3281
Sök

Besiktningsmonopolet slopas...

2 924 Inlägg
Smålänning
7 887 Inlägg
9 juli 2009
Bä säger jag...

Besiktningen tycker jag bör skötas av ETT företag, statligt eller ej, men ETT företag.

Finns väll inget då som hindrar att kunden åker mellan flera stationer, och till slut hittar en som släpper igenom dennes trafikfarliga bil...
Åker jag in med min bil, vill jag att en OBEROENDE instans ska kontrollera den, finns ju en anledning att de som arbetar på bilprovningen inte får laga andra än sin egen och närmaste familjens bilar. Jag vill veta vilka FEL det är på bilen, utan att någon verkstad är inblandad i bedömningen, som ser en vinstpotential i min bil.

Sen såg jag i en kommentar att det riskerar att bli som elen, dyrare, kanske int ehelt dumt...

Besiktning = Måste = Kan va hur dyrt som helst, folk måste ändå betala, för att få använda sin bil.

Kommentarer som att avskaffa bilprovningen helt anser jag bara vara sorgliga...
Alla byter inte självmant trasiga saker på bilen, som jag hoppas alla andra inkl. jag gör...

Men om det styrs upp i en hårt kontrollerad verksamhet, ungefär som sprittillstånd, så kan det fungera. t.ex anställda får inte greja med andra bilar, ägarna får inte också inneha bilverkstad etc...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

huh?
10 427 Inlägg
9 juli 2009
twin_cam skrev:
Finns väll inget då som hindrar att kunden åker mellan flera stationer, och till slut hittar en som släpper igenom dennes trafikfarliga bil...

Så är det väl redan lite idag, folk besiktar på en viss ort för att de är 'snällare' där wink

twin_cam skrev:
[Jag vill veta vilka FEL det är på bilen, utan att någon verkstad är inblandad i bedömningen, som ser en vinstpotential i min bil.

Håller med där smile Inte tänkt på det innan!

Saabifierad
2 031 Inlägg
9 juli 2009
Jag är positiv till det om dagens priser behålls eller blir lägre plus att det blir lättare att få tid.

Blir det däremot knepigare att få tid och/eller att det blir dyrare då är det poänglöst.

Vet att Finland gjorde detta för ett par år sedan och det som hände var att priserna steg rätt kraftigt har jag för mig sad

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 juli 2009
twin_cam skrev:
Bä säger jag...

Besiktningen tycker jag bör skötas av ETT företag, statligt eller ej, men ETT företag.

Åker jag in med min bil, vill jag att en OBEROENDE instans ska kontrollera den, finns ju en anledning att de som arbetar på bilprovningen inte får laga andra än sin egen och närmaste familjens bilar. Jag vill veta vilka FEL det är på bilen, utan att någon verkstad är inblandad i bedömningen, som ser en vinstpotential i min bil.

Sen såg jag i en kommentar att det riskerar att bli som elen, dyrare, kanske int ehelt dumt...

Besiktning = Måste = Kan va hur dyrt som helst, folk måste ändå betala, för att få använda sin bil.

Kommentarer som att avskaffa bilprovningen helt anser jag bara vara sorgliga...
Alla byter inte självmant trasiga saker på bilen, som jag hoppas alla andra inkl. jag gör...

Men om det styrs upp i en hårt kontrollerad verksamhet, ungefär som sprittillstånd, så kan det fungera. t.ex anställda får inte greja med andra bilar, ägarna får inte också inneha bilverkstad etc...

håller helt klart med!

dock kan jag ju inkludera att bilprovningen inte borde tillåta vilka spån som helst besikta bilar...skulle funnits nått kontrollorgan som hela tiden gjorde stickprov på bilarna å se om dom slarvar eller släpper igenom kompisars bilar osv.. å mer utbildning till besiktningsmännen... dom är så olika...alla ska hålla på samma grej...dena ena tycker lite glapp är normalt å den andra sätter en 2a tex..

518 Inlägg
9 juli 2009
Tror det kommer bli helt hawaii av alltihop. såg en kommentar om det hela som jag håller med om:

"Nu är det ju slumpmässigt om bilen går igenom, men efter monopolavskaffandet så blir det ju verkstans ekonomi som blir styrande om bilen ska anses felfri."

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

5 089 Inlägg
9 juli 2009
För oss som inte fattar domdära jättesvåra orden.. vem som helst kan öppna sin egen besiktningsstation alltså?

\Lindgren

Körv
3 535 Inlägg
9 juli 2009
FLindgren skrev:
För oss som inte fattar domdära jättesvåra orden.. vem som helst kan öppna sin egen besiktningsstation alltså?

De företag som vill starta besiktningsföretag kommer enligt regeringen få ansöka om ackreditering hos Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll, Swedac.

DN.se

Truckdriving Man

. . . .[brehas spar tid!!] . . .
264 Inlägg
9 juli 2009
Ursäkta trögheten, men vadå besiktningsmonopolet slopas?  Betyder det att man inte ska besiktia bilen ? eller vad?

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)

518 Inlägg
9 juli 2009
det betyder att bilprovningen som den ser ut idag kommer ändras . företag kan starta egna besiiktningsanläggningar.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

huh?
10 427 Inlägg
9 juli 2009
Karl-Bertil skrev:
det betyder att bilprovningen som den ser ut idag kommer ändras . företag kan starta egna besiiktningsanläggningar.

Ungefär som Apoteksmonopolet som slopas snart (eller har?), dvs andra företag (icke-statliga) får sälja läkemedel osv.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 juli 2009
för mig skulle de faktist kvitta . skulle ändå bli gammla hederliga bliprovningen som får kolla bilen iaf då

Diktator
968 Inlägg
10 juli 2009
många saker denna regering har gjort har varit så jävla korkade, och denna är väl en sak till att lägga på listan... dom firmorna idag som får släcka 2or har ju redan rena svinerier för sig när dom gör det, tar ut hutlösa pengar för det

4 005 Inlägg
10 juli 2009
Jag vet inte direkt var jag ens ska börja kritisera den här försäljningen bland alla andra heller.

suck.

buu!

4 670 Inlägg
10 juli 2009
Frågan är hur det kommer se ut sen sad Om företagen kommer vara snällare emot privat/föregag för o kunna tjäna pengar på detta

Då allt handlar om pengar, tyvärr o jag vill inte möta bilar som är en trafikfara! visst finns många sådanna ute nu med men lär bli betydligt flera!

Tårtan med lite pengar instoppat kanske kommer tillbaka tillomed? roll

VW-nörd?
4 332 Inlägg
10 juli 2009
Fan e detta för skumt påhitt? Ska de helt plötsligt bli en fråga om lönsamhet för privata aktörer? Om de då ger massvis med underkännanden så tjänar de mer pengar på att folk måste ombesikta bilen hela tiden dessutom...

Såna här saker ska skötas oberoende, visst om de tex är motormännens riksförbund, men ja vill då inte åka till Klasses korv & besiktning

12 086 Inlägg
10 juli 2009
Jag vet inte vad jag tycker, är de bara jag som ser en möjlighet att lättare muta igenom sin bil? smile
Jag pratar för eget intresse och menar då modifikationer, inte obefintliga bromsar etc.

De här att verkstäder skulle lura folk lr ha väldigt liten tolerans för att tjäna pengar skulle inte förvåna mig ett dugg. Dock känner jag mig inte så utsatt då man är något insatt i bilens säkerhet och kan ifrågasätta tvivelaktiga nedslag. Dessutom kan man ju alltid fortsätta besiktiga hos SBP.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
10 juli 2009
Klockrent!

Nu kommer det öppna för kortare köer och valmöjlighet.
Ingen har sagt att Bilprovningen ska stänga, utan att monopolet avskaffas. Dvs bolag som vill kan ansöka och ta in bilar. Givetvis på samma sätt som att "släcka 2or", dvs en person utför jobbet, en annan måste godkänna det. Kommuner etc kommer vara de första som kommer nyttja detta, då de slipper ha tider varje dag att hålla koll på. I samband med service eller när det är lugnt kan de passa på och få bilarna klara för ytterligare ett år.

Så jag gillar det.

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
10 juli 2009
Är positiv till detta om det är så att det innebär flexiblare tider, samt att priserna går ner.

Detta tror jag dock inte på tyvärr. Moderaternas vilja med detta lär snarare vara den att
folk ska tjäna mer pengar, man ska få fram mer jobb o.s.v. Med andra ord lär det vara så
att priserna lär stiga i och med att konkurrensen ökar. Tyvärr.

Så jag står just nu på "negativ" sidan i alla fall. Vi får se om jag ändrar mig.

Sök