2878
Sök

Godkänd FÄRG på skyltbelysningen

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
7 november 2007
alex_side skrev:
Reyez skrev:
Det är inte tillåtet att ha Neonljus under bilen på allmänt område eller vad det heter.Egentligen så står säger lagen att du bara får ha det på/i ditt garage. vad jag har läst/förstått iaf. Sen ang blå dioder och sådant utanpå bilen. vet jag inget om...

meen sad det där med neonet tycker jag är stört löjligt:/ får ju knappt ha ngt extra för att sticka ut lite för så fort man gör ngt så är det förbjudet... skitregler neutral

Men tänk efter lite nu. Ju fler olika färger som lyser, ju mer distraherande för medtrafikanterna kan det bli.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

118 Inlägg
7 november 2007
Röd skyltbelysning får du ha bak.

302 Inlägg
7 november 2007
Edit: Var för sent ute enligt ovan inlägg.

Om någon orkar läsa har jag svart på vitt. Ställde frågan angående skyltbelysning till VV för någon månad sedan.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Som svar på din fråga skickar vi dig bestämmelserna enligt VVFS 2003:22 om bilar och släp kap.21. Där ser du att skyltlykta/-lyktor skall avge vitt ljus. 

Skyltlykta Övergripande krav 122 § Bil och släpvagn skall ha skyltlykta/-lyktor som avger vitt ljus för sådan belysning av bakre registreringsskylt så att den lätt kan avläsas i mörker.

123 § Skyltlykta skall 
1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/760/EEG (se 2 kap. 26 §), eller
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 4.

Skyltlykta på fordon av 1995 eller tidigare års modell får även vara av typ som uppfyller kraven i FMVSS 108, Table I eller Table III i den version FMVSS hade den den 1 oktober 1989.

Skyltlykta på fordon av 1983 eller tidigare års modell behöver inte vara godkänd enligt första och andra stycket. Sådan skyltlykta skall vara så anordnad, att samtliga tecken som utgör registreringsnumret under mörker och vid klar sikt kan avläsas på ett avstånd av minst 20 m.

Med vänlig hälsning
Upplysningstjänsten FordonVägverket
781 87 BorlängeRöda vägen 1
www.vv.se
0771-119 119
Senast redigerat av -Rickard- (7 november 2007)

8 156 Inlägg
7 november 2007
När det gäller neonljus så gå in här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 96#p606396
Det är en tråd på ämnet där jag postat lagtexten som tar upp bland annat neon.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

30 Inlägg
7 november 2007
Reyez skrev:
..Sen ang blå dioder och sådant utanpå bilen. vet jag inget om...

min kompis åkte fast med blåa parkeringsljus å fick böta 600 kr.. om det är de du menar..

neckwomen_88
7 november 2007
Uhm, vad får man ha som lyser blått bakåt....?   

lyktorna får vad jag vet inte vara blåa, ej heller skyltbelysning, olagligt med neon, och du får inte heller ha något "random" ljus ditsatt, eller?

..kanske är ute och cyklar som vanligt...^_^

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
7 november 2007
neckwomen_88 skrev:
Uhm, vad får man ha som lyser blått bakåt....?   

lyktorna får vad jag vet inte vara blåa, ej heller skyltbelysning, olagligt med neon, och du får inte heller ha något "random" ljus ditsatt, eller?

..kanske är ute och cyklar som vanligt...^_^

Nej, du får inte ha blått ljus nånstans.

Frammåt ska det vara vitt eller gult.
Bakåt ska det vara rött, vitt eller gult.
Inga andra färger smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

4 Inlägg
7 november 2007
Endast vitt ljus är godkänt som skyltbelysning. Men det måste bara lysa på skylten.

155 Inlägg
7 november 2007
SOm sagt blått får du inte ha iaf.. Enlgit polisen som stannade mig är det bättre att köra utan hmm tongue

8 156 Inlägg
7 november 2007
Jag gör för ovanlighetens skull en dubbelpost. (Kopia av mitt andra inlägg i den andra-neontråden.)
Polisen kan tyvärr hänvisa till paragraf 9 och kräva ombesiktning.

Allmänna krav
Färger
5 §   Fordon får inte ha lykta eller strålkastare som kan visa eller avge rött ljus framåt eller anordningar som vid belysning kan återkasta rött ljus framåt.
Fordon får inte heller ha lykta eller strålkastare som kan visa eller avge vitt ljus bakåt eller anordningar som vid belysning kan återkasta vitt ljus bakåt.
Kraven i första stycket gäller inte lyktor som används för att stoppa fordon enligt 67 § 13.3.4 vägmärkesförordningen (1978:1001).
Kraven i andra stycket gäller inte registreringsskylt, nationalitetsmärke, skyltlykta, backningsstrålkastare, avstigningsbelysning eller annan strålkastare som används när fordonet brukas som arbetsredskap eller liknande.
Kraven i andra stycket gäller inte heller extra reflexanordning på utryckningsfordon.

6 §   Kraven i 5 § första stycket ovan samt 3 kap. 76 § trafikförordningen (1998:1276) om att fordon under färd på väg inte får visa annat än vitt eller gult ljus framåt anses uppfyllda om det inte finns någon annan än vit eller gul ljusstråle synlig inom zon 1 i ett mot fordonets längdaxel vinkelrätt plan 25 m framför fordonet (se fig. 1).
Kraven i 5 § andra stycket ovan anses uppfyllda om det inte finns någon vit ljusstråle synlig inom zon 2 i ett mot fordonets längdaxel vinkelrätt plan 25 m framför fordonet (se  fig. 2).
Zon 1 och 2 begränsas i höjdled av två horisontella plan vilka är belägna 1 000 respektive 2 200 mm över plan och horisontell mark.
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20-filer/image029.gif
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr022%20-filer/image031.gif

8 §   Fordon får inte ha strålkastare, lyktor eller reflex-anordningar som i efterhand försetts med färgskikt, oavsett färg. Detta gäller även glödlampor till strålkastare och lyktor.

Installation
9 §   Fordon får inte ha strålkastare eller lyktor av annat slag än de som finns angivna i dessa eller andra av Vägverket utfärdade föreskrifter.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök