2840
Sök

Besiktningsmonopolet slopas...

1 688 Inlägg
10 juli 2009
#21
Jag tycker nog att det är en bra ide så länge det sköts ordentligt och det finns rikt-priser så som på vissa varor/tjänster, att dom får kosta minst x kr och högst x kr.

Skulle gärna se att det går genom och hoppas på lite nya drive-in stationer. Majoriteten av dom försvan och det finns 2 st kvar i landet, till vilken nytta?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

498 Inlägg
10 juli 2009
#22
Helt rätt att vi skippar dessa kommunistmonopol(apoteket och bilprovningen).
Sverige och de gamla kommuniststaterna nordkorea och kuba är de sista i världen som fortfarande har apoteksmonopol.
Det säger väl allt.

Ang bilprovningen så kommer de nya aktörerna inte att hålla lägre priser men en betydligt bättre service.
Du kommer att kunna åka och "drive in besiktiga" en sen kväll eller lördag när du är ledig men för detta kommer det att kosta lite mera.
Passar det inte så kan du givetvis fortsätta att åka till bilprovningen.
Valfrihet för folket helt enkelt,troligtvis kommer även detta skapa en del nya jobb.

De nya bilprovningarna kommer absolut inte ha lägre standard än tidigare, kraven för att behålla sin ackreditering kommer att vara stenhårda och för dem givetvis livsnödvändigt att behålla.


1 853 Inlägg
10 juli 2009
#23
Återstår att se vad det blir av detta...

Man åker dit dom godkänner bilen helt enkelt... Nu menar jag inte trafik farliga fel och så (även om det kommer missbrukning där...), utan ex: TUV godkända coilovers får man inte ha men det vill man endå få igenom osv...

nackdelarna som jag ser det är som sagt: mer trafikfarliga fordon på vägen... Och om priset höjs mycket på olika bilar, och blir olika pris klasser...

/mvh soyd

16 197 Inlägg
10 juli 2009
#24
soyd skrev:
Återstår att se vad det blir av detta...

Man åker dit dom godkänner bilen helt enkelt... Nu menar jag inte trafik farliga fel och så (även om det kommer missbrukning där...), utan ex: TUV godkända coilovers får man inte ha men det vill man endå få igenom osv...

nackdelarna som jag ser det är som sagt: mer trafikfarliga fordon på vägen... Och om priset höjs mycket på olika bilar, och blir olika pris klasser...

/mvh soyd

TUV har inget som helst me sbp att göra.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 688 Inlägg
10 juli 2009
#26
evilaudio skrev:
soyd skrev:
Återstår att se vad det blir av detta...

Man åker dit dom godkänner bilen helt enkelt... Nu menar jag inte trafik farliga fel och så (även om det kommer missbrukning där...), utan ex: TUV godkända coilovers får man inte ha men det vill man endå få igenom osv...

nackdelarna som jag ser det är som sagt: mer trafikfarliga fordon på vägen... Och om priset höjs mycket på olika bilar, och blir olika pris klasser...

/mvh soyd

TUV har inget som helst me sbp att göra.

Är inte det tyska besiktningens benämning?

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

4 001 Inlägg
10 juli 2009
#27
Jag tror inte att det blir bättre för oss som kunder, nu kommer vinstintresset att öka och priserna kommer garanterat stiga om inte detta regleras

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

16 197 Inlägg
10 juli 2009
#28
Losgard skrev:
evilaudio skrev:
soyd skrev:
Återstår att se vad det blir av detta...

Man åker dit dom godkänner bilen helt enkelt... Nu menar jag inte trafik farliga fel och så (även om det kommer missbrukning där...), utan ex: TUV godkända coilovers får man inte ha men det vill man endå få igenom osv...

nackdelarna som jag ser det är som sagt: mer trafikfarliga fordon på vägen... Och om priset höjs mycket på olika bilar, och blir olika pris klasser...

/mvh soyd

TUV har inget som helst me sbp att göra.

Är inte det tyska besiktningens benämning?

nåt sånt e de.. men bara för att en sak e TUV godkänd så e den inte laglig i sverige.. tyskarna har inte alls samma krav som vi har här.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 853 Inlägg
10 juli 2009
#29
A nä jag vet att det inte gäller i Sverige sad även om jag tycker att det borde göra det... Tyskland är ju med i EU osv satt jag ser inte varför det inte skulle kunna gälla även här...

/mvh soyd

1 749 Inlägg
10 juli 2009
#30
Det blir mer konkurens ocoh priserna BÖR sjunka för att besikta bilen, jag åker nog till den som ligger närmast
De flesta här kan nog besiktiga sin bil själva och åtgärdar väl naturligtvis felen om de är trafikfarliga själv också?

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

76 Inlägg
10 juli 2009
#31
Kan säga så här att priserna kommer att landa på ca 500:- för en besiktning. Det är vad dom nya aktörerna som väntar att få komma in vill ha.
Men fortfarande så är det inte vem som helst som får besikta bilen. Det kommer fortfarande vara personal som är utbildade hos Bilprovningen.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
10 juli 2009
#32
evilaudio skrev:
Losgard skrev:
evilaudio skrev:

TUV har inget som helst me sbp att göra.

Är inte det tyska besiktningens benämning?

nåt sånt e de.. men bara för att en sak e TUV godkänd så e den inte laglig i sverige.. tyskarna har inte alls samma krav som vi har här.

TüV Räknas väl som en av dom strängare bedömarna av eftermarknadstillbehör i världen? Att den är TÜV godkänd men inte kommer igenom i sverige handlar mer om att den inte är testad i sverige.


Jag anser att det här kommer öppna upp för massor av "fulbesiktningar", skönt att kanske kunna ändra motorn lite mer, tråkigt att det kommer glida runt massa nötter utan bromsar och med blanka däck för att deras polare jobbar som privat besiktningsman.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

-utan 940
1 728 Inlägg
10 juli 2009
#33
Kommer de nya aktörerna få tillgång till SBPs datasystem?
Jag menar att om man först besiktar hos SBP och får en tvåa på nånting och sedan åker till en av de nya aktörerna utan att säga nåt och de missar felet och godkänner bilen. Man måste ju kunna välja att ombesikta hos någon annan.

1 853 Inlägg
10 juli 2009
#34
Andreas 940 skrev:
Kommer de nya aktörerna få tillgång till SBPs datasystem?
Jag menar att om man först besiktar hos SBP och får en tvåa på nånting och sedan åker till en av de nya aktörerna utan att säga nåt och de missar felet och godkänner bilen. Man måste ju kunna välja att ombesikta hos någon annan.

Dom måste få tillgång till deras register annars skulle det inte funka ju....

Men gällande deras nuvarande system så finns ett kryp hål man kan nyttja om man får en 2:a på nått dumt. Typ coilovers (jag tycker det är dumt men sak samma.. kan va vad som helst... toning på rutan mm) alltså inte om du får 2:a på drift farliga grejer utan sådan som det bara finns lag på att man inte få ha osv...

om du besiktar innan du får körförbud så flaggas ditt fel i systemen. Väntar du tills du fått körförbud alltså besiktar dagen efter det. Så flaggas inte längre problemet.

Utan då är det ju en ny vanlig besiktning och har du tur kan du komma genom med din toning eller vad det nu var...

And don't try this at home... wink

/mvh soyd

164 Inlägg
10 juli 2009
#35
fel fel fel

alla gamla brister kommer upp i handatorn från senaste förättningen bilen var inne på på sbp och även om bilen fått nedslag på FLE (flygande utförd av polis)

soyd skrev:
Andreas 940 skrev:
Kommer de nya aktörerna få tillgång till SBPs datasystem?
Jag menar att om man först besiktar hos SBP och får en tvåa på nånting och sedan åker till en av de nya aktörerna utan att säga nåt och de missar felet och godkänner bilen. Man måste ju kunna välja att ombesikta hos någon annan.

Dom måste få tillgång till deras register annars skulle det inte funka ju....

Men gällande deras nuvarande system så finns ett kryp hål man kan nyttja om man får en 2:a på nått dumt. Typ coilovers (jag tycker det är dumt men sak samma.. kan va vad som helst... toning på rutan mm) alltså inte om du får 2:a på drift farliga grejer utan sådan som det bara finns lag på att man inte få ha osv...

om du besiktar innan du får körförbud så flaggas ditt fel i systemen. Väntar du tills du fått körförbud alltså besiktar dagen efter det. Så flaggas inte längre problemet.

Utan då är det ju en ny vanlig besiktning och har du tur kan du komma genom med din toning eller vad det nu var...

And don't try this at home... wink

/mvh soyd


1 853 Inlägg
10 juli 2009
#36
titum skrev:
fel fel fel

alla gamla brister kommer upp i handatorn från senaste förättningen bilen var inne på på sbp och även om bilen fått nedslag på FLE (flygande utförd av polis)

soyd skrev:
Andreas 940 skrev:
Kommer de nya aktörerna få tillgång till SBPs datasystem?
Jag menar att om man först besiktar hos SBP och får en tvåa på nånting och sedan åker till en av de nya aktörerna utan att säga nåt och de missar felet och godkänner bilen. Man måste ju kunna välja att ombesikta hos någon annan.

Dom måste få tillgång till deras register annars skulle det inte funka ju....

Men gällande deras nuvarande system så finns ett kryp hål man kan nyttja om man får en 2:a på nått dumt. Typ coilovers (jag tycker det är dumt men sak samma.. kan va vad som helst... toning på rutan mm) alltså inte om du får 2:a på drift farliga grejer utan sådan som det bara finns lag på att man inte få ha osv...

om du besiktar innan du får körförbud så flaggas ditt fel i systemen. Väntar du tills du fått körförbud alltså besiktar dagen efter det. Så flaggas inte längre problemet.

Utan då är det ju en ny vanlig besiktning och har du tur kan du komma genom med din toning eller vad det nu var...

And don't try this at home... wink

/mvh soyd


Om du läser vad jag skriver så förstår du... På en ombesiktning flaggas felen. Vilket betyder att bara dom kollas. På en helt "Vanliga" besiktning (Som blir om du besiktar efter att tiden gått ut) så besiktar dom hela bilen då "kan" dom missa dina coilovers/toning mm

Självklart säger jag inte att dom inte kan se historiken det kan dom sedan först besiktningen...

/mvh soyd

164 Inlägg
10 juli 2009
#37
de jag säger är att felen visas automatiskt upp för dem innan de besiktiar bilen......

de KAN vara för att man inte skall kunna gå över tiden eller vad tror du?

soyd skrev:
titum skrev:
fel fel fel

alla gamla brister kommer upp i handatorn från senaste förättningen bilen var inne på på sbp och även om bilen fått nedslag på FLE (flygande utförd av polis)

soyd skrev:

Dom måste få tillgång till deras register annars skulle det inte funka ju....

Men gällande deras nuvarande system så finns ett kryp hål man kan nyttja om man får en 2:a på nått dumt. Typ coilovers (jag tycker det är dumt men sak samma.. kan va vad som helst... toning på rutan mm) alltså inte om du får 2:a på drift farliga grejer utan sådan som det bara finns lag på att man inte få ha osv...

om du besiktar innan du får körförbud så flaggas ditt fel i systemen. Väntar du tills du fått körförbud alltså besiktar dagen efter det. Så flaggas inte längre problemet.

Utan då är det ju en ny vanlig besiktning och har du tur kan du komma genom med din toning eller vad det nu var...

And don't try this at home... wink

/mvh soyd


Om du läser vad jag skriver så förstår du... På en ombesiktning flaggas felen. Vilket betyder att bara dom kollas. På en helt "Vanliga" besiktning (Som blir om du besiktar efter att tiden gått ut) så besiktar dom hela bilen då "kan" dom missa dina coilovers/toning mm

Självklart säger jag inte att dom inte kan se historiken det kan dom sedan först besiktningen...

/mvh soyd


130 Inlägg
10 juli 2009
#38
att det skulle bli dyrare tror jag inte, inte så länge sbp har kvar deras kostnad på 300kr.

då har jag svårt att tro att en bilfirma skulle ta 500kr.

1 853 Inlägg
10 juli 2009
#39
titum skrev:
de jag säger är att felen visas automatiskt upp för dem innan de besiktiar bilen......

de KAN vara för att man inte skall kunna gå över tiden eller vad tror du?

Förmodligen... men det har gått att göra på detta sättet om man nu orkar ävlas... Om det går idag kan jag låta vara osagt då.

/mvh soyd

VW-nörd?
4 332 Inlägg
10 juli 2009
#40
patrikke skrev:
Det blir mer konkurens ocoh priserna BÖR sjunka för att besikta bilen, jag åker nog till den som ligger närmast
De flesta här kan nog besiktiga sin bil själva och åtgärdar väl naturligtvis felen om de är trafikfarliga själv också?

Sverige har bland de lägsta priserna i Europa på besiktning, varför ska priserna sjunka?
Bilprovningen går med förlust, alltså är inte priserna för höga?
Företag som vill in på marknaden kommer vilja gå med vinst, annars så kan man fråga sig vad poängen är att de ska vara bilprovning?
Bilprovningen blir ett vinstdrivande företag, och det vet vi ju hur fint det gått med Telia, SJ och Vattenfall t.ex.



Sök