3682
Sök

Nissan 200 sx - Problem - läcker soppa?

17 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Hej!

När jag kör i min Nissan 200 sx - 89, så luktar det grymt mycket soppa. När jag axxar snabbt så luktar det extra mycket. Det luktar väldigt mycket i själva bilen och om jag kör med öppen taklucka eller öppna fönster så luktar det ännu mer nästan.

Igår höll jag nästan på att somna av agaserna kändes det som (om jag inte inbillar mig) så det här känns som ett problem som är ganska farligt, om det inte ska vara så.

Är det här ett vanligt problem med dessa bilar?

Hur skulle ni ha gjort för att försöka åtgärda problemet på enklaste sätt?

Tack så hemskt mycket på förhand!!!!!

2 117 Inlägg
2 april 2008
Lyft på mattan och täckningen som ligger på golvet i bagagerummet. Där under ser du till höger ett lock som kan lyftas på. Under detta lock befinner sig ännu ett lock som håller fast bränslemätare, pump mm. På toppen av locket sitter ett par rör för bränsle från och till motorn. Det kan mycket väl hända att en slang torkat och börjat läcka eller att ett rör rostat och fått en liten läcka.

Naturligtvis kan du även ha fått ett litet hål i tanken av någon anledning.
Kör inte omkring med detta utan kolla upp det omedelbart. Inte alls bra för knoppen och kroppen att suga i sig bensinångorna.

17 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Hur kollar man det då? sad

1 703 Inlägg
2 april 2008
Du kan ägen kolla vid bränslefiltret så inte nån av anslutningarna läcker, kolla även vid spridarna, kan vara en spridartätning som blivit klämd eller dålig.

1 503 Inlägg
2 april 2008
Jag är nästan 100 på att det är bak i bagaget vid hålet till soppapumpen. Hade liknande på min i början. Fixade det genom att täta med tätningsmedel. Nu luktar det inte ett smack wink

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

17 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Oboy6 Låter troligt jag är nästan också 100 på det. Men det är den där plåten som är fastskruvad eller? Ska jag öppna där och kolla? det är bara 2 skruvar i av 4 möjliga kan det komma ut lukt där? tror du ?

Tack!!

1 503 Inlägg
2 april 2008
Jowler skrev:
Oboy6 Låter troligt jag är nästan också 100 på det. Men det är den där plåten som är fastskruvad eller? Ska jag öppna där och kolla? det är bara 2 skruvar i av 4 möjliga kan det komma ut lukt där? tror du ?

Tack!!

Jag har ju vart där nere och kikat över pumpen. Har du inte bytt från orginal till bosch 040 eller wahlbro, gör det. Sen monterar du den ordentligt! Sedan tätar du vid det översta locket för att inte få upp bensinångorna i bilen. Visst e de lite jävligt att få bort locket vid behov om det skulle behövas, men det är inga kostigheter. Hellre det än att sitta och sniffa ångorna! Men som sagt fixa soppapumpen innan du tätar! Lycka till!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

17 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Jag antar att en Wahlbro eller Bosch 040 är en annan pump som du tycker att jag ska byta till. Men vad kostar det och vart får jag tag i en sån. Jag har ju så grymt ont om pengar nu - räcker det inte bara med att täta tycker du och sen låta bilen vara orginal?

Vad tätade du med förresten? - Ursäkta dumma frågor men jag är split ny på den här modellen av bil.

Jag är oerhört tacksam för din hjälp kompis:D

1 703 Inlägg
17 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Wahlbro eller Bosch 040 - Vart finns de å köpa ? Letat på blocket hittar ingen. Nu har vi snackat med snubben på en verkstad och han sa att det var bränslepumpslocket som var dåligt typ. Men det måste ju vara a&o att byta bränslepumpen också eller hur?

17 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
han på verkstaden sa att bränselpumpslocket var helt rostigt, om jag köper en walbro: http://www.raidopower.se/Shop/Index.php typ eller vad det är jag ska ha - får jag locket med på köpet då?

67 Inlägg
2 april 2008
Jag köpte min Walbro pump på Japtuning.se. Kanon smidigt och enkelt att montera big_smile

RE-雨宮
481 Inlägg
2 april 2008
Nej du får inte locket med på köpet.
Det borde väl förslagsvis stå om du fick det.
Locket handlar du, "detta är en vild gissning" då jag inte haft dendär bilmodellen. Hos Nissan.

Du måste inte byta bränslepump om du inte ska trimma resten av bilen, men det är väl därför dom flesta köper en sådan bil.

RE-Amemiya Kitted FD3S

17 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Henkebenke jag ringde nu hedinbil.se och frågade efter en bränslepump - det kostade 4500:- ? Men menar du att walbro bränslepump är så mycket billigare? Vart kan jag isånnafall få tag i den?

67 Inlägg
2 april 2008
Jowler skrev:
Henkebenke jag ringde nu hedinbil.se och frågade efter en bränslepump - det kostade 4500:- ? Men menar du att walbro bränslepump är så mycket billigare? Vart kan jag isånnafall få tag i den?

www.Japtuning.se

17 Inlägg
2 april 2008
Trådstartare
Nu har vi kommit fram till att det bara är bränslepumpslocket? som jag behöver. Vart får jag tag i det? Är det någon som har något förslag?

2 117 Inlägg
2 april 2008
Hörru du...jag tycker du först och främst ska lokalisera felet innan du springer iväg och köper delar till höger och vänster. Delar kan vara dyra, speciellt om du köper original. Spendera pengarna där de verkligen behövs istället för på vilt gissande.

Det stinker starkt av bensin inuti kupén, då läcker det någonstans i just kupe´n eller dess omedelbara närhet.

1. Lyft på täcklocket så som beskrivits tidigare.
2. Titta om du ser någon läcka. Lukta omkring och försök avgöra var det luktar som mest. Har du inte rört armaturlocket så börjar inte packningen helt plötsligt läcka så mycket. Rost däremot kan ha gnagt hål på det eller de rör som går in i det. När du öppnat första täcklocket kan du även sätta på tändningen för att starta bränslepumpen. Då byggs tryck upp i bränsleledningen och du kan se om det pyser ut bensin kring rören.
3. Titta även på tjocka röret som går till tanken från tanklocket. Sitter det som det ska? Någon smal slang som lossnat eller spruckit? Använd ögonen och näsan.
4. Leta först, hitta läckan och handla därefter.

Armaturlocket...om det nu är det som läcker...får man tag på bildelsbasen.

Sök