4102
Sök

hur sätter man dit en dieselpump så inställningarna blir rätt? behöver svar:)

2 Inlägg
24 november 2007
Trådstartare
jag undrar hur man ska göra för att få ditt en dieselpump . så alla inställningar blir rätt ? de är till en bedford fast de kanske är lika till alla dislar . ?smile
Senast redigerat av Jesper91 (24 november 2007)

Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
857 Inlägg
24 november 2007
alla bilmärken har sina egna inställningsmärken så man kan inte säga att det något generellt om det.. har du provat googla efter det?

2 Inlägg
24 november 2007
Trådstartare
okej . aa jag har försökt att googla på allt men jag hittar aldrig nånting .hmm

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
25 november 2007
Nej tyvärr skiljer det väldigt mycket på olika dieselar, för det första så drivs pumparna inte lika, vissa är remdrivna, vissa har kedja och vissa sitter direkt med kugghjul.

Dessutom skiljer sig grundinställningarna mellan olika pumpar. Men generellt så skulle du kunna ställ den så här så kommer den nog att starta iaf:

Vrid motorn så cyl 1 går upp i ÖD på kompressionsvarvet. Där efter backar du vevaxeln 11-35 grader beroende på hur högvarvig din motor är, 11 grader om den är lågvarvig och 35 grader om den är högvarvig. Exakta siffror finns naturligtvis i din motors vekstadshandbok. Här ställer du pumpen så att pumpen når sitt ÖD eller som man säger genomför sitt pumpslag.

Nästa steg är att fylla upp pumpen med diesel, och lufta ur alla ledningarna

Därefter baxar du runt motorn med anslutningen till cyl 1 spridare loss, vid noggran baxning skall en bränslestråle komma vid det gradantalet du ställt in.

Behöver du mer hjälp tror jag dieselmeken kan hjälpa dig, använd sökfunktionen här. Eller besök http://www.dieselclubsweden.se

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

mek
59 Inlägg
25 november 2007
det bästa o enklaste är att använda en indikator klocka på pumpen och ställa rätt lyft vid öd...

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där

Sök