2324
Sök

lättat svänghjul & borttagen katalysator ? Ford Sierra

865 Inlägg
15 januari 2009
#21
pwei skrev:
MHperformance skrev:
sätt dit en tom katt, jag ska göra det på min skrothög, för att och testa, så väntar du en månad så kan jag ge dej svaret, men iom det är dubbla kattar så tror jag att det gör en jävla skillnad!!

Ja det gör ju säkert en JÄVLA skillnad på en motor med mindre än 150hk och utan turbo.. HAHA..

ha ha så mycket mer lönt det skulle vara att trimma din bil då den har ju bara 4 cylindrar:lol:


12 086 Inlägg
15 januari 2009
#22
Jag kan ju svara då tongue

Jag har inget svänghjul och kan för närvarande inte lätta något häller. Men ja hör av mig om de skulle bli ändring på de. Lättat svänghjul på Sierra är skitkul! smile

Att ta bort katalysatorn er enligt Ford 5hk, din motor heter N9C och C står för katalysator, samma motor N9 finns i andra länder och har 125hk.

Jag rensade katten på min förra Ford, men det va ett steg bland många andra så jag kan inte säga vad just det moddet gav.

Orka änns föreslå att man sätter i en Cossiemotor, kör man Sierra har man sällan ambitioner att lägga ner 15K på en motor man inte kan besikta med.

2 126 Inlägg
15 januari 2009
#23
Har du en gammal sliten kat sedan tidigare kan det bli stor skillnad utan den, ger nog som tidigare nämnts ca 5 hk men då avgaserna kan hålla bättre flöde så upplevs motorn som mindre slö.
Sedan så ger ju lättat svänghjul lättare varv villighet samt att den varvar ner snabbare när man släpper gasen då den roterande massan är mindre = roligare att köra!

NA hästar e dyra men fan så roliga! smile
Lycka till!


1 062 Inlägg
15 januari 2009
#24
Gör så här om du vill ha billig sugiseffekt.

Plocka ett topplock från skroten, bör väl kosta max 500:-.
Syna det noga efter sprickor. Plana nån m.m. och porta/putsa/jämna till kanaler en aning, se om du kan få tag på större ventiler billigt! Ofta sitter det i någon motor större diton som kan anpassas billigt för att passa.
Fräs sedan sätena och slipa ventiler för perfekt täthet.
Med din vassare kam och extraktor så kan du nog få en kul motor med lite grövre avgas och kattfritt.


M.V.H.


979 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#25
JapMax skrev:
Jag kan ju svara då tongue

Jag har inget svänghjul och kan för närvarande inte lätta något häller. Men ja hör av mig om de skulle bli ändring på de. Lättat svänghjul på Sierra är skitkul! smile

Att ta bort katalysatorn er enligt Ford 5hk, din motor heter N9C och C står för katalysator, samma motor N9 finns i andra länder och har 125hk.

Jag rensade katten på min förra Ford, men det va ett steg bland många andra så jag kan inte säga vad just det moddet gav.

Orka änns föreslå att man sätter i en Cossiemotor, kör man Sierra har man sällan ambitioner att lägga ner 15K på en motor man inte kan besikta med.

Tack för att du äntligen läste denna tråden så folk kan se vad du skrivit ist för att tjabba med varran här:) Fan e som andra världskriget så fort man nämner nått här:P

Hpc

Har alltid rätt!
689 Inlägg
15 januari 2009
#26
Herregud va folk kan börja jiddra om ingenting på denna hemsida...

Jag tycker iaf att det är kul som satan att folk har börjat lägga manken till och vill börja modda sina dohc sierra fordar smile

Kör ju själv en sierra med dohc och är klart sugen på lite mer fjång.. Dock så har kopplingen börjat ge upp för att syrran lånar ut bilen till kärringar som absolut inte ska ha körkort.

Men men nog om mig:)   Tycker du kan kolla efter en "racekatt", som säkerligen går att köpa beg.

Svarva svänghjulet  ger endast mer respons i motorn och inga hästar som du säkert redan vet. Blir lättare att få kärringstopp. 

Vart fick du tag på extraktor och kammarna?

Vart det något du behövde modda för att kunna plana 1,4mm?  Tänkte på om ventilerna tog i kolvarna eller om du var tvungen att skaffa justerbara kamdrev?
Mvh Erik

Livet är ett helvete, du är bjuden!

Har alltid rätt!
689 Inlägg
15 januari 2009
#27
Btw så såg jag nu vart du fått tag på grejorna smile

Livet är ett helvete, du är bjuden!

12 086 Inlägg
15 januari 2009
#28
pampers138 skrev:
Svarva svänghjulet  ger endast mer respons i motorn och inga hästar som du säkert redan vet. Blir lättare att få kärringstopp. 

Mvh Erik

Klart som fan att lättat svänghjul ger mer effekt, men de hamnar inte på maxeffekten om de va de du menar. På mellanregistret ger de en jävla extrafjong!

979 Inlägg
15 januari 2009
Trådstartare
#29
pampers138 skrev:
Btw så såg jag nu vart du fått tag på grejorna smile

Tack. Jag anser oxå att det e fördåligt med Dohc motorn. Folk kör enbart Pinto som jag personligen tycker inte e ngn hitt. Hemsidorna finns på min sida som du nyss hittade:) Angående kamaxlarna så får du mejla lr ringa till dom. Ja har fått min order lagd på hyllan så dom vet vad dom ska göra. Gjorde detta i god tid då ja ville ha en duration som inte fanns. Så i juni-juli lär ja få hem dom=) Rallydesign har extraktor & diffbroms m.m. annars går du bara in på martelius & hämtar hem=) Mvh

Hpc

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 januari 2009
#30
JapMax skrev:
pampers138 skrev:
Svarva svänghjulet  ger endast mer respons i motorn och inga hästar som du säkert redan vet. Blir lättare att få kärringstopp. 

Mvh Erik

Klart som fan att lättat svänghjul ger mer effekt

men alltså hur skulle ett lättat svänghjul kunna ger mer effekt?  du får mindre roterande massa att accelerera men ingen effekt. Skulle motorn kunna veta att svänghjulet är lättat och bestämma sig för att öka flödet av luft in i motorn?

lätt svänghjul, lätt kardan, lätta bromsskivor, lätta fälgar och lätta däck gör en bil mer accelerationssnabb, men det beror inte på att effekten ökar.
Senast redigerat av torpis (15 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Mr.
253 Inlägg
15 januari 2009
#31
no_fake skrev:
pwei skrev:
MHperformance skrev:
sätt dit en tom katt, jag ska göra det på min skrothög, för att och testa, så väntar du en månad så kan jag ge dej svaret, men iom det är dubbla kattar så tror jag att det gör en jävla skillnad!!

Ja det gör ju säkert en JÄVLA skillnad på en motor med mindre än 150hk och utan turbo.. HAHA..

ha ha så mycket mer lönt det skulle vara att trimma din bil då den har ju bara 4 cylindrar:lol:

haha?va? Jag kan för under 12 000kr öka effekt på min 4cyl motor med 50%...
Men det är ju inte min bil tråden handlar om.
Senast redigerat av pwei (15 januari 2009)

Köpes:
18T Turbo

Mr.
253 Inlägg
15 januari 2009
#32
MHperformance skrev:
pwei skrev:
MHperformance skrev:
sätt dit en tom katt, jag ska göra det på min skrothög, för att och testa, så väntar du en månad så kan jag ge dej svaret, men iom det är dubbla kattar så tror jag att det gör en jävla skillnad!!

Ja det gör ju säkert en JÄVLA skillnad på en motor med mindre än 150hk och utan turbo.. HAHA..

allt är ju relativt din jävla fjabbe!! beror ju på vad man räknar som bra, jag vet av egen erfarenhet att det gör märkbar skillnad, så håll käft om du inte har nått vettigt att säga!!

Jaja. om du nu tycker att upp till 5hk gör märkbar skillnad ska jag sluta disskutera med dig. (4% effektökning)
Senast redigerat av pwei (15 januari 2009)

Köpes:
18T Turbo

Har alltid rätt!
689 Inlägg
15 januari 2009
#33
AnderssonE30 skrev:
pampers138 skrev:
Btw så såg jag nu vart du fått tag på grejorna smile

Tack. Jag anser oxå att det e fördåligt med Dohc motorn. Folk kör enbart Pinto som jag personligen tycker inte e ngn hitt. Hemsidorna finns på min sida som du nyss hittade:) Angående kamaxlarna så får du mejla lr ringa till dom. Ja har fått min order lagd på hyllan så dom vet vad dom ska göra. Gjorde detta i god tid då ja ville ha en duration som inte fanns. Så i juni-juli lär ja få hem dom=) Rallydesign har extraktor & diffbroms m.m. annars går du bara in på martelius & hämtar hem=) Mvh

Verkade ju sjysst pris på extraktor röret smile  145 pund.  Vad går frakten på?


Sry för OT

Livet är ett helvete, du är bjuden!

12 086 Inlägg
15 januari 2009
#34
torpis skrev:
JapMax skrev:
pampers138 skrev:
Svarva svänghjulet  ger endast mer respons i motorn och inga hästar som du säkert redan vet. Blir lättare att få kärringstopp. 

Mvh Erik

Klart som fan att lättat svänghjul ger mer effekt

men alltså hur skulle ett lättat svänghjul kunna ger mer effekt?  du får mindre roterande massa att accelerera men ingen effekt. Skulle motorn kunna veta att svänghjulet är lättat och bestämma sig för att öka flödet av luft in i motorn?

lätt svänghjul, lätt kardan, lätta bromsskivor, lätta fälgar och lätta däck gör en bil mer accelerationssnabb, men det beror inte på att effekten ökar.

Att varva upp en motor kräver effekt, slipper motorn varva upp tex 5kg på veven lär de märkas på en dynamo. Sen hur du/ni menar att man definierar effekt vet inte jag.

Asså de beror ju på hur man ser det, det ger kanske inte effekt men det tar bort förluster = mer effekt smile
Senast redigerat av JapMax (15 januari 2009)

1 062 Inlägg
16 januari 2009
#35
Ska det vara så svårt att inse att svänghjulet ÄR en del av motorn lika mycket som kolvar, kammar, vevaxel m.m.
Görs alla delar lättare minskar man massan som "stjäl" effekt och mera effekt kan mätas upp i en motorbromsbänk. En motor behöver inte veta något lol

M.V.H.


297 Inlägg
16 januari 2009
#36
Den där motorn är ju inte det bästa som finns direkt. Värmekänslig osv. Men samma motor finns med 16 ventilstopp i Escort RS2000, Transit och Scorpio. I RS2000 ger den 150hk. Så om man vill trimma billigt med god effekt, så letar man reda på en skrotad RS2000 och köper toppen(eller hela motorn) och motorstyrningen mm(detta borde man kunna få lös för 3000kr) och monterar dit. Då har man fått 30hk för 100kr st och det kommer man aldrig under när det gäller nåt annat sugmotortrim.
Jag vågar inte ens tänka på vad kammar, extraktor och mappning skulle kosta för att få upp en 8ventils DOHC till 150hk, inte under 4000 för kammar med lyftar osv, 2000kr extraktor och mappning knappast under 2000kr. Skulle man sen behöva porta 8v toppen så är det ju ytterliggare pengar.
Finns även en 2,3 motor från Scorpio(den fula 90-tals Scorpion) som bygger på samma motor, den ger standard 145 hk och en komplett sådan motor får man säkert lös för 1500kr.

Det går förresten en Sierra med RS2000 topp i Karlskrona, finns med på minst två andra forum iallafall. Fmcs.nu bla

Så lägg inga pengar på 8v DOHC.


84 Inlägg
16 januari 2009
#37
Att ta bort en frisk kat (dvs en som inte är TÄPPT) gör ingen märkbar nytta. Börjar den däremot bli täppt så gör det skillnad att ta bort den. Men det betyder inte att bilen ger MER effekt än original, utan att man rättar till ett fel och återställer bilen till original!
Sen många bilar från slutet av 80-talet och början på 90-talet som har fler hk i okattad version, det är INTE katen som stjäl några hk utan det är andra modifikationer som är gjorda för att minska utsläppen. Oftast sänkt komp, andra kamtider osv. Hur det är på just DOCH-motorn vet jag inte.
Det jag skulle gjort är att ta bort katen, sen när det är dags för SBP nästa gång klämma dit en frisk metallisk rejskat. Inte för att flödet är bättre i den metalliska utan för att dom tål mer stryk utan att dom blir täppta. Anledningen till att katar blir täppta är oftast fel på motorn och att den då spottar massa oförbränt bränsle i katen som då delvis smälter. Detta gäller då keramiska och inte metalliska.

Till en sugis skulle jag rekommendera att satsa på ett bra extraktorrör, det ger bra med effekt och är lätt att montera. Ska man vara mer avancerad är det portning av topp som gäller, men då börjar det kosta mera.

Ps, jag har jobbat 20 år som bilmek, men det är upp till er att tolka det jag skriver hur ni vill.

Mvh//Tobbe.
Senast redigerat av The_Dagger (16 januari 2009)

Mvh//Tobbe

Forummoderator
10 576 Inlägg
16 januari 2009
#38
AndreasPlars skrev:
Ska det vara så svårt att inse att svänghjulet ÄR en del av motorn lika mycket som kolvar, kammar, vevaxel m.m.
Görs alla delar lättare minskar man massan som "stjäl" effekt och mera effekt kan mätas upp i en motorbromsbänk. En motor behöver inte veta något lol

M.V.H.

Du kommer inte att kunna mäta upp mer effekt....  perpetum mobile, det går inte...  enl den teorin skulle ju en motor helt utan svänghjul, vevaxel, kolvar och stakar ge messt effekt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 062 Inlägg
16 januari 2009
#39
torpis skrev:
AndreasPlars skrev:
M.V.H.

Du kommer inte att kunna mäta upp mer effekt....  perpetum mobile, det går inte...  enl den teorin skulle ju en motor helt utan svänghjul, vevaxel, kolvar och stakar ge messt effekt.

Jag behöver inte göra det då det redan finna andra som både har räknat på det och mätt upp det.
Hur är det med fysikkunskaperna, sov du på lektionen? wink

M.V.H.


Mr.
253 Inlägg
16 januari 2009
#40
AndreasPlars skrev:
torpis skrev:
AndreasPlars skrev:
M.V.H.

Du kommer inte att kunna mäta upp mer effekt....  perpetum mobile, det går inte...  enl den teorin skulle ju en motor helt utan svänghjul, vevaxel, kolvar och stakar ge messt effekt.

Jag behöver inte göra det då det redan finna andra som både har räknat på det och mätt upp det.
Hur är det med fysikkunskaperna, sov du på lektionen? wink

M.V.H.

Jo torpis är ju helt okunnig vad gäller motorer.

Köpes:
18T Turbo


Sök