3733
Sök

Bästa sättet att tömma HELA bromssystem fr olja!

424 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
#1
Hallå!

Efter att haft min lilla bil i 3 år är de nog dax för mej att byta bromsvätska på bilen, är nog nästan vatten i behållaren smile Vet inte när förre ägaren bytte senast heller... hmm
Tänkte passa på för jag ska klacka om den oxå me ett par nya skivor & belägg!

Hur är de bäst att byta så man får ut så mycke av den gamla oljan innan jag fyller på nytt?
Skulle vilja tömma hela systemet på allt (behållaren, slangarna) men de är väl inte rekomenderat vad jag vet, el kan jag ha fel?

Ha de!

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
12 april 2009
#2
det är bara drygt att tömma hela på en gång tongue men visst det går ju.

jag hade nog bara öppnat alla luftningsnipplar och låtit det rinna ut. men jag har aldrig gjort det på det sättet innan så jag vet inte hur pass bra det funkar. vi hade ju grejer på mitt förra jobb som underlättade bromsvätskebyten.

tänk på att du måste lufta systemet om du tömmer det

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
12 april 2009
#3
hmm, öppna en luft nippen på ett ok, pumpa tills det inte kommer något längre, stäng å gå till nästa å pumpa till det kommer luft å nästa å nästa, sedan fyll på med ny fräch å pumpa tills det kommer klar fin vätska, gå till nästa å nästa, sedan så luftar du dem 1 å 1...


424 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
#4
Haha, de kan va drygt ja men behövligt om man har bromsvätska som har en kokpunkt som vatten smile

Så jag öppnar en nippel i taget (bakifrån fram) o tömmer allt tills bara luft sipprar igenom och hela behållaren e tom me 2a ord o sen fyller på me ny vätska o luftar ur en i taget (bakifrån fram)?

Btw, ska tändningen el bilen va igång så man får ner bromsplattan helt i mattan?

Verkar va en tabu enligt många att tömma på de här sättet men jag vill ju inte blanda den nya vätskan me den gamla som sitter i... de här e väl de enda sättet o tömma ur helt va?..va jag kommer på iaf..

140 Inlägg
12 april 2009
#5
Det snabbaste sättet är ju å öppna nipplarna å sen ta tryckluft å blåsa på i behållaren,ta ett gammalt lock å borra ett hål i å skruva på som du blåser igenom...

424 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
#6
Haha, den va skön mattsson smile

Såpass bråttom har jag inte, kan va ute i de fina vädret o ta en kaffe o lyssna på hur fåglarna kvittrar big_smile
Men de är absolut en tanke den dagen jag ska in på bana så de ska jag ha i åtanke wink

Men fortfarande, tändingen ska väl av avslägen när man ska pumpa ut vätskan?? Fick aldrig nån svar på d..

140 Inlägg
12 april 2009
#7
Om tändningen är av lr på spelar ingen roll för ska du pumpa så får du pumpa lika mycket ändå,skämt åt sido, det har med andra ord ingen betydelse bara om du har bilen igång för då blir inte pedalen hård efter ett par pumt tag...

424 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
#8
Ok! Om jag uppfatta rätt så spelar de inge roll om tändningen e på el inte men man ska inte ha igång bilen för då kan man inte pumpa upp trycket innan nippeln ska lossas..
Förstog jag rätt nu smile

140 Inlägg
12 april 2009
#9
Japp du förtod rätt av min dåliga beskrivning, men kom ihåg att det är lättare å va två så att en sitter å har tryck på pedalen medans den andra luftar för släpper man pedalen när man luftar så drar man in luft igen, men det kanske du viste redan,men ja skrev det ändå.

424 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
#10
Hehe, kan va lite klurigt ibland o sätta tankar i ord ja smile
Jorå, självaste tömningen är de nog inga problem me..
Har en bromsluftare me en backventil som borde se till att inget sipprar upp i systemet..
Kanske ska vänta in tisdagen när allt är öppet igen som vanligt så man kan ha en el 2 nipplar som backup, kan bli strul om nån skulle ge upp o så står man där me bromsvätskan i ena handen o trasiga nippeln i andra big_smile

Ha de gott mattsson

12 086 Inlägg
12 april 2009
#11
Det är bara lufta som vanligt men lufta tills de kommer ut fräsch olja i slangen.

424 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#12
Japmax:

Jorå, men om jag ska hålla mej till "standard luftningen" o bromsvätske bytet el vad jag nu ska kalla de för så ska man ju alltid toppa upp i behållaren så inte nivån går under minimum strecket o så toppar man upp emellanåt me ny o fräsh olja..

Vet inte men blandas inte den nya oljan me den gamla då el kan han toppa som man häller upp en "Hot shot" att man kan skikta så den nya ligger som ett lager på den gamla? (..du vet shoten me galliano-kaffe-grädde om jag minns rätt smile

Frågade min jobbarkollega idag när han bytte bromsvätska o de visar sej att den e ALDRIG bytt, utan kanske bara påfylld vid behov...
Bilen e en -99a så de e ett par år de hmm

Så slutgiltligen, så vill jag inte blanda ner den nya vätskan i de gamla "vattnet"

12 086 Inlägg
13 april 2009
#13
Troligen blandar det sig, o andra sidan är oljan i behållaren bra mkt fräschare än den nere i oken.. så om de blandar sig någon dl från behållaren tror jag inte har någon betydelse för funktionen.

424 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
#14
Sådär ja

Nu har jag pumpat ur all olja fr alla nipplar o dragit åt dom, tömde hela behållaren oxå tills sista droppen o rengjorde den lite smile

Fasiken, vätskan va helt ogenomskinlig när jag höll glasburken mot solen.. mörk grumlig grön färg typ, näst inpå svart.. hmm Såg ut som flytande turkisk peppar enligt min polare som gav en hjälpande hand, smarrigt hmm

Nu har jag fyllt på behållaren me ny fräsch olja till Max strecket.. o nu måste jag pumpa ut den i hela systemet o lufta ur..

Där är jag lite osäker på vissa deltaljer..

Ska jag ha slangen högre än luftnippeln?
Sen bara öppna en efter en tills de kommer ren olja i slangen till burken som sitter i ändan..

Har en bromsluftare me fast backventil som tydligen inte ska suga in nån luft (länk nedan)

Nån som har en enkel beskrivning hur jag gör de bäst

http://www.biltema.se/products/producti … emId=82489

Tacksam för svar

Plåtslagare
72 Inlägg
13 april 2009
#15
de lättaste är att suga ut de biltema har en sån (pryl) big_smile kommer inte i håg va den heter har för mig den kostar 600 silvermynt kopplar den till tryckluft sen är det bara att öppna nippeln å suga

har aldrig varit intresserad av sport bara motor driven sort

Professionell amatör
451 Inlägg
13 april 2009
#16
När jag pumpa tomt på min gamla golf III så pajade huvudbromscylindern (minns inte riktigt hur men), så de e inte så bara alla gånger..

AUDI - Four rings to rule them all

424 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
#17
Aldrig kul när nåt pajar när man just ska fixa nåt för att förbättra... me de goda kommer de onda liksom hmm

Hur el varför ryker huvudbromscylinder? Tar man i för mycke o trycket som bildas pajar ..är ju inge mek så.
Efter jag dragit på hjulen igår efter jag "trodde" allt va utluftat, så drog jag tillbax till parkeringen o min bromsförmåga va lika me NOLL sad Pedalen bara sjönk o sjönk som de inte fanns nåt botten!
Tacka handbromsen vet jag, skulle nog bucklat till ett par grannbilar utan den ..

Ser ut som jag får nog boka en verkstadstid iaf... jag som envisades om o fixa allt själv hmm

140 Inlägg
14 april 2009
#18
Då har du luft kvar...

424 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
#19
Jajamen mattsson, de finns nog en o annan luft bubbla kvar gissar jag på..

Jag pumpa ur den gamla enligt min GDS-handbok: vb-hf-hb-vf
Nivån i behållaren sjönk lite, kanske 1 cm el så..
Tog min oljesug o sög upp resten ur behållaren, fyllde på nytt till max sträcket o stängde
Sen öppna jag nipplarna igen o pumpa samma ordning som ovan, tills den nya vätska fyllde slangen

Jag luftade me en fast backventil i ena ändan, så vet inte riktigt hur all luft kommit in..

Hela systemet ska rymma 4 dl (enligt Castrols hemsida)
Jag tömde en hel flaska på 2,5 dl, o nivån är på max...

Så enligt min huvudräkning så ska de in 1,5 dl till..

1 024 Inlägg
14 april 2009
#20
öppna alla nipplar tryck på pedalen sen när du är klar å ska lufta igen så kör igenom den nya oljan riktigt. blir lite spill men så får du helt ny olja i systemet! big_smile



Sök