjd nu eller? Skiter i om jag blir bannad för tröttnar på såna jävlar som dig.

Du särskriver så fruktansvärt mycket att jag misstänker att du är 15 år och åker runt på en mt5, leker nån jävla polis här inne.

Av dem här sex sidorna vad har du gjort för nytta då?

Åt pipsvängen med dig pojkvasker.

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-7fa5841a88ff55b736904d6b62095737.jpg

Jag har alltså då en vanlig 1.6a menar du men med 1.6 FSI kaross?
O hur fan ska jag veta det isåfall, det står ju 1.6 FSI.

Du visar i text att det är mer än att
reparera bilar du behöver hjälp med
Det viktigaste när en bil ska fel sökas är att veta vilken bil det handlar om.
Mitt moders mål är inte svenska så det blir lite svårt ibland i text
Du har förresten en Volkswagen VW inte en Wolksvagen WV apropå skriv svårigheter
Fittläpp??
Ja du  borde nog bli varnad eller kanske avstängd

Ja och du går offtopic hela tiden och lallar..
Nu lägger vi ner, ja kniper igen och du också.
Det räcker nu orkar inte fortsätta debattera mer med dig.
Har du några ideer så kan du fortsätta kommentera.
Eller så skiter man i det helt enkelt.

Senast redigerat av Danneromano (torsdag 20:00)

Muskelbil
torsdag 20:18 · 624 Inlägg

spillolja skrev:
För att reda ut evt. oklarheter om vilken motor kärran har så upp med pannrumsluckan och ta en bild på Spisen så vi får se

Det syns i en av filmerna
Kamrems kåpa
8v topp
Inte någon fsi utan en vanlig 102hk multi point injection

Muskelbil
torsdag 20:24 · 624 Inlägg

Danneromano skrev:

Muskelbil skrev:

Danneromano skrev:

Tillverkningsår 2004 modellår 2005 missvisande när carfax, fordonsuppgifter . se , Skruvat . se mm säger olika.

Du är en sån riktig gnäll kärring, jag är ingen bil expert.
Jag sitter väl inte här och söker svar om jag redan vet eller? Det är väl det dessa forum är tillför?
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt fittläpp att jag skrev fel som jag sedan rättade till.
Är du nöjd nu eller? Skiter i om jag blir bannad för tröttnar på såna jävlar som dig.

Du särskriver så fruktansvärt mycket att jag misstänker att du är 15 år och åker runt på en mt5, leker nån jävla polis här inne.

Av dem här sex sidorna vad har du gjort för nytta då?

Åt pipsvängen med dig pojkvasker.

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-7fa5841a88ff55b736904d6b62095737.jpg

Jag har alltså då en vanlig 1.6a menar du men med 1.6 FSI kaross?
O hur fan ska jag veta det isåfall, det står ju 1.6 FSI.

Du visar i text att det är mer än att
reparera bilar du behöver hjälp med
Det viktigaste när en bil ska fel sökas är att veta vilken bil det handlar om.
Mitt moders mål är inte svenska så det blir lite svårt ibland i text
Du har förresten en Volkswagen VW inte en Wolksvagen WV apropå skriv svårigheter
Fittläpp??
Ja du  borde nog bli varnad eller kanske avstängd

Ja och du går offtopic hela tiden och lallar..
Nu lägger vi ner, ja kniper igen och du också.
Det räcker nu orkar inte fortsätta debattera mer med dig.
Har du några ideer så kan du fortsätta kommentera.
Eller så skiter man i det helt enkelt.

Vad är topic??
Okänd bil med okänd motor i 6 sidor
Ja du har rätt lägg ner och förstå hur uselt du beskrev bilen
Flera andra har försökt att få fram vilken bil det gäller men du har inte rns klarat få fram det
Gnäll inte på mig för din okunskap
Hur ska du ens kunna felsöka ??

Men det är riktigt tråkigt att någon smartare lallare lurat dig som är okunnig om bilar
Det tycker jag verkligen

Danneromano
torsdag 20:25 · 76 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-80eb78cea9731e854061b791c2454056.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-78e3bb5a32178ef8f5b7cac3172c2cf2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-cd03ad3f8acbb137fada516123bed510.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-9d974e6c2f727d1e5f575ee2e5fa65bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-ef41a4d4decf6286274b9e49867712b2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-9e3abf3eeaabe430d55510d9e906a3eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249363/249363-207ed41e9d70f34ca50e9407455cfcab.jpg

Muskelbil skrev:

spillolja skrev:
För att reda ut evt. oklarheter om vilken motor kärran har så upp med pannrumsluckan och ta en bild på Spisen så vi får se

Det syns i en av filmerna
Kamrems kåpa
8v topp
Inte någon fsi utan en vanlig 102hk multi point injection

Danneromano
torsdag 20:26 · 76 Inlägg

Raderat pga… trams. Chilla lite nu annars blir det gult kort.
Mvh Moder Caromania

caromania Forummoderator
torsdag 20:40 · 9 297 Inlägg

Nu får vi lugna oss lite.
Regeln kan väl få vara: Tillför du inget så är det bättre att du inte skriver. Om någon bemöter dig otrevligt, anmäl.

Mvh mod

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Danneromano
torsdag 20:49 · 76 Inlägg

Trams

Senast redigerat av Danneromano (torsdag 21:05)

Jesper328 Diagnostekniker
torsdag 21:08 · 2 446 Inlägg

Danneromano skrev:
Btw vad menar du med klämma 30?

Klämma 30 betyder egentligen bara 30-spänning på Mercedesspråk.
Lite skadad sedan min tid hos dem.
B+, Terminal 30, KL30, osv. smile

Det är alltså en spänning som alltid finnes till skillnad från 15-spänning som slås till när du vrider på radioläge eller tändningsläge.
Styrdon och annat bängel har i regel en 30-spänning.

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
torsdag 21:35 · 17 678 Inlägg

Herregud! Det blev så dålig stämning i tråden så ni väckte Caromania! Bra jobbat!
Angående bilen så slog jag den på chassinummret så fick upp följande:
Volkswagen Golf 5-dörrar 1.6 Manuell, 102hk, 2004/2005 som har rullat 30000 mil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muskelbil
torsdag 22:05 · 624 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Herregud! Det blev så dålig stämning i tråden så ni väckte Caromania! Bra jobbat!
Angående bilen så slog jag den på chassinummret så fick upp följande:
Volkswagen Golf 5-dörrar 1.6 Manuell, 102hk, 2004/2005 som har rullat 30000 mil.

Tidigare ägare är en bil handlare som äger flera bilar och har vad jag tror grund lurat fråge ställaren

Komp prov skulle jag göra innan det fortsätter att bytas delar
Som den motorn låter i filmen är det med stor sannolikhet ett mekaniskt fel och jag tror inte det är värt pengarna att försöka laga

Trots det arga sättet tycker jag ändå att det är synd att hon blev lurad på bilen

Muskelbil
torsdag 22:06 · 624 Inlägg

Danneromano skrev:
"Muskelbil" är både smart och kunnig så nu inväntar jag riktigt bra svar!
Självklart gult kort trots att jag ber oss båda lägga ner men fortsätta gnälla om något som är åtgärdat är ok.
Skitsamma gult kort godtar jag gärna sålänge han kniper igen, han tillför inte ett skit.
Snälla nån ❌❌❌👎💁💨

Komp prov skulle jag göra innan det fortsätter att bytas delar
Som den motorn låter i filmen är det med stor sannolikhet ett mekaniskt fel och jag tror inte det är värt pengarna att försöka laga

Jag tycker åter igen
att det är synd att du blev lurad fast att du har en tråkig attityd

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
torsdag 22:38 · 17 678 Inlägg

Säljaren äger ju 4 skrotbilar, årsmodeller 2005-2010. Denna har väl hinkat i STP-olja och bilen gick fint ett tag... Så går det tyvärr när man inte kollar upp historik innan köp. Jag beklagar å TS vägnar men bilen är nog skrot.

Dessutom är den avställd och ska inte köras.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
Igår 07:07 · 7 326 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Säljaren äger ju 4 skrotbilar, årsmodeller 2005-2010. Denna har väl hinkat i STP-olja och bilen gick fint ett tag... Så går det tyvärr när man inte kollar upp historik innan köp. Jag beklagar å TS vägnar men bilen är nog skrot.

Dessutom är den avställd och ska inte köras.

det sista KAN vara för att den ej fungerar?  om jag upptäcker ett större fel på någon av mina bilar, som är bökigt att fixa,, så ställer jag av den och fixar felet,, sen ställer jag på den,, varför betala skatt/försäkring i onödan?

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang