Elbilar/miljöbilar, när kan du tänka dig köpa en?

Garfield
9 februari 2009 · 1 019 Inlägg

Jag kan tänka mej en sån här vilken dag som helst. Bara jag slipper betala den. smile
http://www.elementale.com/images/2006_tesla_Roadster.jpg

ZonaX Svetsare
9 februari 2009 · 3 150 Inlägg

TheDeadDorkster skrev:
Själv har jag följande krav innan jag skulle kunna tänka mig gå över till el-/miljöbilar?:
1)Den måste vara billigare att köra än dagens bilar!
2)Jag måste kunna köra åtminstone 5-60 mil på en tank, helst mer än 100 mil per tank utan att man kör som en kärring.
3)Tanka/Ladda bilen får inte ta längre än 5 minuter per gång, och ska inte kräva att jag måste köra en omväg på 3-4 mil för att tanka/ladda.
4)Ha liknande eller bättre prestanda än min bil.
5)Lastförmågan och lastmått får inte minska pga t.ex. batteripaket
6)Den ska passa åt en familj med 2 vuxna, 2 barn och en hund + bagage.

Tycker nog som du ungefär.  Och samma/bättre prestanda är verkligen ett måste!  Fast det skulle bli tråkigt om turbosuset, turbokicken, dumpljudet och motorvarvljudet när man varvar rött försvann. 

Tänk liksom en dag på strippen om 30 år - köra ikapp med elbilar  =  :'(

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
Thiger_84
9 februari 2009 · 509 Inlägg

ZonaX skrev:

TheDeadDorkster skrev:
Själv har jag följande krav innan jag skulle kunna tänka mig gå över till el-/miljöbilar?:
1)Den måste vara billigare att köra än dagens bilar!
2)Jag måste kunna köra åtminstone 5-60 mil på en tank, helst mer än 100 mil per tank utan att man kör som en kärring.
3)Tanka/Ladda bilen får inte ta längre än 5 minuter per gång, och ska inte kräva att jag måste köra en omväg på 3-4 mil för att tanka/ladda.
4)Ha liknande eller bättre prestanda än min bil.
5)Lastförmågan och lastmått får inte minska pga t.ex. batteripaket
6)Den ska passa åt en familj med 2 vuxna, 2 barn och en hund + bagage.

Tycker nog som du ungefär.  Och samma/bättre prestanda är verkligen ett måste!  Fast det skulle bli tråkigt om turbosuset, turbokicken, dumpljudet och motorvarvljudet när man varvar rött försvann. 

Tänk liksom en dag på strippen om 30 år - köra ikapp med elbilar  =  :'(

Fan va trist de skulle bli då, bara vindsus.

När bensinen tar slut så ska jag köpa mig en radiobil. wink

-Akerfeldt-
9 februari 2009 · 2 638 Inlägg

ZonaX skrev:
Tycker nog som du ungefär.  Och samma/bättre prestanda är verkligen ett måste!  Fast det skulle bli tråkigt om turbosuset, turbokicken, dumpljudet och motorvarvljudet när man varvar rött försvann. 

Tänk liksom en dag på strippen om 30 år - köra ikapp med elbilar  =  :'(

Tänkte på samma som du, ljudet. Ljuden från bilen är ju halva grejen, man vill ju höra hur motorn jobbar osv. När de kommit på någon sjysst lösning så elbilarna inte är ljudlösa skulle jag kunna tänka mig att ha en.

Sen ska den även:
1. Se snygg ut, inte som något som ser ut att ha ramlat ner från mars.
2. Ha prestanda som dagens bilar, dvs minst 0-100 på runt 7-8 sek.
3. Kunna åka minst 50-60 mil på en laddning, dvs inte dra så mycket el.
4. Laddningen ska inte ta år som det gör idag, max 10 min tycker jag.
5. Kvalitet och krocksäkerheten lika prioriterad.
6. Det ska gå lika snabbt som idag att få upp värmen när det är kallt ute.
7. Det ska inte bli massa bestraffningar och skatter på elen, det ska vara billigt att vara "miljövän".

DusanMandick Random Hero
9 februari 2009 · 4 047 Inlägg

henrikh skrev:
1. Den måste vara minst lika bekväm och tyst att åka i
2. Den måste vara minst lika säker
3. Den måste vara snygg, inte någon liten plastig småbil på 3 meter (helst ska det vara storbilsklass)
4. Den måste vara billigare att köra

Prestanda är inte lika viktigt.

dom är redan tystare mindre ryckiga o billigare  o köra tongue

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
9 februari 2009 · 3 404 Inlägg

Den dagen en elbil med bra kvalitet och prestanda byggs och den får inte ha mkt kortare räckvidd än 60mil samt inte ha mkt längre laddningstid än 10minuter.

Men jag kommer sakna allt vad förbränningsmotorer är, fatt vad trisst att inte ha något annat motorljud än ett litet sus sad

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
ExXtr3me Kiss my palewhite ass
9 februari 2009 · 1 898 Inlägg

När ? ALDRIG, dom är så fruktansvärt fula och man kommer ingenstans...

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Tuffhaggman
9 februari 2009 · 864 Inlägg

Som alla andra säger, de ska kännas som en normal bil. Vi får väl vänja oss med tanken på att mullret kommer försvinna, tråkigt men oundvikligt. Det viktigaste är att dom beter sig som bilar....

Navkapsel
10 februari 2009 · 4 637 Inlägg

De enda kraven jag har på en bil är i stort sätt att den är säker, håller hög kvalitet och är lättmekad. Helst rwd. Finns nog inga sådana miljöbilar ännu...

Senast redigerat av EmilHammarlund (10 februari 2009)

heltcp Trucker
10 februari 2009 · 30 Inlägg

ska etanol konvertera min bil. så kan man köra ut i miljön.

jimmstein
10 februari 2009 · 15 Inlägg

har allvarliga funderingar på att skaffa en den dagen då helvetet fryser till is

En sann gentleman är någon som vet hur man spelar säckpipa, men låter bli.
Audi A4 "S-line" (2005)
Holiace
10 februari 2009 · 1 754 Inlägg

Problemet ligger i att batterierna kan inte hålla så sjukt mycket mer energi. Man kommer väl kunna dubbla kapasiteten/liter men sen blir inte inte mycket bättre om vi inte kommer med en ny teknik (Referat från "expert").

Jag kan inget om allt.
Beeenny
10 februari 2009 · 982 Inlägg

när de finns en miljö/el bil likvärdig tex koenigsegg eller buggati veyron och kostar under 300 tusen

då kan ja börja fundera på de

Snajdarn Lights out.
10 februari 2009 · 124 Inlägg

10-20mil på en tank är inget alternativ. Tänker inte sätta i mig i något som Mona Muslim och Maria Wetterstrand har bestämmt att jag ska köra. Så länge jag får tag i diesel kommer mina bruksbilar att rulla på det. Jag älskar ljudet av en gammaldiesel motor knacka igång på morgonen. Jag kommer imån av ekonomi vara den sista som överger bensin/diesel.

soyd
10 februari 2009 · 1 853 Inlägg

För det första så finns det bra en miljöbil och det är Elbilen och den är bara en miljöbil om du laddar den på el utvunnen ur ex vindkraft... osv osv


But I'll think I pass on this one I'm afraid!

TyrolerHatt Skogsmålare
10 februari 2009 · 630 Inlägg

Jag skulle nog kunna tänka mig en för att transportera mig till jobb de flesta dagar.

så kan man ju ta fram den "vanliga" bilen när man känner för att köra något ordentligt

Hammarslag Inläggskritiker
10 februari 2009 · 990 Inlägg

Volvos C30 elbil skulle jag mycket väl vilja ha, perfekt till o från jobbet o affärer.
Fast den hra väl iofs inte kommit ut än ?

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Pikey
10 februari 2009 · 2 283 Inlägg

Nja, nästan så att kollektivtrafiken lockar mer...
Fast ähh vettifan egentligen.

R.I.P. Michael Jackson!
Aerodynamik ...
10 februari 2009 · 7 120 Inlägg

Skulle lätt kunna tänka mig en, bara den är praktisk, tyst och billig.  Dock bara som bruksbil

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
10 februari 2009 · 1 874 Inlägg

Äger redan en miljöbil...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang