Rengöring av (riktigt) smutsiga alufälgar

Corvair65 Stolt pappa
2 december 2008 · 161 Inlägg

Några tips om hur man rengör alufälgar med ingrodd smuts? Jag har provat med en kraftigare fälgrengörare utan resultat.

bosabengt
2 december 2008 · 2 035 Inlägg

Testa diverse avfettningar. Kallavfettning, alkalisk avfettning( bra mot smuts). Eller t ex avfettning Nano från turtle tror jag. finns t ex på JULA.
Jag har koncentrerad alkalisk avfettning (strovels) som jag späder själv. funderar själv på att späda väldigt lite just för mina fälgar.

Biljudsveteran sen 1984!
M7an oo=00=oo
2 december 2008 · 374 Inlägg

Herobiol är det du ska ha, det löser upp allt. Men låt det sitta på en bra stund, sen skrubbar du lite med en tandborste eller diskborste.

Freude am fahren!
BMW 525 (1975)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
2 december 2008 · 5 650 Inlägg

mina fälgar brukar bli svarta som satan då brombeleggen fram dammar satan jag brukar köra vanlig avfettning sen högtryck cirka 1-2 cm ifrån fälgen blir as rent=D dock får man spola redigt länge=D men resultatet blir nice

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
_Grynet_ Raggarmuffin
2 december 2008 · 138 Inlägg

räcker utmärkt med sonax extreme som du finner på mecken. kör aven på med okq8s superavfettning för att lösa tjära och asfalt.
låt det sitta en stund sen är det bara att dra på dig ett par diskhandskar och gnugga:) garaterat lättast att koppa åt på det sättet.
borstar och dyl är bara klumpigt och du kan inte komma åt på baksidan av fälgen

"Många vet hur en banan ser ut, men få vet hur den ska användas"
Flickor kör turbo. Kvinnor kör V8.
te_wik Forummoderator
2 december 2008 · 12 813 Inlägg

Du ska få tag på ett rengörningsmedel som heter Delta.
Dyrt som faan, 1200kr för 4l för några år sen.

Man ska späda ut det, en kork till 10l vatten, så de räcker länge.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
2 december 2008 · 12 813 Inlägg

_Grynet_ skrev:
räcker utmärkt med sonax extreme som du finner på mecken. kör aven på med okq8s superavfettning för att lösa tjära och asfalt.
låt det sitta en stund sen är det bara att dra på dig ett par diskhandskar och gnugga:) garaterat lättast att koppa åt på det sättet.
borstar och dyl är bara klumpigt och du kan inte komma åt på baksidan av fälgen

En disksvamp är bra oxå annars smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
2 december 2008 · 5 042 Inlägg

Polera dom med rubbning kanske kan funka!

C H E V R O L E T <3
Brandis Diktator
2 december 2008 · 968 Inlägg

bäst av allt är ju att förebygga... bara för fälgarna ser rena ut så kan dom ha en beläggning... och har man alu fälgar som är lackade vill man kanske inte spruta med högtryckstvätt på dom, då kan lacken släppa, och då blir det skit fult... även så med rengörning, att man kanske tar lite för starkt medel, men tycker föregående talare nämnt dom väsentliga som funkar... (själv kör jag autosol och vanligt varmvatten)

Malmoe SSS -12
2 december 2008 · 3 217 Inlägg

Annars ska tydligen bromsrengöring fungera ganska bra... smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
te_wik Forummoderator
2 december 2008 · 12 813 Inlägg

Fuckface skrev:
Annars ska tydligen bromsrengöring fungera ganska bra... smile

Eller bromsvätska wink De fräter bort de mesta.. haha.

(detta var ett skämt, inget seriöst förslag för den som inte förstod det!)

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Corvair65 Stolt pappa
2 december 2008 · 161 Inlägg

Tack för tipsen. Ska prova några av dom imorgon. Fälgarna har legat ett par år utan att först blivit tvättade (köpte dom för en vecka sen).

Germax
2 december 2008 · 12 086 Inlägg

Brukar inte sån här golvtvätt, kaustiksoda va bra till alu? kanske mpåste va obehandlad alu, inte lackerat alltså.

svanstrom a
2 december 2008 · 414 Inlägg

Körde med autosol o tandborste, funkade kanon!

hej
steifan DR!FTT3KN!K3R
2 december 2008 · 10 427 Inlägg

svanstrom skrev:
Körde med autosol o tandborste, funkade kanon!

Rubbing/Cleaner/Polish funkar hyfsat också. Dvs polera för hand med polermedel.

Sephira Fordonslackerare
3 december 2008 · 49 Inlägg

det bästa mot smuts på allt= Ammoniak eller vinäger!

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
3 december 2008 · 3 404 Inlägg

Biokleens fordonsglans funkar till ALLT! Sen  tar du bara en disk eller rotborste och skrubbar wink

Senast redigerat av TenZer (3 december 2008)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
wildboy_87_
3 december 2008 · 1 062 Inlägg

köp ALFANOL säger jag bara det får ju motordelar att se ut som nya kör det på dina fälgar så kan jag lova att det blir rent!!!!!!!!!!!!!!!

Team Björkeryd
TritoN Motorburen Ungdom
3 december 2008 · 499 Inlägg

För att inte skada fälgarna tror jag att det bästa är med någon avfettning, testa olika som någon ovan sa, men spola av emellan du testar så du inte blandar skiten och det blir en atombomb av allting wink Sen hade jag gnuggat under spolande hett hett hett hett vatten, bara gnuggat som en idiot. Sen har jag för mig att det är 30 CM avstånd med högtryck för att man ska vara säker på att lacken inte släpper.

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
Etingelholm
3 december 2008 · 979 Inlägg

Du kan ju alltid använda Ghb, det e ju medel för fälgar. Dock klassas som en drog:D hehe

Hpc
Honda Civic Ek4 "K24" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang