sirmiro
Double-Unicorn Rider
9 november 2009
· 2 486 Inlägg
Hahahahahahahaha...
Sitter bara och kan inte sluta skratta åt folk som argumenterar FÖR de dyra oljorna. xD
Reklam. Hört talas om sådant? Sett märken på racebilar "Castrol", "Redline", "Shell" etc på racebilar vilket får oss konsumenter att tycka det är en bra produkt. Som när man ser USA där det märke som vinner helgens Nascarlopp säljer fler bilar på måndagen...
Men vad tror ni det kostar?
Ta Shells reklam på Ferraris F1bilar. En snäcka på sidepoden. Det är väl bara för att Ferrari får gratis olja. Hmm, lite mer tror jag platsen kostar. Vi kan ju testa ringa och fråga vad det skulle kosta att ha en "gorg" dekal där. Jag gissar 50miljoner eller mer, men det är bara en gissning. Var tror ni pengarna kommer från? Jo oss! Vi konsumenter betalar all reklam ett företag gör, och när de gör reklam får de mer kostnader, vilket de löser med högre pris vilket gör att folk tror det är en bättre produkt, in med mer reklam osv.
Det finns ett klädmärke som tittade på just det där. De sålde bra, men ville ha mer vinst. De gjorde redan kläder med bra kvalitet, så det var inget bekymmer. Över en natt 3dubblade de priset på ett par jeans, in med reklam och försäljningen sköt i höjden. De är ganska små idag, "Diesel"...
Så ett högre pris visar bättre kvalitet i vissa ögon, men det är långt från sanningen. Sen kan vi se företag som gekås, jula, BILTEMA m.fl. så går de inte runt på sin olja.
De går runt på att folk handlar stora mängder saker. En låg vinst på mycket och sälja stora mängder gör dem stora.
Vi tar Mobil1 som exempel nu. Hur många produkter har de hos en välsorterad återförsäljare? 50st? Jag tvivlar på att det är fler.
Tar vi Biltema har de kanske 30000 produkter? Hittade inte en exakt siffra, men tycker mig minnas något åt det hållet.
Vi kan nu bara för 1minut förutsätta att Mobil1 och Biltema lägger ner lika mycket på marknadsföring. Vi leker med tanken att det är 100miljoner. Då ska Mobils 50produkter ge lika mycket vinst att man kan plocka ut dessa pengar som biltemas 30000 produkter, vilket leder till att det behövs ett större påslag per produkt för Mobil1, vilket gör att de måste ta ut ett högre pris för att få vinst. Mobil1 ska generera 2miljoner per produkt, medan biltema behöver ca3333kr per produkt för att betala reklamen.
Nu är alla dessa siffror fiktiva och bara för att ni ska se skillnaden.
Så är de billiga märkena sämre? Läs vad de har för klassificeringar, läs inläggen av de som satt sig in i oljans hemligheter (finns ett bra inlägg i denna tråd) och skaffa en egen uppfattning. Men priset är det sista som spelar in i kvaliteten.
Sen ett exempel på hur dyr bra märkesolja förstört en motor...
Lyckligtvis satt min far vid ratten och inte en gasglad tonåring som inte tänker på hur en motor ska låta och tiden innan en lampa slocknar annars hade bilen skurit ganska omgående.
Min far hade tänkt som många här då han bytt olja på sin BMW som stått still en längre tid, han köpte det flest personer rekommenderade: Castrol Magnatech. Hällde i till rätt nivå, nytt filter etc och allt fungerade perfekt, men en dag kom inte oljetrycket. In med bilen till verkstad som river oljesystemet och konstaterar att oljan har fått saker i systemet att gå sönder, packningar som helt enkelt inte klarade av de tillsatser som var så otroligt bra och gav de bättre egenskaperna.
Detta var då en sugmotor i bra skick som gåtts igenom ca 1år innan för att verkligen vara i bra skick, hade gått bra till en dag då inte oljetrycket kom och det kunde härledas till att systemet ej klarade oljan. Det FÖRSTA exemplet i denna tråd med härledning till annat än fantasier att en olja kan förstöra en motor. Detta från ett av de "ledande" märkena med deras "bästa" olja.
Och den uppfyllde alla krav och det fanns inget i handboken att den inte fick nyttjas.
Dyra märken bra - inte i mina ögon...