2991
Sök

Run Flat tyres

186 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#1
Tänkte fråga bara kommer det bli en lag på Run Flat tyres. Ni kan ju också säga om n har de på era bilar och om dom funkar bra. och ni kan ju fråga om hjälp om ni behöver ha sånadär däck till folk omkring på denna tråd.

PS jag har inga sånadär däck. Startade därför denna tråd för vill veta lite mer om dom däcken. finns säkert mer folk på den sidan som kanske också vill ha sånadär däck.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
13 oktober 2008
#2
Lag på run flat tires, varför skulle det bli en sån?
De bullar mer och ger ett mkt stötigare intryck än vanliga däck..


186 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#3
Mortalis skrev:
Lag på run flat tires, varför skulle det bli en sån?
De bullar mer och ger ett mkt stötigare intryck än vanliga däck..

Tänkte på att om det är mångasom har fått punka så kanske det kommer bli en sån lag. men det kommer det nog inte bli. Men är dom bra. Finns det för och nackdelar med flat run? smile

3 122 Inlägg
13 oktober 2008
#4
Nackdelar:
Tunga
Sämre väggrepp vid hård körning

Fördelar:
Går att köra vidare efter punktering i reducerad hastighet
Slipper reservhjul


5 089 Inlägg
13 oktober 2008
#5
Får man väl punka så måste man väll änså köpa ett nytt däck för hur lagar man det? är väll någon slags stålskena i däcken? och gummit tål väll inte påfrestingen när det inte är luft i däcken? så man får ändå köpa ett nytt däck i slutänden?

\Lindgren

186 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#6
Vad är det som gör så att luften inte går ut däcket. om det är luft. och vad menas med att dom är tyngre väger dom mer än vanliga däck

956 Inlägg
13 oktober 2008
#7
Saleenkungen skrev:
Vad är det som gör så att luften inte går ut däcket. om det är luft. och vad menas med att dom är tyngre väger dom mer än vanliga däck

Sitter som sagt en stålskena eller dyl i kanterna som bilen rullar på ifall den får punka. Denna skena ökar även vikten på däcket.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

5 089 Inlägg
13 oktober 2008
#8
http://blog.wired.com/cars/images/2007/07/25/runflat_tire.jpg

plastskena i däcken.. vilket gör att man inte kna laga däcket när man väl har fått punka.. och däckfirman har troligtvis inte ett däck hemma när du åker dit så det är ingen idé med dom däcken, skaffa reservhjul istället så kan man laga däcket också;P

\Lindgren

186 Inlägg
13 oktober 2008
Trådstartare
#9
okej. men är självaste gummit lika känsligt som ett vanlig däck. eller är gummit också konstgjort

392 Inlägg
13 oktober 2008
#10
Jobbar själv på däckfirma och allt är ju så fantastiskt bra med punkteringsfria däck, men det dom inte nämner i all glädje är att när du väl åkt på punka kan du bara köra max 20 mil med det tills du "bör" byta.

Då dom räknat med att får man punka så är det aldrig mer än 20 mil till närmaste däck/mack

DET ÄR SKIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIT

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 oktober 2008
#11
sEAMP skrev:
Jobbar själv på däckfirma och allt är ju så fantastiskt bra med punkteringsfria däck, men det dom inte nämner i all glädje är att när du väl åkt på punka kan du bara köra max 20 mil med det tills du "bör" byta.

Då dom räknat med att får man punka så är det aldrig mer än 20 mil till närmaste däck/mack

DET ÄR SKIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIT

20 mil är väl ffs gott och väl tillräckligt ??

På tjugo mil tar jag mig tur och retur till helsingborg och det finns nog mer än en eller två däckverkstäder på vägen wink

Den som tror att man kan köra på ett punkterat "punkteringsfritt" däck hur länge som helst har ju totalt missat syftet med dom däcken.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

392 Inlägg
13 oktober 2008
#12
TBOC_Razor skrev:
20 mil är väl ffs gott och väl tillräckligt ??

På tjugo mil tar jag mig tur och retur till helsingborg och det finns nog mer än en eller två däckverkstäder på vägen wink

Den som tror att man kan köra på ett punkterat "punkteringsfritt" däck hur länge som helst har ju totalt missat syftet med dom däcken.

ja men det är ju det som är grejen smile folk tror ju det !
dom är dyrare, stötigare och har fått sämre resultat i tester.

då åker jag hellre på billigare däck och vränger på ett reservhjul den dagen man får punka smile

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!

5 089 Inlägg
13 oktober 2008
#13
TBOC_Razor skrev:
sEAMP skrev:
Jobbar själv på däckfirma och allt är ju så fantastiskt bra med punkteringsfria däck, men det dom inte nämner i all glädje är att när du väl åkt på punka kan du bara köra max 20 mil med det tills du "bör" byta.

Då dom räknat med att får man punka så är det aldrig mer än 20 mil till närmaste däck/mack

DET ÄR SKIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIT

20 mil är väl ffs gott och väl tillräckligt ??

På tjugo mil tar jag mig tur och retur till helsingborg och det finns nog mer än en eller två däckverkstäder på vägen wink

Och dom däckverkstäderna har ett likadant run flat däck hemma?

\Lindgren

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 oktober 2008
#14
FLindgren skrev:
TBOC_Razor skrev:
sEAMP skrev:
Jobbar själv på däckfirma och allt är ju så fantastiskt bra med punkteringsfria däck, men det dom inte nämner i all glädje är att när du väl åkt på punka kan du bara köra max 20 mil med det tills du "bör" byta.

Då dom räknat med att får man punka så är det aldrig mer än 20 mil till närmaste däck/mack

DET ÄR SKIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIT

20 mil är väl ffs gott och väl tillräckligt ??

På tjugo mil tar jag mig tur och retur till helsingborg och det finns nog mer än en eller två däckverkstäder på vägen wink

Och dom däckverkstäderna har ett likadant run flat däck hemma?

Nej men i ett sånt läge *måste* man väl inte ha ett exakt likadant och splitter nytt däck ??

Kräng av det trasiga däcket, kräng på ett gammalt slitet däck dom har liggandes och kör hem.

När du är hemma beställer du ett nytt däck av rätt sort.


I slutändan har du alltså bara betalat någon hundring extra för att kränga däck och du kunde köra hem direkt utan att ligga på alla fyra i en timme i 20 minus.


Och om folk tror att punkteringsfria däck varar för evigt är det ju för att dom som säljer däcken, dvs dom som jobbar på däckverkstan, inte ger kunderna rätt information utan låter kunderna fortsätta tro att däcken är någon typ av evighetspryl som aldrig behöver bytas och att dom kan fortsätta kryssa på autobahn i 190Km/H utan att något händer.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

274 Inlägg
13 oktober 2008
#15
Det låter som att ni får punktering varje dag, jag tror att de flesta av er har slitit ner ett par däck innan ni ens har fått en punktering.
Så det är som ''TBOC_Razor'' säger det är ett ''däck som gör att man slipper stå i minus 20 på alla fyra''. Det är inget bandäck vi snackar om som många verkar tro.

Citat från i-car.com
''Run-flat tires are a safety innovation by the tire industry to prevent a vehicle from losing control when a tire is punctured. ''


Mästare
2 947 Inlägg
13 oktober 2008
#16
Därmed totalt jävla onödigt så länge man har reservdäck.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

274 Inlägg
13 oktober 2008
#17
KimVsWorld skrev:
Därmed totalt jävla onödigt så länge man har reservdäck.

Reservdäcket hjälper inte så mycket när du cruisar i 150 och får en 40cm lång kökskniv i däcket smile
Nu tog jag i lite, men jag menar du kan fortfarande stanna på ett ganska säkert sätt istället för att bromsa ner på 3 däck och en fälg från 150-0m

Såhär ser de nya ut tror jag.
http://www.i-car.com/graphics/about_ica … /fig_2.jpg


186 Inlägg
14 oktober 2008
Trådstartare
#18
nu ska jag vara rolig nu. men ett seriöst svar. Finns det run falts till cycklar. och hur länge håller dom då. innan man kan byta

5 089 Inlägg
14 oktober 2008
#19
Saleenkungen skrev:
nu ska jag vara rolig nu. men ett seriöst svar. Finns det run falts till cycklar. och hur länge håller dom då. innan man kan byta

sök runt lite på google så kanske du hittar något;P jag tror inte det finns när den vikten skulle nog bli för onödig och jobbig att cykla med.

\Lindgren

Lite överallt..
612 Inlägg
14 oktober 2008
#20
Allt som har med dessa sorters däck är bara en massa skräp..

Däcket går inte att laga, och oftast, som skrivit i tidigare inlägg så tror folk att man aldrig kan få punktering och kör därmed fast man har punktering..

Jag själv ser ingen fördel med däcket, då du kan egentligen kan få 2 däck i medelklassen istället för ett "run-on-flat" däck..
Däcket är till för att man ska kunna ta sig till närmaste verkast och byta, och att det ska gå och hålla bilen på vägen vid en punktering, istället för att bilen t.ex. kan hamna i diket vid högre hastigheter.. Det är inte så när man har fått punktering att man från och med då, kan åka 20 mil och och vid 19mil börja tänka: -"man kanske skulle börja fundera på att ta sej till en däckverkstad.."


Eftersom det verkar vara en merit att skriva att man jobbar med däck, så har jag själv skiftat, lagat punktering och balanserat däck sedan 10 års åldern, och min far har ca 30 års erfarenhet inom branschen..

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.


Sök