Motorolja från Biltema vs mobil1

kallabaz
5 november 2009 · 362 Inlägg

Granngården har ju en riktigt fin olja, ska tydligen vara samma som mobil1. Agrol tror jag attt den heter, billig.

AudiTQ-90
5 november 2009 · 273 Inlägg

kallabaz skrev:
Granngården har ju en riktigt fin olja, ska tydligen vara samma som mobil1. Agrol tror jag attt den heter, billig.

"ska tydligen" haha;)

Senast redigerat av AudiTQ-90 (5 november 2009)

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se
Audi S4 (1994)
hangman
5 november 2009 · 2 174 Inlägg

JapMax skrev:

NITROUS skrev:

JapMax skrev:

Nej det är det inte, men de tillverkas i samma fabrik.
Jävla skillnad så att säga..
Btw, statoils olja suger ***!

är det så ni gör i motala? stoppar snoppen i billig olja för att titta om den är bra? wink

Haha, kört kuken i mkt men fan inte motorolja! lol
Jag va mest sugen på att skriva något provocerande.

haha skön smile jag smörjer min kardanstång varje da med biltema olja och än har den ej ramlat av haha

seriöst ja har haft många bilar och crossar och kört hårdare än jävligt många andra, har aldrig haft ett haveri pga oljan, snarare för bilen går så innihelvete att man kör in i betongväggar lite här och var smile

En polare jobbar som lastbilschauför och han åkte och hämta biltema olja PÅ STATOIL i nkpg.


dock har ja hållt mig med bilar runt och under 300 hk, och det har funkat så jävla bra.

GolfIIIVr6
5 november 2009 · 187 Inlägg

Vi kan säga så här..

En volvo av årsm. 2002, har en service intervall på 1500mil. Oljan skall motsvara minst ACEA E3/API SJ.

i detta fall är alltså ACEA E3/API SJ volvos krav på oljan för 1500 mil och denna motor, dvs oljan funkar med beståndsdelarna i motorn. Viskositeten kan variera lite beroende på säsong och marknad.

står denna klassning (ACEA E3/API SJ) på en dunk som står inne på lidl eller konsum eller vafan du nu kan tänkas hitta olja. så ska oljan alltså motsvara 1500 mil i denna volvo av 2002 årsm.

Självklart är det skillnad på olja och olja.. men finns klassningen där så pallar den för det den är klassad för.

klassningen och bilen o allt är bara taget ur luften.

ang den blåa vwboran v5..så har killen skaffat en till. Och har alltså 2st. en med 500hp o en med 750:) spritbilar båda 2.

Senast redigerat av GolfIIIVr6 (5 november 2009)

dulken
5 november 2009 · 63 Inlägg

Ja Biltema oljan uppfyller dom kraven som behövs iaf, acea a1/a3 ska det vara i min bil, mer står det inte?

GolfIIIVr6
5 november 2009 · 187 Inlägg

dulken skrev:
Ja Biltema oljan uppfyller dom kraven som behövs iaf, acea a1/a3 ska det vara i min bil, mer står det inte?

Det finns nästan lika många klassningar som motortillverkare..

Uppfyller oljan du tittar på klassningen för din bilmotor så klarar den samma krav gällande hållbarhet/mil och
har för mig att det har att göra med metallerna som finns i motorn oxå?

Biltema säljer ju oxå dåliga oljor, men hittar du bara med rätt klassning och vettig viskositet, Go for it! smile

Senast redigerat av GolfIIIVr6 (5 november 2009)

svempus
7 november 2009 · 409 Inlägg

har kört me biltemas halvsyntet i min saab och jag märkte inget i den bilen..... har märkt att kollar man runt på biltema med dom karven som man ska ha så äre bara mineral 10w-40 och deras Kombiolja 10W–30(nästan lokande att köpa 10l för 270kr på biltema) är bara dom två som klarar kraven på min bil..men det blir swedol nästa gång man ska byta olja i bilen en 460-93 som kräver api sf/sg eller g4g5 enligt ccmc....

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
RiNka
7 november 2009 · 252 Inlägg

kallabaz skrev:
Granngården har ju en riktigt fin olja, ska tydligen vara samma som mobil1. Agrol tror jag attt den heter, billig.

Agrol spectra som Granngården säljer har högre kvalite märkning än Castrol edge, 4liter agrol kostar 320 medans edge kostar 700~.

Volkswagen Vento "der Chef" (1995)
sirmiro Double-Unicorn Rider
9 november 2009 · 2 486 Inlägg

Hahahahahahahaha...

Sitter bara och kan inte sluta skratta åt folk som argumenterar FÖR de dyra oljorna. xD

Reklam. Hört talas om sådant? Sett märken på racebilar "Castrol", "Redline", "Shell" etc på racebilar vilket får oss konsumenter att tycka det är en bra produkt. Som när man ser USA där det märke som vinner helgens Nascarlopp säljer fler bilar på måndagen...
Men vad tror ni det kostar?
Ta Shells reklam på Ferraris F1bilar. En snäcka på sidepoden. Det är väl bara för att Ferrari får gratis olja. Hmm, lite mer tror jag platsen kostar. Vi kan ju testa ringa och fråga vad det skulle kosta att ha en "gorg" dekal där. Jag gissar 50miljoner eller mer, men det är bara en gissning. Var tror ni pengarna kommer från? Jo oss! Vi konsumenter betalar all reklam ett företag gör, och när de gör reklam får de mer kostnader, vilket de löser med högre pris vilket gör att folk tror det är en bättre produkt, in med mer reklam osv.

Det finns ett klädmärke som tittade på just det där. De sålde bra, men ville ha mer vinst. De gjorde redan kläder med bra kvalitet, så det var inget bekymmer. Över en natt 3dubblade de priset på ett par jeans, in med reklam och försäljningen sköt i höjden. De är ganska små idag, "Diesel"...

Så ett högre pris visar bättre kvalitet i vissa ögon, men det är långt från sanningen. Sen kan vi se företag som gekås, jula, BILTEMA m.fl. så går de inte runt på sin olja.
De går runt på att folk handlar stora mängder saker. En låg vinst på mycket och sälja stora mängder gör dem stora.

Vi tar Mobil1 som exempel nu. Hur många produkter har de hos en välsorterad återförsäljare? 50st? Jag tvivlar på att det är fler.
Tar vi Biltema har de kanske 30000 produkter? Hittade inte en exakt siffra, men tycker mig minnas något åt det hållet.
Vi kan nu bara för 1minut förutsätta att Mobil1 och Biltema lägger ner lika mycket på marknadsföring. Vi leker med tanken att det är 100miljoner. Då ska Mobils 50produkter ge lika mycket vinst att man kan plocka ut dessa pengar som biltemas 30000 produkter, vilket leder till att det behövs ett större påslag per produkt för Mobil1, vilket gör att de måste ta ut ett högre pris för att få vinst. Mobil1 ska generera 2miljoner per produkt, medan biltema behöver ca3333kr per produkt för att betala reklamen.
Nu är alla dessa siffror fiktiva och bara för att ni ska se skillnaden.

Så är de billiga märkena sämre? Läs vad de har för klassificeringar, läs inläggen av de som satt sig in i oljans hemligheter (finns ett bra inlägg i denna tråd) och skaffa en egen uppfattning. Men priset är det sista som spelar in i kvaliteten.



Sen ett exempel på hur dyr bra märkesolja förstört en motor...
Lyckligtvis satt min far vid ratten och inte en gasglad tonåring som inte tänker på hur en motor ska låta och tiden innan en lampa slocknar annars hade bilen skurit ganska omgående.

Min far hade tänkt som många här då han bytt olja på sin BMW som stått still en längre tid, han köpte det flest personer rekommenderade: Castrol Magnatech. Hällde i till rätt nivå, nytt filter etc och allt fungerade perfekt, men en dag kom inte oljetrycket. In med bilen till verkstad som river oljesystemet och konstaterar att oljan har fått saker i systemet att gå sönder, packningar som helt enkelt inte klarade av de tillsatser som var så otroligt bra och gav de bättre egenskaperna.

Detta var då en sugmotor i bra skick som gåtts igenom ca 1år innan för att verkligen vara i bra skick, hade gått bra till en dag då inte oljetrycket kom och det kunde härledas till att systemet ej klarade oljan. Det FÖRSTA exemplet i denna tråd med härledning till annat än fantasier att en olja kan förstöra en motor. Detta från ett av de "ledande" märkena med deras "bästa" olja.
Och den uppfyllde alla krav och det fanns inget i handboken att den inte fick nyttjas.

Dyra märken bra - inte i mina ögon...

Noxxer
10 november 2009 · 1 482 Inlägg

Well.. Sålänge spec kraven upfylls är det ju lugnt.

Själv kör jag bara Castrol.
Edge Sport i e30n
Edge i 540n.

Varför? Dom har flashiga dunkar smile

BLT Service
Theracords Music Label
steifan DR!FTT3KN!K3R
10 november 2009 · 10 427 Inlägg

Noxxer skrev:
Well.. Sålänge spec kraven upfylls är det ju lugnt.

Själv kör jag bara Castrol.
Edge Sport i e30n
Edge i 540n.

Varför? Dom har flashiga dunkar smile

Pipen där fram är rätt praktisk också som jag nämnde tidigare cool

Hamilton
10 november 2009 · 8 873 Inlägg

sirmiro skrev:
Hahahahahahahaha...

Sitter bara och kan inte sluta skratta åt folk som argumenterar FÖR de dyra oljorna. xD

Reklam. Hört talas om sådant? Sett märken på racebilar "Castrol", "Redline", "Shell" etc på racebilar vilket får oss konsumenter att tycka det är en bra produkt. Som när man ser USA där det märke som vinner helgens Nascarlopp säljer fler bilar på måndagen...
Men vad tror ni det kostar?
Ta Shells reklam på Ferraris F1bilar. En snäcka på sidepoden. Det är väl bara för att Ferrari får gratis olja. Hmm, lite mer tror jag platsen kostar. Vi kan ju testa ringa och fråga vad det skulle kosta att ha en "gorg" dekal där. Jag gissar 50miljoner eller mer, men det är bara en gissning. Var tror ni pengarna kommer från? Jo oss! Vi konsumenter betalar all reklam ett företag gör, och när de gör reklam får de mer kostnader, vilket de löser med högre pris vilket gör att folk tror det är en bättre produkt, in med mer reklam osv.

Det finns ett klädmärke som tittade på just det där. De sålde bra, men ville ha mer vinst. De gjorde redan kläder med bra kvalitet, så det var inget bekymmer. Över en natt 3dubblade de priset på ett par jeans, in med reklam och försäljningen sköt i höjden. De är ganska små idag, "Diesel"...

Så ett högre pris visar bättre kvalitet i vissa ögon, men det är långt från sanningen. Sen kan vi se företag som gekås, jula, BILTEMA m.fl. så går de inte runt på sin olja.
De går runt på att folk handlar stora mängder saker. En låg vinst på mycket och sälja stora mängder gör dem stora.

Vi tar Mobil1 som exempel nu. Hur många produkter har de hos en välsorterad återförsäljare? 50st? Jag tvivlar på att det är fler.
Tar vi Biltema har de kanske 30000 produkter? Hittade inte en exakt siffra, men tycker mig minnas något åt det hållet.
Vi kan nu bara för 1minut förutsätta att Mobil1 och Biltema lägger ner lika mycket på marknadsföring. Vi leker med tanken att det är 100miljoner. Då ska Mobils 50produkter ge lika mycket vinst att man kan plocka ut dessa pengar som biltemas 30000 produkter, vilket leder till att det behövs ett större påslag per produkt för Mobil1, vilket gör att de måste ta ut ett högre pris för att få vinst. Mobil1 ska generera 2miljoner per produkt, medan biltema behöver ca3333kr per produkt för att betala reklamen.
Nu är alla dessa siffror fiktiva och bara för att ni ska se skillnaden.

Så är de billiga märkena sämre? Läs vad de har för klassificeringar, läs inläggen av de som satt sig in i oljans hemligheter (finns ett bra inlägg i denna tråd) och skaffa en egen uppfattning. Men priset är det sista som spelar in i kvaliteten.



Sen ett exempel på hur dyr bra märkesolja förstört en motor...
Lyckligtvis satt min far vid ratten och inte en gasglad tonåring som inte tänker på hur en motor ska låta och tiden innan en lampa slocknar annars hade bilen skurit ganska omgående.

Min far hade tänkt som många här då han bytt olja på sin BMW som stått still en längre tid, han köpte det flest personer rekommenderade: Castrol Magnatech. Hällde i till rätt nivå, nytt filter etc och allt fungerade perfekt, men en dag kom inte oljetrycket. In med bilen till verkstad som river oljesystemet och konstaterar att oljan har fått saker i systemet att gå sönder, packningar som helt enkelt inte klarade av de tillsatser som var så otroligt bra och gav de bättre egenskaperna.

Detta var då en sugmotor i bra skick som gåtts igenom ca 1år innan för att verkligen vara i bra skick, hade gått bra till en dag då inte oljetrycket kom och det kunde härledas till att systemet ej klarade oljan. Det FÖRSTA exemplet i denna tråd med härledning till annat än fantasier att en olja kan förstöra en motor. Detta från ett av de "ledande" märkena med deras "bästa" olja.
Och den uppfyllde alla krav och det fanns inget i handboken att den inte fick nyttjas.

Dyra märken bra - inte i mina ögon...

Är nog det dummaste inlägg jag läst på mycket länge, här har vi en användare som ha 0-koll på det han skriver

Fotograf på tierpidag.se
sirmiro Double-Unicorn Rider
10 november 2009 · 2 486 Inlägg

Hamilton skrev:

sirmiro skrev:
Hahahahahahahaha...

Sitter bara och kan inte sluta skratta åt folk som argumenterar FÖR de dyra oljorna. xD

Reklam. Hört talas om sådant? Sett märken på racebilar "Castrol", "Redline", "Shell" etc på racebilar vilket får oss konsumenter att tycka det är en bra produkt. Som när man ser USA där det märke som vinner helgens Nascarlopp säljer fler bilar på måndagen...
Men vad tror ni det kostar?
Ta Shells reklam på Ferraris F1bilar. En snäcka på sidepoden. Det är väl bara för att Ferrari får gratis olja. Hmm, lite mer tror jag platsen kostar. Vi kan ju testa ringa och fråga vad det skulle kosta att ha en "gorg" dekal där. Jag gissar 50miljoner eller mer, men det är bara en gissning. Var tror ni pengarna kommer från? Jo oss! Vi konsumenter betalar all reklam ett företag gör, och när de gör reklam får de mer kostnader, vilket de löser med högre pris vilket gör att folk tror det är en bättre produkt, in med mer reklam osv.

Det finns ett klädmärke som tittade på just det där. De sålde bra, men ville ha mer vinst. De gjorde redan kläder med bra kvalitet, så det var inget bekymmer. Över en natt 3dubblade de priset på ett par jeans, in med reklam och försäljningen sköt i höjden. De är ganska små idag, "Diesel"...

Så ett högre pris visar bättre kvalitet i vissa ögon, men det är långt från sanningen. Sen kan vi se företag som gekås, jula, BILTEMA m.fl. så går de inte runt på sin olja.
De går runt på att folk handlar stora mängder saker. En låg vinst på mycket och sälja stora mängder gör dem stora.

Vi tar Mobil1 som exempel nu. Hur många produkter har de hos en välsorterad återförsäljare? 50st? Jag tvivlar på att det är fler.
Tar vi Biltema har de kanske 30000 produkter? Hittade inte en exakt siffra, men tycker mig minnas något åt det hållet.
Vi kan nu bara för 1minut förutsätta att Mobil1 och Biltema lägger ner lika mycket på marknadsföring. Vi leker med tanken att det är 100miljoner. Då ska Mobils 50produkter ge lika mycket vinst att man kan plocka ut dessa pengar som biltemas 30000 produkter, vilket leder till att det behövs ett större påslag per produkt för Mobil1, vilket gör att de måste ta ut ett högre pris för att få vinst. Mobil1 ska generera 2miljoner per produkt, medan biltema behöver ca3333kr per produkt för att betala reklamen.
Nu är alla dessa siffror fiktiva och bara för att ni ska se skillnaden.

Så är de billiga märkena sämre? Läs vad de har för klassificeringar, läs inläggen av de som satt sig in i oljans hemligheter (finns ett bra inlägg i denna tråd) och skaffa en egen uppfattning. Men priset är det sista som spelar in i kvaliteten.



Sen ett exempel på hur dyr bra märkesolja förstört en motor...
Lyckligtvis satt min far vid ratten och inte en gasglad tonåring som inte tänker på hur en motor ska låta och tiden innan en lampa slocknar annars hade bilen skurit ganska omgående.

Min far hade tänkt som många här då han bytt olja på sin BMW som stått still en längre tid, han köpte det flest personer rekommenderade: Castrol Magnatech. Hällde i till rätt nivå, nytt filter etc och allt fungerade perfekt, men en dag kom inte oljetrycket. In med bilen till verkstad som river oljesystemet och konstaterar att oljan har fått saker i systemet att gå sönder, packningar som helt enkelt inte klarade av de tillsatser som var så otroligt bra och gav de bättre egenskaperna.

Detta var då en sugmotor i bra skick som gåtts igenom ca 1år innan för att verkligen vara i bra skick, hade gått bra till en dag då inte oljetrycket kom och det kunde härledas till att systemet ej klarade oljan. Det FÖRSTA exemplet i denna tråd med härledning till annat än fantasier att en olja kan förstöra en motor. Detta från ett av de "ledande" märkena med deras "bästa" olja.
Och den uppfyllde alla krav och det fanns inget i handboken att den inte fick nyttjas.

Dyra märken bra - inte i mina ögon...

Är nog det dummaste inlägg jag läst på mycket länge, här har vi en användare som ha 0-koll på det han skriver

Vänligen utveckla. smile
Och vänligen kom med konkreta motbevis i någon typ av fakta. smile Vad är galet och varför t.ex? Det med reklam och märket "Diesel" var ett företag vi granskade redan i skolan när vi tittade på marknadsekonomi. Bmw'n är vad teknikerna kom fram till. Det är bara simpel fakta. Samma sak med att biltema lever på att sälja många billiga varor istället för en dyr.

Så vänligen utveckla. smile

Hamilton
10 november 2009 · 8 873 Inlägg

Att jämföra ett företag som endast producerar och säljer petroleumprodukter med ett som säljer allt från dörrknoppar till broddar,diskborstar och olja.

Vilken av dessa 2 har mest erfarenhet och kunnande ang just Motorolja och förhoppningsvis den bästa produkten, Ja jag lägger mina 2-cent på den första.

Fotograf på tierpidag.se
sirmiro Double-Unicorn Rider
10 november 2009 · 2 486 Inlägg

Hamilton skrev:
Att jämföra ett företag som endast producerar och säljer petroleumprodukter med ett som säljer allt från dörrknoppar till broddar,diskborstar och olja.

Vilken av dessa 2 har mest erfarenhet och kunnande ang just Motorolja och förhoppningsvis den bästa produkten, Ja jag lägger mina 2-cent på den första.

Ja, det är ju olja från de 2 bolagen vi diskuterar om man ska hälla i sin bil. Båda har oljor. Båda oljor uppfyller samma normer i testerna. Och med ganska stor sannolikhet tillverkas de på samma ställe.

För som otaliga personer försökt förklara i alla dessa trådar så har inte företag som Biltema egna oljekällor, de har inte egna fabriker som förfinar oljan. Men de har en egen färg på dunken. Vem som tillverkar den oljan vet jag inte, men då den uppfyller de krav som finns i oberoende labb så är det klart att den fungerar. Ni tror väl inte att labb inom oljeindustrin skulle släppa igenom ett lågprismärke när alla oljegiganter tittar om det inte uppfyllde kraven?

Sen är det fakta att de som bara har motorolja på produktlistan måste ta ut mer i vinst på det för att finansiera lokaler, säljare, forskare etc än ett företag som köper in en färdig produkt och säljer den med påslag.
Sen vem som har mest erfarenhet, bäst kundtjänst eller liknande är lite irrelevant när det vi vill ha är bra olja i motorn. Uppfyller då en olja för 200kr samma saker som en för 500kr så är ju frågan vad man vill nyttja.

Jag säger absolut inte att den dyrare oljan fungerar sämre. Det jag menar är att den inte nödvändigtvis är så mycket bättre som många tror och att vissa av de bästa oljorna passar dåligt i vissa motorer.

DJ_V8_BMW
10 november 2009 · 210 Inlägg

Även fast tex en Golf, 740 eller 300hk bil klara att gå med en olja som är billig eller dyr som har samma kvalitets klass, så behöver inte en Volvo S60 T5 klara det utan haveri. Dessa motorer är väldigt känsliga för haveri i oljesystemet. Motorerna slits inte pga en "felaktig olja" smörjer sämre utan dom blir täta i oljekanalerna = lågt oljetryck och slitage. 

Två liknande oljor, en dyr och en billig olja smörjer säkert lika bra under dom 2000milen serviceintervallen är, vilket även forskning visar. Men något som kanske inte forskningen visar är hur dessa motorer ser ut efter 8år och 15000mil +. T5 motorn är konstruerad med Castrols oljor, och än så länge har jag inte haft något haveri på dessa motorer som har gått med denna oljan hela sitt liv som är rätt servade. Även mobils oljor verkar fungera då många auktoriserade Volvo verkstäder använder denna olja.   

Dom haverier som jag har haft är på bilar som har slarvat med service intervallen, gått på "felaktig olja" eller att dom har bytt till en annan typ av olja efter 20000mil som löser upp koxen och smutsen från den gamla oljan som sedan sätter igen oljesystemet.

Även fast oljan är lik på kvalitets koderna behöver den inte innehålla samma ämnen. Dom kan bli raka motsatsen om man håller på att byter typ mellan intervallerna.

Jag påstår inte att Biltema har dålig olja men man ska nog tänka sig för innan man häller i den, för vad kommer att hända med motorn om efter 10000mil?
Den som kan svara på det när det gäller dessa motorer är den som har gjort det. Jag känner bara en, men för honom gick det inget bra. hmm Men han kanske bara hade otur?!

Detta är mina erfarenhet som Volvo mekaniker.

RWD forever & ever!
BMW E30 330d 3,0 CR Diesel "The Power of Smoke" (1988)
Chevrolet Camaro Z28 "Hollywood Beauty" (1983)
Snajdarn Lights out.
10 november 2009 · 124 Inlägg

Bil 1: VW Passat TDI 1999 51000mil när den såldes, oljebyte var 1500e mil. Endast biltema olja och helt orörd motor bortsett från kamrem och vattenpump.

Bil 2: VW Passat TDI 2003 46000mil när den såldes,  oljebyte var 1500e mil. Endast biltema olja och helt orörd motor bortsett från kamrem och vattenpump.

+ diverse andra bilar jag har brukat, div 740 GL, Turbo. Turbodiesel, 850 T5R som endast har fått biltema olja. Har aldrig haft något ras eller dyl.

Alla självutnämnda professorer och experter här som snackar om dålig smörjningsförmåga och avlagringar kan väl förklara för mig varför bilarna ändå funkar kanon fast dom bara får smaka biltema olja?

Edit: Sirmiro har fulltständigt rätt i det han skriver. Castrols olja tex är dyrare därför att reklamen som görs för den är fruktansvärt dyr.

Senast redigerat av Snajdarn (10 november 2009)

mats757
10 november 2009 · 921 Inlägg

Hamilton skrev:
Att jämföra ett företag som endast producerar och säljer petroleumprodukter med ett som säljer allt från dörrknoppar till broddar,diskborstar och olja.

Vilken av dessa 2 har mest erfarenhet och kunnande ang just Motorolja och förhoppningsvis den bästa produkten, Ja jag lägger mina 2-cent på den första.

Så att... om jag går in på Volvo eller Mekonomen här i byn jag bor, så kan försäljaren mycket om olja?
Näää....  Dom har lärt sig  lite fnoskler och tugg som Castrol säljaren har berättat för dom. Typ att. Sälj mycket och du får en TV i julklapp.
Förvisso är inte kunskapen bättre på Biltema. Men det står på flaskan om oljan fungerar i en motor eller inte.

Det är mycket skitsnack om oljemärken hit och dit. Men det snackas inte någonstanns om vilken viskositet det är på oljan. Det är av väldigt stor betydelse.

Hällar man i en för tjock olja så för man inte rätt flöde i lagren.. Kylningen blir sämre.
Har man för tunn olja rinner oljan ut för lätt i ram och vevlager, trycket upp till toppen blir då lidande, trots att trycket enligt mätaren är rätt nere på blocket.

Mats

sirmiro Double-Unicorn Rider
10 november 2009 · 2 486 Inlägg

DJ_V8_BMW skrev:
Även fast tex en Golf, 740 eller 300hk bil klara att gå med en olja som är billig eller dyr som har samma kvalitets klass, så behöver inte en Volvo S60 T5 klara det utan haveri. Dessa motorer är väldigt känsliga för haveri i oljesystemet. Motorerna slits inte pga en "felaktig olja" smörjer sämre utan dom blir täta i oljekanalerna = lågt oljetryck och slitage. 

Två liknande oljor, en dyr och en billig olja smörjer säkert lika bra under dom 2000milen serviceintervallen är, vilket även forskning visar. Men något som kanske inte forskningen visar är hur dessa motorer ser ut efter 8år och 15000mil +. T5 motorn är konstruerad med Castrols oljor, och än så länge har jag inte haft något haveri på dessa motorer som har gått med denna oljan hela sitt liv som är rätt servade. Även mobils oljor verkar fungera då många auktoriserade Volvo verkstäder använder denna olja.   

Dom haverier som jag har haft är på bilar som har slarvat med service intervallen, gått på "felaktig olja" eller att dom har bytt till en annan typ av olja efter 20000mil som löser upp koxen och smutsen från den gamla oljan som sedan sätter igen oljesystemet.

Även fast oljan är lik på kvalitets koderna behöver den inte innehålla samma ämnen. Dom kan bli raka motsatsen om man håller på att byter typ mellan intervallerna.

Jag påstår inte att Biltema har dålig olja men man ska nog tänka sig för innan man häller i den, för vad kommer att hända med motorn om efter 10000mil?
Den som kan svara på det när det gäller dessa motorer är den som har gjort det. Jag känner bara en, men för honom gick det inget bra. hmm Men han kanske bara hade otur?!

Detta är mina erfarenhet som Volvo mekaniker.

Biltillverkarna anger vilken typ av olja som ska nyttjas i bilen, tex efter normen ACEA A3. Då ska bilen klara av alla oljor som följer de specifikationerna. Kräv annan olja sätter de en annan norm. Att de nyttjar det och inte säger "denna bil ska bara köras på "kalles olja nr54" är att de inte kan garantera att den produkten finns efter 5år. De kan heller inte säga att en bil bara kan ha en viss olja då olika klimat och körstilar kan kräva olika oljor. Sibirien och sahara har inte samma värderingar om egenskaper vid kall motor.
Att motorn inte rasat med en olja som är rekommenderad och som följer normerna är inte märkligt, det vore snarare märkligt annars.
Titta på allt runt om med när det gäller den rasade motorn, bytte han olja enligt intervallen, körde motorn korrekt etc? Jag är ensam i denna tråd att ha ett fall där en tekniker visat att motorns fel berodde på oljan, allt annat kan härledas till körning eller fördomar i stil med "Jag turbokonverterade min bil och laddade 2bar, sen hällde jag i Biltemaolja och den gick sönder." (Ja, överdrivet men ni ser principen.)

Sen när vi diskuterar det med olja så ska vi inte glömma det viktigaste. Oljefiltret.
Vi har oljor idag som klarar otroliga serviceintervall, men filtren har inte gått lika fort fram. Och om man då har olja från ett lyxmärke och filter från ett budgetföretag, vilken nytta gör då den otroliga oljan när filtret är slut 1000mil senare?
Och vilket filter som är bäst? Jag har inte den blekaste, men jag lär mig gärna.

barrre Evolution Garage
10 november 2009 · 394 Inlägg

sirmiro skrev:
"Jag turbokonverterade min bil och laddade 2bar, sen hällde jag i Biltemaolja och den gick sönder." (Ja, överdrivet men ni ser principen.)

Sen när vi diskuterar det med olja så ska vi inte glömma det viktigaste. Oljefiltret.
Vi har oljor idag som klarar otroliga serviceintervall, men filtren har inte gått lika fort fram. Och om man då har olja från ett lyxmärke och filter från ett budgetföretag, vilken nytta gör då den otroliga oljan när filtret är slut 1000mil senare?
Och vilket filter som är bäst? Jag har inte den blekaste, men jag lär mig gärna.

Underbar jämförelse där! smile
Oftast är det inte oljan som rasar bilen, utan något annat!

Ang oljefilter så har jag jämfört ett biltema-filter med ett mann-filter (till volvo rödblock), och biltema filtret hade inte ens 50% lika mycket filteryta som bosch-filtret.
Kan vara värt att tänka på! Häldre billig olja och bra filter, än dyr olja och dåligt filter!
Synd att det inte finns klassningar på oljefilter också! wink

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang