Att ta bort en frisk kat (dvs en som inte är TÄPPT) gör ingen märkbar nytta. Börjar den däremot bli täppt så gör det skillnad att ta bort den. Men det betyder inte att bilen ger MER effekt än original, utan att man rättar till ett fel och återställer bilen till original!
Sen många bilar från slutet av 80-talet och början på 90-talet som har fler hk i okattad version, det är INTE katen som stjäl några hk utan det är andra modifikationer som är gjorda för att minska utsläppen. Oftast sänkt komp, andra kamtider osv. Hur det är på just DOCH-motorn vet jag inte.
Det jag skulle gjort är att ta bort katen, sen när det är dags för SBP nästa gång klämma dit en frisk metallisk rejskat. Inte för att flödet är bättre i den metalliska utan för att dom tål mer stryk utan att dom blir täppta. Anledningen till att katar blir täppta är oftast fel på motorn och att den då spottar massa oförbränt bränsle i katen som då delvis smälter. Detta gäller då keramiska och inte metalliska.
Till en sugis skulle jag rekommendera att satsa på ett bra extraktorrör, det ger bra med effekt och är lätt att montera. Ska man vara mer avancerad är det portning av topp som gäller, men då börjar det kosta mera.
Ps, jag har jobbat 20 år som bilmek, men det är upp till er att tolka det jag skriver hur ni vill.
Mvh//Tobbe.
Senast redigerat av The_Dagger (16 januari 2009)
Mvh//Tobbe