Nån som testat detta dämpmatrial?

Robi89n
7 februari 2009 · 188 Inlägg

någon som testat detta? kan nog inte vara någon höjdare med tanket på priset wink
http://www.blocket.se/vi/19503818.htm?ca=23_5_s

R_Stalhandske
7 februari 2009 · 399 Inlägg

Vanlig bitumenmatta, finns på mekonomen o alla möjliga ställen

andreas_gbg_
7 februari 2009 · 1 634 Inlägg

Var ingen större prisskillnad ifrån mekonomen, annat mått på den bara.

Numera Saab 9-5 Aero -00
Robi89n
7 februari 2009 · 188 Inlägg

okej e de något som är värt att köpa?

Phaetoon
7 februari 2009 · 8 156 Inlägg

En hel del bilar är dämpade med asfalts-/bitumenmattor redan från fabriken. Styvar upp.
Bra att dämpa t.ex. dörrar, tak och golv med. Dämpar ljud som fortplantar sig i karossen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Robi89n
8 februari 2009 · 188 Inlägg

okej hade tänkt använda de i kofferten för att få bort plåtskrammel från baslådan smile

laddtryck_87 strömmen finner väen, jä fy fään.
8 februari 2009 · 61 Inlägg

funkar perfekt till just de.. Dessa mattor sitter i dörrar, skuff, tak, golv i dom flesta nya bilar.. Blir väldigt lätt formade med lite värme..

Lonefox Bad music kills good sound
8 februari 2009 · 7 241 Inlägg

O andra sidan så ÄR butylmattor mkt bättre......nackdelen är att de kostar så mkt mer sad

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Corvair65 Stolt pappa
8 februari 2009 · 161 Inlägg

Jag satte bitumen i Corvairen i sommras. La ut dom på trädgårdsbordet i solen en stund så dom blev mjuka. Blev en märkbar skillnad i ljudnivå.

Phaetoon
8 februari 2009 · 8 156 Inlägg

Lonefox skrev:
O andra sidan så ÄR butylmattor mkt bättre......nackdelen är att de kostar så mkt mer sad

Egentligen ska man väl använda sig av både bitumen, butyl och skumgummi-mattor?
Är verkligen gummi (butylmattorna) så mycket bätte än bitumen?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Lonefox Bad music kills good sound
8 februari 2009 · 7 241 Inlägg

Phaetoon skrev:

Lonefox skrev:
O andra sidan så ÄR butylmattor mkt bättre......nackdelen är att de kostar så mkt mer sad

Egentligen ska man väl använda sig av både bitumen, butyl och skumgummi-mattor?
Är verkligen gummi (butylmattorna) så mycket bätte än bitumen?

Att aplicera JA.
Sedan jobbar de med principen av två olika matrial redan i grunden till viss del då de har en tunn aluminiumfolie ytterst...tror det kallas viskoeffekten (INTE säker här)

Dock kan man göra som Erik gjorde i sin bil med.
"Här använder jag en teknik som är relativt ovanlig, den kallas för begränsat lager.
Man använder en seg massa som kopplar ihop den vibrerande ytan med en annan styv yta."
Tex så använde han följande:
"Det dämpande lagret är från svenska Swe-dac och det andra styva lagret är 0,5 mm aluminiumplåt."

Det blir samma princip som de flesta butylmattor använder sig av...fast värre big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Phaetoon
8 februari 2009 · 8 156 Inlägg

En tunn aluminiumfolie kan ju inte styva upp så mycket, men det ger säkert en förbättrning.
Borde väl gå att göra en bitumen-matta med aluminiumfolie som "bindmaterial"?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Lonefox Bad music kills good sound
8 februari 2009 · 7 241 Inlägg

Phaetoon skrev:
En tunn aluminiumfolie kan ju inte styva upp så mycket, men det ger säkert en förbättrning.
Borde väl gå att göra en bitumen-matta med aluminiumfolie som "bindmaterial"?

Frågan är om det är mjukt nog.
Borde det eg. bli då dämpmassa blir rätt hårt då det har härdat.
Hmmm....får skaffa lite alu nu o prova smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
evilaudio
8 februari 2009 · 16 195 Inlägg

Phaetoon skrev:
En tunn aluminiumfolie kan ju inte styva upp så mycket, men det ger säkert en förbättrning.
Borde väl gå att göra en bitumen-matta med aluminiumfolie som "bindmaterial"?

ett lager M1 matta (från brl)  dämpar vibrationer bättre än 2 lager "asfaltsmatta"

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Lonefox Bad music kills good sound
8 februari 2009 · 7 241 Inlägg

evilaudio skrev:

Phaetoon skrev:
En tunn aluminiumfolie kan ju inte styva upp så mycket, men det ger säkert en förbättrning.
Borde väl gå att göra en bitumen-matta med aluminiumfolie som "bindmaterial"?

ett lager M1 matta (från brl)  dämpar vibrationer bättre än 2 lager "asfaltsmatta"

M1-mattan är väl runt 2mm tjock totalt? Och jag antar att du talar om dubbla 4mm's lager nu wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Phaetoon
8 februari 2009 · 8 156 Inlägg

evilaudio skrev:

Phaetoon skrev:
En tunn aluminiumfolie kan ju inte styva upp så mycket, men det ger säkert en förbättrning.
Borde väl gå att göra en bitumen-matta med aluminiumfolie som "bindmaterial"?

ett lager M1 matta (från brl)  dämpar vibrationer bättre än 2 lager "asfaltsmatta"

Hur står den sig jämfört med Bimast Bomb på 4mm? (Den är ju en kombination av bitumen- och butylmatta?)

Nu ligger det visserligen i bit fram i framtiden, men om man ska bygga ljud i en veteranbil och fixa ljuddämpning så kan man lika gärna göra det ordentligt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
andreas_gbg_
8 februari 2009 · 1 634 Inlägg

Jag älskar StP (BRL´s M1). Det är lätt att lägga på och dämpar bra. Sedan tycker inte jag priset är allt för illa. Men ska jag vara ärlig så använde jag mig även av Mekonomens asfaltsmatta på fotplatserna i bilen då jag kunde lägga hela ark där, vilket var väldigt smidigt.

Numera Saab 9-5 Aero -00
evilaudio
8 februari 2009 · 16 195 Inlägg

Lonefox skrev:

evilaudio skrev:

Phaetoon skrev:
En tunn aluminiumfolie kan ju inte styva upp så mycket, men det ger säkert en förbättrning.
Borde väl gå att göra en bitumen-matta med aluminiumfolie som "bindmaterial"?

ett lager M1 matta (från brl)  dämpar vibrationer bättre än 2 lager "asfaltsmatta"

M1-mattan är väl runt 2mm tjock totalt? Och jag antar att du talar om dubbla 4mm's lager nu wink

stämmer... M1 mattan e ca 2mm...     gjorde ju detta test i tokkens bubbla nä vi byggde den inför förra året.. grym skillnad.. M1 dämpar mycke bättre å väger ju mycke mindre.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Phaetoon
8 februari 2009 · 8 156 Inlägg

evilaudio skrev:
stämmer... M1 mattan e ca 2mm...     gjorde ju detta test i tokkens bubbla nä vi byggde den inför förra året.. grym skillnad.. M1 dämpar mycke bättre å väger ju mycke mindre.

Låter som en ganska så bra lösning för min del då? Vill ju inte att bilen ska lukta alltför mycket asfalt en varm dag heller.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Lonefox Bad music kills good sound
8 februari 2009 · 7 241 Inlägg

polomononen skrev:
Luktar verkligen asfaltsmattan när den blir varm? Nu har jag inte haft asfaltsmattan i min bil när det varit en varm sommardag. Men när jag värmde fast mattorna så kände jag ingen lukt och då värmde jag så de smälte (skulle gissa på ca 60 C) Borde väl inte vara större skilnad mot en varm sommardag... eller?

Isf har du dåligt luktsinne för de luktar när de blir varma jo.....dock gillar jag den doften big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang