2364
Sök

Vilken bil en Saab 9-3 2,0T eller Saab 9-5 Aero 2.3 T

9 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
#1
Hej! Börjar nu fundera på vilken bil jag ska inskaffa mig, båda dom bilarna har ungefär rullat 12 000.
Men vet dock inte vilken man ska välja, ska ha den som styling protjekt om 11 månader pga ska in i lumpen..

195 Inlägg
9 april 2009
#2
vilken 9-3 är det?? är der ss eller vanliga ??


9 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
#3
De är den vanliga 9-3

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
9 april 2009
#4
hur ska vi veta vad du ska ha?? en 2,0t får ju lika mycke hk som en aero med chippning nästan...

2slow

9 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
#5
okej, 2,3 aero är bättre?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
9 april 2009
#6
bättre inom vad? vad är det du vill ha? vilka årsmoddeler är det du undrar om? vad är det du ska göra?

2slow

9 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
#7
Motor är bättre i motor, vill ha den som stylings protjekt & samt ljud bygge, båda är 03.

155 Inlägg
9 april 2009
#9
9-5 Står för flest rasade saab motorer och har mer än lovligt ofta oljesludge.
Så inget jag rekomenderar.


9 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
#10
okej tack!

8 883 Inlägg
9 april 2009
#11
Eftersom det är årsmodell -03 på båda så är 9-3an en SS. Är du ute efter ett landsvägslok så tar du 9-5an vill du däremot ha lite "sportigare" så är det 9-3an du ska ha.
Att 9-5orna skulle rasa i parti och minut är ju bara skitsnack och inget du ska lyssna på

Fotograf på tierpidag.se

9 Inlägg
9 april 2009
Trådstartare
#12
ok

2 982 Inlägg
9 april 2009
#13
köp den om 11 månader istället, ca 40.000:- billigare.
varför köpa nu om du tänkte ha den till ett projekt om 11 månader,


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
10 april 2009
#14
Ligaya skrev:
9-5 Står för flest rasade saab motorer och har mer än lovligt ofta oljesludge.
Så inget jag rekomenderar.

Hahahaha bullshit! Dom har haft problem men det är åtgärdat med ny vevhusventilation och bra olja samt bra bytesintervaller. Har haft 4st 9-5or från 99-06 och enbart haft "problem" med en, då byttes Turbo, IC och lite annat på garantin.

Vilken du ska ha beror självklart på vad du ska ha bilen till men jag skulle valt en 9-5, riktigt trevliga bilar! Inget fel på 9-3an heller men den är inte lika snygg, lite mindre och framförallt vanligare som stylingobjekt.

Sen är är det ju en Aero vi snackar om vilket gör valet än lättare, 250Hp och 350Nm original, GRYMMT bekväma säten osv. Nackdelen är att försäkringspremien stiger med en tusenlapp eller två bara det står Aero i papperna sad

Rock'n Roll

195 Inlägg
10 april 2009
#15
Ligaya skrev:
9-5 Står för flest rasade saab motorer och har mer än lovligt ofta oljesludge.
Så inget jag rekomenderar.

dee bara skit snack det står lika många 9-3or som 9-5or problemet är det han ovan nämnde.... det är fortfarnde samma motor T7  borde inte vara skillnad på dom vad jag vet!!!


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
10 april 2009
#16
Hamilton skrev:
Eftersom det är årsmodell -03 på båda så är 9-3an en SS.

Fel, -03 fanns både OG9-3 och NG9-3.


Och sen så har även en OG9-3 ifrån -03 samma T7-motor som 9-5 har men 9-3:orna brukar inte vara lika utsatta eftersom 9-3 bara fick tvålitersmotorn och inte den "stora" 2.3:an.


Om du vill kunna bestämma dig lite lättare så provkör helt enkelt båda bilarna och se vilken du gillar mest.

Personligen gillar jag 9-5:an mycket mer än gamla NG900/OG9-3 eftersom 9-5:an är större och mycket snyggare enligt mig, finns även gott om styling och trim till 9-5 så 9-3 har inget övertag där heller. Finns ju även en hel del enkla knep man kan göra med en 9-5:a som gör att man antingen får mer effekt eller en bättre karaktär på motorn, hur det är med det på 9-3 vet jag inte då jag aldrig haft en anledning att kolla upp det.


Men som sagt, provkör och ta den du gillar mest smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

4 299 Inlägg
12 april 2009
#17
TenZer skrev:
Ligaya skrev:
9-5 Står för flest rasade saab motorer och har mer än lovligt ofta oljesludge.
Så inget jag rekomenderar.

Hahahaha bullshit! Dom har haft problem men det är åtgärdat med ny vevhusventilation och bra olja samt bra bytesintervaller. Har haft 4st 9-5or från 99-06 och enbart haft "problem" med en, då byttes Turbo, IC och lite annat på garantin.

Vilken du ska ha beror självklart på vad du ska ha bilen till men jag skulle valt en 9-5, riktigt trevliga bilar! Inget fel på 9-3an heller men den är inte lika snygg, lite mindre och framförallt vanligare som stylingobjekt.

Sen är är det ju en Aero vi snackar om vilket gör valet än lättare, 250Hp och 350Nm original, GRYMMT bekväma säten osv. Nackdelen är att försäkringspremien stiger med en tusenlapp eller två bara det står Aero i papperna :(

Den uppgraderade vevhusventialtionen finns standard på -04 och frammåt. Och långt ifrån alla bilar från -03 och bakåt har den uppgraderade. Så att tänker man motormässigt är 9-3 SS (jag vet att det är den modellen klisan menar) ett säkrare köp, för många 9-5or har/får det problemet förr eller senare. För det är en stor del som inte alls servas som dom ska vilket också leder till oilsludge. Där spelar det ingen roll hur bra olja man har, sköts inte bytena blir de inge bra iaf.

Sen finns det såklart guldklimparna som är mer än regelbundet servade och har bara gått långa sträckor.
Men en sån bil dyker sällan upp på blocket.

Så jag skulle valt en 9-3 rent kvalitetsmässigt. Sen vilken som är snyggast är inge vidare argument, det är upp till var och en :)

//Jacob


N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
13 april 2009
#18
Rallyhalle skrev:
TenZer skrev:
Ligaya skrev:
9-5 Står för flest rasade saab motorer och har mer än lovligt ofta oljesludge.
Så inget jag rekomenderar.

Hahahaha bullshit! Dom har haft problem men det är åtgärdat med ny vevhusventilation och bra olja samt bra bytesintervaller. Har haft 4st 9-5or från 99-06 och enbart haft "problem" med en, då byttes Turbo, IC och lite annat på garantin.

Vilken du ska ha beror självklart på vad du ska ha bilen till men jag skulle valt en 9-5, riktigt trevliga bilar! Inget fel på 9-3an heller men den är inte lika snygg, lite mindre och framförallt vanligare som stylingobjekt.

Sen är är det ju en Aero vi snackar om vilket gör valet än lättare, 250Hp och 350Nm original, GRYMMT bekväma säten osv. Nackdelen är att försäkringspremien stiger med en tusenlapp eller två bara det står Aero i papperna sad

Den uppgraderade vevhusventialtionen finns standard på -04 och frammåt. Och långt ifrån alla bilar från -03 och bakåt har den uppgraderade. Så att tänker man motormässigt är 9-3 SS (jag vet att det är den modellen klisan menar) ett säkrare köp, för många 9-5or har/får det problemet förr eller senare. För det är en stor del som inte alls servas som dom ska vilket också leder till oilsludge. Där spelar det ingen roll hur bra olja man har, sköts inte bytena blir de inge bra iaf.

Sen finns det såklart guldklimparna som är mer än regelbundet servade och har bara gått långa sträckor.
Men en sån bil dyker sällan upp på blocket.

Så jag skulle valt en 9-3 rent kvalitetsmässigt. Sen vilken som är snyggast är inge vidare argument, det är upp till var och en smile

//Jacob

Det är ju inte speciellt svårt att ta reda på om motorn är påväg mot oilsludge eller ej, kolla SERVICEBOKEN! För är servicen utförd på korrekt sätt så skall vevhusventilationen vara bytt till den senaste varianten (tror det är 06)? Och en bil med dålig servicehistorik är ingenting jag skulle köpt om man inte får ett helt otroligt pris eller ändå är i tankarna att byta maskin.

Köper man en såpass ny bil som inte har en korrekt ifylld servicebok skulle jag oroa mig över värre bekymmer såsom kamdrivningen osv.

Motormässigt skulle jag säga att det snarare är 1poäng till 9-5 och Tronic 7 istället för opelspisen som sitter i NG9-3an (Tronic 8)
Senast redigerat av TenZer (13 april 2009)

Rock'n Roll

4 299 Inlägg
13 april 2009
#19
TenZer skrev:
Rallyhalle skrev:
TenZer skrev:
Hahahaha bullshit! Dom har haft problem men det är åtgärdat med ny vevhusventilation och bra olja samt bra bytesintervaller. Har haft 4st 9-5or från 99-06 och enbart haft "problem" med en, då byttes Turbo, IC och lite annat på garantin.

Vilken du ska ha beror självklart på vad du ska ha bilen till men jag skulle valt en 9-5, riktigt trevliga bilar! Inget fel på 9-3an heller men den är inte lika snygg, lite mindre och framförallt vanligare som stylingobjekt.

Sen är är det ju en Aero vi snackar om vilket gör valet än lättare, 250Hp och 350Nm original, GRYMMT bekväma säten osv. Nackdelen är att försäkringspremien stiger med en tusenlapp eller två bara det står Aero i papperna sad

Den uppgraderade vevhusventialtionen finns standard på -04 och frammåt. Och långt ifrån alla bilar från -03 och bakåt har den uppgraderade. Så att tänker man motormässigt är 9-3 SS (jag vet att det är den modellen klisan menar) ett säkrare köp, för många 9-5or har/får det problemet förr eller senare. För det är en stor del som inte alls servas som dom ska vilket också leder till oilsludge. Där spelar det ingen roll hur bra olja man har, sköts inte bytena blir de inge bra iaf.

Sen finns det såklart guldklimparna som är mer än regelbundet servade och har bara gått långa sträckor.
Men en sån bil dyker sällan upp på blocket.

Så jag skulle valt en 9-3 rent kvalitetsmässigt. Sen vilken som är snyggast är inge vidare argument, det är upp till var och en smile

//Jacob

Det är ju inte speciellt svårt att ta reda på om motorn är påväg mot oilsludge eller ej, kolla SERVICEBOKEN! För är servicen utförd på korrekt sätt så skall vevhusventilationen vara bytt till den senaste varianten (tror det är 06)? Och en bil med dålig servicehistorik är ingenting jag skulle köpt om man inte får ett helt otroligt pris eller ändå är i tankarna att byta maskin.

Köper man en såpass ny bil som inte har en korrekt ifylld servicebok skulle jag oroa mig över värre bekymmer såsom kamdrivningen osv.

Motormässigt skulle jag säga att det snarare är 1poäng till 9-5 och Tronic 7 istället för opelspisen som sitter i NG9-3an (Tronic 8)

Man ska inte vara helt säker på att vevhusventilationen är bytt bara för att serviceboken ser bra ut.

Sen är det inte bara service som spelar in för oilsludge, har tidigare ägare bara kört korta sträckor utan någon direkt varmkörning alls (inte ovanligt alls) så kommer det också sluta med oilsludge.
Och det är ju tyvärr inte så lätt och ta reda på om bilen gått mycket långa eller korta sträckor, för hur mycket kan man lita på en privat-säljare egentligen.

Sen kan det vara bra att ha ett vettigt argument till varför T7an är så mycket bättre wink
Att bara säga att motorn kommer från Opel är inge vidare då den motorn inte kattskit direkt.

Pappa har haft båda bilarna och 9-3an känns bättre kvalitetsmässigt men motorerna funkar lika bra båda 2 så länge man inte tänkt att trimma 9-3an till över 300hk eller vart gränsen gick nu igen.

//Jacob



Sök