Köpråd: mercedes 190 bra förstabil?

steifan DR!FTT3KN!K3R
8 januari 2009 · 10 427 Inlägg

-Mackan- skrev:

EmilHammarlund skrev:

-Mackan- skrev:

Det är precis tvärt om en B230F är bra mycket törstigare än en 2.0L 190 eller om man jämn för med 2,3-8v.

Jag ändrade inlägget eftersom jag jämförde med fel 190 motor. En B230F tar runt 0,88l/mil bl. körning och det är ju mer än 0,66 som du skrev att 190 tar.

Det står att den skall göra det, i instruktionsboken, men det är nog bara önsketänkande.

Vet en 50+:are som lyckas wink

Rquired Allmänt envis
8 januari 2009 · 12 512 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

-Mackan- skrev:

EmilHammarlund skrev:
Mercedes 190 är komfortabel. Bra säkerhet och besiktningsresultat, dock inte så bra som 740 och 940. Den enklaste 190 är något törstigare än t ex en 740 med B230F. Delar ska visst vara dyra vad jag hört men vet inte om det stämmer.

Det är precis tvärt om en B230F är bra mycket törstigare än en 2.0L 190 eller om man jämn för med 2,3-8v.

Jag ändrade inlägget eftersom jag jämförde med fel 190 motor. En B230F tar runt 0,88l/mil bl. körning och det är ju mer än 0,66 som du skrev att 190 tar.

En 740 på 0,88? Låter lite lågt faktiskt... hmm

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
M103
8 januari 2009 · 1 570 Inlägg

Man ska inte vara rädd för småmotorerna, tickar på lääänge smile

Senast redigerat av henrikh (8 januari 2009)

Navkapsel
8 januari 2009 · 4 637 Inlägg

Rquired skrev:

EmilHammarlund skrev:

-Mackan- skrev:
Det är precis tvärt om en B230F är bra mycket törstigare än en 2.0L 190 eller om man jämn för med 2,3-8v.

Jag ändrade inlägget eftersom jag jämförde med fel 190 motor. En B230F tar runt 0,88l/mil bl. körning och det är ju mer än 0,66 som du skrev att 190 tar.

En 740 på 0,88? Låter lite lågt faktiskt... hmm

Enligt bl a konsumentverkets/bilprovningens böcker ska det stämma. Men siffrorna gäller en fabriksny motor och normal körning. Dock är farsans 740 rätt snål enligt honom men han kör ganska lungt.

Senast redigerat av EmilHammarlund (8 januari 2009)

steifan DR!FTT3KN!K3R
8 januari 2009 · 10 427 Inlägg

EmilHammarlund skrev:

Rquired skrev:

EmilHammarlund skrev:

Jag ändrade inlägget eftersom jag jämförde med fel 190 motor. En B230F tar runt 0,88l/mil bl. körning och det är ju mer än 0,66 som du skrev att 190 tar.

En 740 på 0,88? Låter lite lågt faktiskt... hmm

Enligt bl a konsumentverkets/bilprovningens böcker ska det stämma. Men siffrorna gäller en fabriksny motor och normal körning. Dock är farsans 740 rätt snål enligt honom...

Många som ligger därikring *insuper information om ämnet i en tråd i ett volvoforum*

Rquired Allmänt envis
9 januari 2009 · 12 512 Inlägg

steifan skrev:

EmilHammarlund skrev:

Rquired skrev:

En 740 på 0,88? Låter lite lågt faktiskt... hmm

Enligt bl a konsumentverkets/bilprovningens böcker ska det stämma. Men siffrorna gäller en fabriksny motor och normal körning. Dock är farsans 740 rätt snål enligt honom...

Många som ligger därikring *insuper information om ämnet i en tråd i ett volvoforum*

Kanske möjligt, man får ofta höra att den ska dra mkt med det gäller väl mest 740 turbon ifs...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Whiplash1966 Vilket tjafsande ! ! !
9 januari 2009 · 78 Inlägg

Slå till och köp en 190 cool klart härligare bil att köra än Volvos utbud av containers big_smile  helst kanske en 2,3 eller en 16 ventilare. 2,6 orna är en aning törstigare

Every day of my life I`m forced to add another name to the list off people who piss me off !!!!
twin_cam Smålänning
9 januari 2009 · 7 877 Inlägg

Kör på Mercedes 190. Fina bilar som fasen, och tål mycket misshandel smile

Även E30 är likadana, men tror den är lite dyrare i försäkring?

740 är helt normalt med 0,88 på en B230F.. det har jag kört min på, men sen fick jag smaka på volvos kvalité och fick en svårhittad felkod som öktat förbrukningen... Att man överhuvudtaget kan klämma i en bil med elektronisk insprutning 1,1 liter milen är sjukt... hmm Är troligen det som gör att alla 740 verkar ta mycket bensin.. folk hittar inte felet, då tar dom ut lampan och så tror idioterna att felet lagat sig roll

Men jag skulle ändå välja BMW eller Mercedes framför 740. Visst, 740 går knappt att köra sönder, men man måste ändå ha minst en till, eftersom nått alltid är trasigt....
T.ex gick min torkarspak av förra veckan, den tålde inte minusgrader...

Senast redigerat av twin_cam (9 januari 2009)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
steifan DR!FTT3KN!K3R
9 januari 2009 · 10 427 Inlägg

twin_cam skrev:
Men jag skulle ändå välja BMW eller Mercedes framför 740. Visst, 740 går knappt att köra sönder, men man måste ändå ha minst en till, eftersom nått alltid är trasigt....
T.ex gick min torkarspak av förra veckan, den tålde inte minusgrader...

Grattis wink Själv har jag aldrig varit med om att någon spak har gått sönder.
Edit: Gäller min nuvarande, min förra, och 3st andra liknande bilar jag 'brukat'.
Nuvarande bilen har endast ett halvljusrelä gått sönder på 2500 mil smile.
Förra bilen var det generatorn man fick byta vid strax över 30 000 mil
annars inga större konstigheter på driftsidan. roll

Senast redigerat av steifan (9 januari 2009)

_Glenne_ Bry mindre, varva mer
9 januari 2009 · 5 753 Inlägg

Hade en 190E förra vintern, och det var ingen höjdare, till och med en volvo var roligare att köra och då är det fan illa.... Men i övrigt var den ju skön och bra på alla sätt, förutom att den drog olja som fasen... Men en 190 med lite större motorn är säkert en bra bil, typ 2,6an kanske smile



Men av nån väldigt konstig anledning så saknar jag min gammla benz, så det måste ha varit en bra bil endå även fast den gick slött tongue

Senast redigerat av _Glenne_ (9 januari 2009)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
steifan DR!FTT3KN!K3R
9 januari 2009 · 10 427 Inlägg

_Glenne_ skrev:
Men av nån väldigt konstig anledning så saknar jag min gammla benz, så det måste ha varit en bra bil endå även fast den gick slött tongue

Känns som att Mercedes lyckats jäkligt bra med bilen isåfall smile

Melina525
9 januari 2009 · 36 Inlägg

Helt klart 190'n. Inget att tveka på. Hitta en med så lite rost som möjligt och köp den.

I started out with nothing, and I still have most of it left!
Seat Ibiza 1.9 tdi SXE "Den gule fan" (1999)
steifan DR!FTT3KN!K3R
10 januari 2009 · 10 427 Inlägg

Melina525 skrev:
Helt klart 190'n. Inget att tveka på. Hitta en med så lite rost som möjligt och köp den.

Det som är lite bökigt med alla bilmodeller som nämnts i tråden.

Kanske lönt att ta den 190:an, E34an, 740n osv som går att hitta i bäst skick smile

Miklen
10 januari 2009 ·

MB190E hade ja 2 första bilar..den första slutade det inte så bra me. Va riktigt slöa bilar men väldigt problemfria samt bekväma att åka i. Stryktåliga om ja får säga det själv.

Nåt dom inte tålde va när en spårvagn försökte göra en inverterad breddning på bilen smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/10377/539907_iwk087.jpg
Hård spårvagn smile

Turbovin Turbo lover
10 januari 2009 · 555 Inlägg

Skaffa 190:n du, bra mycket roligare att köra än nån 240/740.

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Only-volvo
10 januari 2009 · 685 Inlägg

Återigen, se om du kan hitta en 740 i bra skick. Så har du en bekväm och långlivad bil. Skaffa en gle eller glt 16v  om du vill ha lite mer drag i bilen.

No turbo shit - just real power!
Volvo 745 GLE "Slitvargen" (1988)
Ford Galaxy "Femtio nyanser av vit" (2001)
blacklin3 Ugglan-racing
10 januari 2009 · 362 Inlägg

Jag hade en 190:e som första bil en 87 med 6:a.. den var lite törstig men den var ju trimmad så den gick ju med.. men en klockren första bil faktiskt:big_smile

How does dust taste sucker??
svanstrom a
10 januari 2009 · 414 Inlägg

Har inte läst igenom hela tråden men kör på en 190 efter -87 då dom fick dubbla kamkedjer och elektronisk insprutning samt facelift! -88 o framåt är mycket piggare än -87erna o bakåt!

hej
Rquired Allmänt envis
10 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Kolla efter Peugeot 205 GTI annars, bra vägegenskaper och mkt motor i en lätt bil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Navkapsel
21 januari 2009 · 4 637 Inlägg

Hej!
Jag lånar den här tråden lite, dumt att starta en ny liknande.
Till nästa vinter kanske jag köper en bruksbil för maximalt 12.000 kronor eftersom min Volvo är så jäkla fin och det alltid är kul med en bil till. (Har tidigare funderat på bl a Lada Niva men som billig bruksbil är det inte det bästa alternativet för min plånbok.) Då är kanske Mercedes 190 ett intressant alternativ.
Någon som är kunnig om dessa? Lättmekade som Volvo? Dyra delar? Gott om delar? Vad ska man titta på vid köp? Vilka motorer finns? Bränsleförbrukning? Försäkringskostnader? Allt är intressant! Jag köper hellre en slö som är snål än en pigg som är törstig.

Vad skulle vara lämpliga alternativ? Ge förslag! Corolla? Golf? Mazda 323? Har samma frågor när det gäller dessa så att jag kan jämföra.

Ford Sierra är en skön, snål och bakhjulsdriven bil men eftersom jag ägt en vill jag prova något annat. Dessutom har Ford knappt några delar till dessa.

Senast redigerat av EmilHammarlund (21 januari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang