VW Phaeton är ett misslyckande

alain www.bimmerpower.org
18 februari 2009 · 3 995 Inlägg

Volkswagen Phaeton
Det enda som fattas med Phaeton är en mer prestigeladdad kylarprydnad. Själva bilen står inte Mercedes eller BMW efter när det gäller lyx och kvalitet. Redan den korta versioner av Volkswagens lyxkryssare mäter lite dryga 5 meter mellan stötfångarna, den förlängde når sina modiga 5,2 meter. Billigaste versionen har en V6:a på 3,2 liter och 240 hk, sedan följer för modellen nya V6 TDI med 225 hk, V8 4,2 liter med 335 hk, V10 TDI på fem liter och 313 hk samt W12 på sex liter och 420 hk. Fyrhjulsdrivningen och automatlåda är standard på alla versioner som säljs i Sverige. Utrustningen är omfattande och inredningen är av hög kvalitet-bättre än den redan bra i Volkswagens övriga utbud.
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall … sion=13988
Och de misslyckades?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
FireTraXX DFFL
18 februari 2009 · 9 020 Inlägg

Phaeton har inte samma "status" som BMW:s 7-serie, Audis A8/S8, Mercedes E55 (Är det väl?) o.dyl.

Iallafall jag ser den mer som en stor Passat än ett lyxåk.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
-Akerfeldt-
18 februari 2009 · 2 638 Inlägg

FireTraXX skrev:
Phaeton har inte samma "status" som BMW:s 7-serie, Audis A8/S8, Mercedes E55 (Är det väl?) o.dyl.

Iallafall jag ser den mer som en stor Passat än ett lyxåk.

Tror att många ser på den på det sättet. Det samt att den kostar så mycket gör den väl inte så attraktiv.

Holiace
18 februari 2009 · 1 754 Inlägg

Jag har alltid gillat den. Efter att jag såg om den på Top Gear smile

Jag kan inget om allt.
henne_svenne
18 februari 2009 · 668 Inlägg

Aker_s40 skrev:

FireTraXX skrev:
Phaeton har inte samma "status" som BMW:s 7-serie, Audis A8/S8, Mercedes E55 (Är det väl?) o.dyl.

Iallafall jag ser den mer som en stor Passat än ett lyxåk.

Tror att många ser på den på det sättet. Det samt att den kostar så mycket gör den väl inte så attraktiv.

Nej håller med, bättre isåfall är ju skodas suberb den har fått massor med GOD kritik till skillnad från phaeton

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
hedley Saaboholic
18 februari 2009 · 3 129 Inlägg

Ser ju ut som en vanlig passat.. vill man ha en lyxig version som drar köpare och blickar till sig kanske man skulle fixa det yttre attributen med och inte enbart interiör+motor.

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
alain www.bimmerpower.org
18 februari 2009 · 3 995 Inlägg

hedley skrev:
Ser ju ut som en vanlig passat.. vill man ha en lyxig version som drar köpare och blickar till sig kanske man skulle fixa det yttre attributen med och inte enbart interiör+motor.

********
Det ligger någonting i det.
Det kanske är också att när man ser VW Phaeton man tänker stora syster till passat och när man tänker passat, det är en bil som är lånt i från andra lyxbilar från Tyskland.
Men-men! dom försöker att gradera upp sig men så lätt är det inte.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Tony_Rene Y not
18 februari 2009 · 221 Inlägg

phaeton är absolut inget misslyckande.. i bilögon.. men kanske med tanke på hur många de har sålt av dessa.. men lånade en w12a av en gammal kund i 2 dagar. och måste säga att den faktiskt är helt underbar att köra.. visst det är ingen köra fort i kurvor bil. men det är ju inte heller syftet med bilen.. jag blev iafal imponerad av bilen och inredningen hur allt kändes.. det var kvalitet rakt igenom.. motorn var pigg och 4wd hjälpte ju på när jag lånade den (snöväder i sälen).  jag skulle absolut vilja satsa på en sådan om jag hadde ett par år till på nacken och villa .. par år = (25ca)tongue

Everything thats fast. has my name written on it
BMW Alpina B10 4,6 "Sleeper Edition" (1998)
Toyota Supra "Winter Beater" (1994)
BMW X5 "Darkside" (2010)
Slash Saabifierad
18 februari 2009 · 2 027 Inlägg

Volkswagen Phaeton är verkligen den bilen för folk som vill ha en svindyr bil men som inte vill synas.

Tror förövrigt att det bara är vi som verkligen är intresserade av bilar som ser att det är en Phaeton som står där på parkeringen och inte en vanlig Volkswagen tongue Nej jag tycker Volkswagen ska skippa lyxbilar och låta Audi ta hand om den delen och fokusera på vad namnet är: folkvagnar och folkvagnar är inte sådana bilar direktörer, kändisar och miljon/miljardärer kör runt i tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Mobeerg carzy
18 februari 2009 · 461 Inlägg

Jag skulle dock inte säga nej till denna
http://img136.imageshack.us/img136/7043/dsc00056rs9.th.jpg

big_smile

Team BSG
henne_svenne
18 februari 2009 · 668 Inlägg

Slash skrev:
Volkswagen Phaeton är verkligen den bilen för folk som vill ha en svindyr bil men som inte vill synas.

Tror förövrigt att det bara är vi som verkligen är intresserade av bilar som ser att det är en Phaeton som står där på parkeringen och inte en vanlig Volkswagen tongue Nej jag tycker Volkswagen ska skippa lyxbilar och låta Audi ta hand om den delen och fokusera på vad namnet är: folkvagnar och folkvagnar är inte sådana bilar direktörer, kändisar och miljon/miljardärer kör runt i tongue

Jag håller med från andra personer utan bilintresse så ser det nog ut som en passat, men som jag läste lite längre upp i tråden så är den nog perfekt till en med mycket pengar som inte vill skryta om det

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Kwek
18 februari 2009 · 157 Inlägg

försäljningssiffrorna kanske har ändrats? Den där annonsen ser ju ändå ut att vara från -04:)
Tuff bil iaf.

s12 Nissan Gazelle
18 februari 2009 · 1 460 Inlägg

jag tycker att VW Phaeton är snygg , de skulle inte sitta helt fel med en W12 på sex liter och 420 hk

Nissan Silvia
Zahak Prisjägare
18 februari 2009 · 238 Inlägg

Känns mest som en uppblåst Passat. Utseendet är inte riktigt så fint som det skulle kunna vara...

Men tittar man på begagnatpriserna så är det inte omöjligt att köpa en tongue
(btw, lite som när det gäller begagnatpriser för tillfället Cadillac STS eller vad den nu heter).

Goffen Administratör
18 februari 2009 · 2 977 Inlägg

KÄnns mer som en blogg den här tråden men ok. 

https://www1.garaget.org/archive/12/11004/55680/55680-545687.jpg

lite fetare än passat är den allt och påminner inte om nått passat har att komma med i övrigt...

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
AndreasPlars
18 februari 2009 · 1 062 Inlägg

Bilköpare av idag är inte desamma som för 10-20år sedan. Samhället har blivit mera elitistiskt och fler & fler efterstävar att synas och vill se ut som att de har lyckats (som i Öst...). Då duger inte en fin jäkligt bra bil utan bilen måste utstråla samma kaxighet som bilföraren vill ha och trivs med.
Tyvärr.
Men det gör ju att bilförare som vill ha en lyxbil men inte samtidigt behöver synas och "flasha" kan göra ett riktigt fynd genom att köpa en Phaeton!
Jag hade köpt en direkt om jag var ute efter en bil i den klassen! Jag föredrar en lågmäld framtoning framför den som många konkurrenter kör med idag.


M.V.H.

Saab 900i (1989)
p-nyhlen Quattro - bar å åk
18 februari 2009 · 621 Inlägg

Felet på den bilen är att det står VW i fronten. Hade det stått audi lr bmw hade samma bil varit en storsälgare för det är en kanonbil.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
AndreasPlars
18 februari 2009 · 1 062 Inlägg

p-nyhlen skrev:
Felet på den bilen är att det står VW i fronten. Hade det stått audi lr bmw hade samma bil varit en storsälgare för det är en kanonbil.

Ja, folk är för löjliga och bryr sig om vad för symbol det är i fronten när alla vet vad VW går för och att den har nästan allt gemensamt med Audi.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Rquired Allmänt envis
18 februari 2009 · 12 512 Inlägg

Tyvärr tror jag en Lexus är bilen för de som vill ha en dyr bil men som ser ut som vilken svenssonbil som helst. Phaeton är en helt vanlig folka, om än en stor och bekväm sådan. En kanonbil av fel märke...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
KimVsWorld Mästare
18 februari 2009 · 2 947 Inlägg

Rquired skrev:
Tyvärr tror jag en Lexus är bilen för de som vill ha en dyr bil men som ser ut som vilken svenssonbil som helst. Phaeton är en helt vanlig folka, om än en stor och bekväm sådan. En kanonbil av fel märke...

Eller ett kanonmärke med fel bil... tongue

Förövrigt är det inga fel på den bara det att den påminner för mycket eller står ut för lite från Passaten.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang