Diskussion: Vad tror ni om Saabs framtid?

twin_cam Smålänning
19 februari 2009 · 7 877 Inlägg

Jag hoppas att Saab överlever. Dom har klarat kriser förr, och dom kan klara krisen nu om dom gör på rätt sätt.

Vore synd om ett ändå så anrikt märke som saab är skulle gå omkull. Var, i alla fall fram till början på 2000-talet ett av de märken med flest segrar inom rally t.ex, trots att dem då inte tävlat på nästan 20 år.
Har fortfaronde uthållighetsrekord på Talladega som ingen försökt slå än (även om det är annat virke i Trionic 5 mot dom nya).

Jag kan inget om ekonomi, men r-teds förslag låter som ett av de bästa lösningarna hittils, tyvärr... Vet inte riktigt hur det funkar, men köps konkursboet sen, så bör det gå att rekonstruera företaget och börja om. UTAN massa bonusar till gamla chefer e.t.c.. Mer ska jag inte säga då jag inte har en aning om vad jag pratar om...


Hörde på Rix FM eller P3 idag (lyssnade på båda) att Opel också funderade på rekonstruering, och va tal om att Opel och Saab skulle gå ihop utanför GM. Vore kanske inte dumt...

blacken skrev:

Seth skrev:

Dahlhjelm skrev:
Dieselmotorn och Ottomotorn har många likheter men dom är två enskilda motortyper.

Du kan läsa artikeln på Wikipedia om dieselmotorn som jag har skrivit så ser du skillnaderna.

/Eric.

de enda likheterna i stora drag e väl att de är båda av kolvtyp elr?

Ottomotorn är kolvmotorn, dvs en Diesel är en ottomotor..

En Dieselmotor är en Dieselmotor.
En Ottomotor är en Ottomotor.

En Diesel kan gå på brännolja, diesel, matolja, råolja
en Ottomotor kan gå på Bensin, Etanol, fotogen, gas

Han som uppfann Ottomotorn hette Otto, hen som uppfan Dieselmotorn hette Diesel. Glasklart.

Är två helt olika motorer, men dom fungerar mekaniskt och är uppbyggda på i princip samma sätt, men det är ändå olika motorer.

Alltså, en dieselmotor är INTE en ottomotor. Är bland det första man får lära sig på fordonsprogrammet om inte annat.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Bjork OEM <3
19 februari 2009 · 6 957 Inlägg

blacken skrev:

Seth skrev:

Dahlhjelm skrev:

Dieselmotorn och Ottomotorn har många likheter men dom är två enskilda motortyper.

Du kan läsa artikeln på Wikipedia om dieselmotorn som jag har skrivit så ser du skillnaderna.

/Eric.

de enda likheterna i stora drag e väl att de är båda av kolvtyp elr?

Ottomotorn är kolvmotorn, dvs en Diesel är en ottomotor..

Denna tråden har funkat fint sen igår, sluta upp med att snacka OT och håll er till ämnet!!

OEM <3
EPG Kärnkraftstomte
19 februari 2009 · 766 Inlägg

Självklart kommer SAAB att överleva, är allderles för etablerat företag.
Dock kommer det nog bli i en helt annan form än idag.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
lindell90
19 februari 2009 · 876 Inlägg

MagnumR skrev:
Självklart kommer SAAB att överleva, är allderles för etablerat företag.
Dock kommer det nog bli i en helt annan form än idag.

tyvärr så verkar det vara över för Saab nu.

http://www.automotorsport.se/news/17212 … ;dar-saab/

AndreasPlars
19 februari 2009 · 1 062 Inlägg

cowboy skrev:
(undrar vem som ska köpa alla etanolbilar i andra hand?)

Antagligen samma som är intresserade av att köpa en bensinbil efterson de går exakt lika bra på bensin som en ren bensinSaab gör. om du nu inte visste det. Bara att Biopowern har hårdare material i säten och rostfria ventiler och lite annat. Inga nackdelar alltså.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
alain www.bimmerpower.org
20 februari 2009 · 3 995 Inlägg

Det ser inte så ljus ut sad
Underleverantörer stoppar leveranser
Klockan klämtar för Saab och dess underleverantörer. En avveckling kan sluta med konkurser för ett 40-tal svenska bolag. Flera tyska leverantörer drar nu tillbaka sina leveranser, erfar GP.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … p;a=477838
Arbetsförmedlingen höjer beredskapen
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d … p;a=477801

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
20 februari 2009 · 3 404 Inlägg

Jag har god lust att slå ner allt vad politikerpack heter! Hur svårt kan de vara att kasta in pengar i Saab? Sverige behöver både Saab och Volvo, en förlust av någon eller båda skulle innebära arbetslöshet och en massa skit.

Vissa säger att Saab är ett sjunkande skepp, jag skulle vilja påstå att det är en träbåt som sjösatts för våren. Man behöver köra med länspumparna ett tag till innan hon sväller och flyter på egen hand.

Nu utan någon förbaskad GM som begränsar så skulle Saab kunna lyckas bra, de har de gjort förr så varför inte igen? Kanske börja satsa lite inom motorsport som de gjorde förr med stora framgångar.

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Hammarslag Inläggskritiker
20 februari 2009 · 990 Inlägg

Saab konkar inte, för välkänt märke.
Kommer bara bli lite förändringar som vi privat personer knappt kommer märka av.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
TRYIT Teddan
20 februari 2009 · 2 495 Inlägg

konkurs om omstart som jag har skrivit innan. det är den enklaste lösningen.

ungefär som att installera om sitt operativsystem när det är för mycket strul och virus osv.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
TRYIT Teddan
20 februari 2009 · 2 495 Inlägg

TenZer skrev:
Jag har god lust att slå ner allt vad politikerpack heter! Hur svårt kan de vara att kasta in pengar i Saab? Sverige behöver både Saab och Volvo, en förlust av någon eller båda skulle innebära arbetslöshet och en massa skit.

Vissa säger att Saab är ett sjunkande skepp, jag skulle vilja påstå att det är en träbåt som sjösatts för våren. Man behöver köra med länspumparna ett tag till innan hon sväller och flyter på egen hand.

Nu utan någon förbaskad GM som begränsar så skulle Saab kunna lyckas bra, de har de gjort förr så varför inte igen? Kanske börja satsa lite inom motorsport som de gjorde förr med stora framgångar.

politikerpack ???

moget.
politikerna gör det bästa möjliga av skattepengarna.
att köpa ett företag som håller på att kursa är inte rätt mot skattebetalarna.
Om jag kör mitt företag i botten så kommer inte staten och räddar mig ?

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Snajdarn Lights out.
20 februari 2009 · 124 Inlägg

TenZer skrev:
Jag har god lust att slå ner allt vad politikerpack heter! Hur svårt kan de vara att kasta in pengar i Saab? Sverige behöver både Saab och Volvo, en förlust av någon eller båda skulle innebära arbetslöshet och en massa skit.

Vissa säger att Saab är ett sjunkande skepp, jag skulle vilja påstå att det är en träbåt som sjösatts för våren. Man behöver köra med länspumparna ett tag till innan hon sväller och flyter på egen hand.

Nu utan någon förbaskad GM som begränsar så skulle Saab kunna lyckas bra, de har de gjort förr så varför inte igen? Kanske börja satsa lite inom motorsport som de gjorde förr med stora framgångar.

Ja annars låter det ju som att du skulle vara en lämplig person att ta över landets skattepengar. "skjuta till lite här, skjuta till lite där" OJ pengarna tog slut i Saab efter 2år, men det ju lungt! Bara att mata in lite till eller hur?

PH_
20 februari 2009 · 310 Inlägg

TenZer skrev:
Jag har god lust att slå ner allt vad politikerpack heter! Hur svårt kan de vara att kasta in pengar i Saab? Sverige behöver både Saab och Volvo, en förlust av någon eller båda skulle innebära arbetslöshet och en massa skit.

Vissa säger att Saab är ett sjunkande skepp, jag skulle vilja påstå att det är en träbåt som sjösatts för våren. Man behöver köra med länspumparna ett tag till innan hon sväller och flyter på egen hand.

Nu utan någon förbaskad GM som begränsar så skulle Saab kunna lyckas bra, de har de gjort förr så varför inte igen? Kanske börja satsa lite inom motorsport som de gjorde förr med stora framgångar.

De där pengar du snackar om som borde kastas in i saab, det är mina pengar! Mina pengar, grannens pengar, grannens fars pengar. VÅRA skattepengar. - STÖLD om inte annat.

Att då begära att de pengarna ska kastas in i ett bolag som misslyckats med det mest fundamentala med ett företag - att gå med vinst, är inget annat än skrattretande och dumt.

Saab är bra bilar, så långt kan jag gå med. MEN det är i sammanhangen ett litet företag som helt enkelt inte förmår att gå med vinst, inte sen början av 90talet faktiskt, alltså är det ett företag som borde försättas i konkurs.

Och det hade inte varit hela värden. Fabrikens väggar står kvar och kommer så småningom att fyllas med nya industrier, förhoppningsvis vinstdrivande sådana som tillverkar varor som folk har ett intresse av att köpa, till skillnad från nu.

Och människorna som jobbar på Saab kommer bli arbetslösa ja.. Men jag vet att många av personerna kommer att se det som en befrielse och spark i arslet för att hitta på och göra nånting annat och världen går inte under bara för att man blir av med jobbet.

Kolla bara på alla de människorna som blev av med jobben när varven las ner. Jag har mycket svårt att tro att de inte hittat nått jobb efter det wink

Senast redigerat av PH_ (20 februari 2009)

Mercedes 190E 2.5 16v "Cosworth" (1991)
cowboy outlaw
20 februari 2009 · 106 Inlägg

r-ted skrev:

TenZer skrev:
Jag har god lust att slå ner allt vad politikerpack heter! Hur svårt kan de vara att kasta in pengar i Saab? Sverige behöver både Saab och Volvo, en förlust av någon eller båda skulle innebära arbetslöshet och en massa skit.

Vissa säger att Saab är ett sjunkande skepp, jag skulle vilja påstå att det är en träbåt som sjösatts för våren. Man behöver köra med länspumparna ett tag till innan hon sväller och flyter på egen hand.

Nu utan någon förbaskad GM som begränsar så skulle Saab kunna lyckas bra, de har de gjort förr så varför inte igen? Kanske börja satsa lite inom motorsport som de gjorde förr med stora framgångar.

politikerpack ???

moget.
politikerna gör det bästa möjliga av skattepengarna.
att köpa ett företag som håller på att kursa är inte rätt mot skattebetalarna.
Om jag kör mitt företag i botten så kommer inte staten och räddar mig ?

ted har så jävla rätt!! konstigt att inte alla fattar det!!

bad ass boys drive bad ass toys
Nissan king cab "Generalen" (1991)
Volvo 745 (1988)
TRYIT Teddan
20 februari 2009 · 2 495 Inlägg

cowboy skrev:

r-ted skrev:

TenZer skrev:
Jag har god lust att slå ner allt vad politikerpack heter! Hur svårt kan de vara att kasta in pengar i Saab? Sverige behöver både Saab och Volvo, en förlust av någon eller båda skulle innebära arbetslöshet och en massa skit.

Vissa säger att Saab är ett sjunkande skepp, jag skulle vilja påstå att det är en träbåt som sjösatts för våren. Man behöver köra med länspumparna ett tag till innan hon sväller och flyter på egen hand.

Nu utan någon förbaskad GM som begränsar så skulle Saab kunna lyckas bra, de har de gjort förr så varför inte igen? Kanske börja satsa lite inom motorsport som de gjorde förr med stora framgångar.

politikerpack ???

moget.
politikerna gör det bästa möjliga av skattepengarna.
att köpa ett företag som håller på att kursa är inte rätt mot skattebetalarna.
Om jag kör mitt företag i botten så kommer inte staten och räddar mig ?

ted har så jävla rätt!! konstigt att inte alla fattar det!!

skönt att någon har lite verklighetsuppfattning , trodde jag var själv big_smile

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
FL3JM Inga konstigheter
20 februari 2009 · 2 064 Inlägg

Saab kommer läggas ner. Så är det bara. Finns ingen jävla anledning för dom att finnas, dom har inte gått med vinst på 20 år och nästan varje år snackar vi om MILJARDFÖRLUSTER.
Hur fan kan man driva ett företag om man går back med miljarder hela tiden? Stackars GM som var dumma nog att köpa skräpet.

TRYIT Teddan
20 februari 2009 · 2 495 Inlägg

då har GM begärt rekonstruktion av företaget .
så då får vi se hur underlevenrantörerna och tingsrätten ställer sig till detta, skall bli kul spännande att höra framåt 16:00 snåret vad som händer.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
Unknown R&D MD på EXD Custom
20 februari 2009 · 13 Inlägg

PH_ skrev:
De där pengar du snackar om som borde kastas in i saab, det är mina pengar! Mina pengar, grannens pengar, grannens fars pengar. VÅRA skattepengar. - STÖLD om inte annat.

Ja, skattebetalarnas pengar, men skattebetalarna får ändå betala för den stora arbetslösheten som kommer bli till följd av en nedläggning.

Nu är det väll egentligen ingen som kan bevisa hur stora förluster Saab egentligen gjort eftersom de är så pass integrerade i GM, utan man får helt enkelt "lita" på vad GM säger... eller helt enkelt inte tro på vad de säger.

Jag må vara naiv Saabenthusiast men jag har svårt att tro att man behåller ett företag som "gått med förlust" i 20 år utan anledning. Kan det vara så att Saab har vart utvecklingscentral för många av GMs tekniska innovationer? Såsom hybrider, etanol, moderna 4wd etc - och som bekant, stora utvecklingskostnader och låga intäkter = förlust. Men det är bara en tanke/teori.

Saab 900R "Phenomenon" (1996)
TRYIT Teddan
20 februari 2009 · 2 495 Inlägg

FL3JM skrev:
Saab kommer läggas ner. Så är det bara. Finns ingen jävla anledning för dom att finnas, dom har inte gått med vinst på 20 år och nästan varje år snackar vi om MILJARDFÖRLUSTER.
Hur fan kan man driva ett företag om man går back med miljarder hela tiden? Stackars GM som var dumma nog att köpa skräpet.

skräp ?

nu är du nog ute och cyklar, saab har bra bilar även om det kanske inte är första valet för dig eller för mig .

att saab kommer försvinna tror jag knappast, möjligtvis att dom kursar , men då blir det ju fina möjligheter att få saab på fötterna igen.



Jag är för en konkurs iaf.
Fan att jag inte jobbar på tingsrätten i vänersborg.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
lindell90
20 februari 2009 · 876 Inlägg

Unknown skrev:

PH_ skrev:
De där pengar du snackar om som borde kastas in i saab, det är mina pengar! Mina pengar, grannens pengar, grannens fars pengar. VÅRA skattepengar. - STÖLD om inte annat.

Ja, skattebetalarnas pengar, men skattebetalarna får ändå betala för den stora arbetslösheten som kommer bli till följd av en nedläggning.

Nu är det väll egentligen ingen som kan bevisa hur stora förluster Saab egentligen gjort eftersom de är så pass integrerade i GM, utan man får helt enkelt "lita" på vad GM säger... eller helt enkelt inte tro på vad de säger.

Jag må vara naiv Saabenthusiast men jag har svårt att tro att man behåller ett företag som "gått med förlust" i 20 år utan anledning. Kan det vara så att Saab har vart utvecklingscentral för många av GMs tekniska innovationer? Såsom hybrider, etanol, moderna 4wd etc - och som bekant, stora utvecklingskostnader och låga intäkter = förlust. Men det är bara en tanke/teori.

något borde det ju vara som gör att dem behållt dem så pass länge. dem kan ju knappast gått å trott att försäljningen helt plötsligt skulle fördubblas å att det då skulle vara vinstdrivande.
Men det är nog ingen som riktigt vet hur det har gått för Saab mer än GM.

peegee Forummoderator
20 februari 2009 · 2 924 Inlägg

lindell90 skrev:
Men det är nog ingen som riktigt vet hur det har gått för Saab mer än GM.

GM bär ansvaret och borde veta det men problemet är nog att inte ens de vet... den kontrollen över pengaflödet har varit minst sagt bristfällig... roll

Man ska inte glömma att Saab-krisen är en väldigt liten lågprioriterad del i GM-krisen...

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang